Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Öğrencilere Problem Çözme Becerisi Kazandırma Yeterliği Üzerine Bir Alan Araştırması (Türkiye Örneği)

Yıl 2021, , 133 - 163, 15.06.2021
https://doi.org/10.21054/deuifd.878017

Öz

Eğitim öğretim sürecinde öğrencilerin çeşitli bilgi, beceri, tutum ve davranışları kazanması amaçlanmaktadır. Türkiye’de beceri temelli öğretim yaklaşımın benimsenmesiyle birlikte Milli Eğitim Bakanlığı, öğrencilerin üst düzey beceriler kazanmalarına daha çok önem vermeye başlamıştır. Bir işi uygun zamanda beklenen nitelikte yapabilmeye beceri denir. Öğretim sürecinde söz konusu olan becerilerden biri problem çözme becerisidir. Problem çözme becerisi, bir sorunla karşılaşan bireyin, kısa zamanda uyum sağlayabilmesi ve aklını kullanarak, planlı bir şekilde problemi ortadan kaldırabilmesine denir. Hayatın doğal bir parçası olarak her insan yaşam problemleriyle karşılaşmaktadır. Bu nedenle eğitimde öğrencilerin problem çözme becerisi kazanabilmesinin önemi büyüktür. Bu araştırmada din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerinin öğrencilere problem çözme becerisi kazandırma yeterlikleri ele alınmaktadır. Araştırma beceri temelli öğretim anlayışının din öğretiminde pratiğe yansımasına katkıda bulunması açısından önemlidir. Araştırmada Türkiye’nin farklı coğrafi bölgelerinde görev yapan 442 öğretmene Öğretmen Problem Çözme Becerisi Kazandırma Yeterliği Ölçeği uygulanmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin öğrencilere problem çözme becerisi kazandırma yeterliklerinin yüksek olduğu saptanmıştır.

Kaynakça

  • Akalın, Şükrü Haluk vd. Türk Dil Kurumu Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu, 2005.
  • Aksoy, Bülent. “Problem Çözme Yönteminin Çevre Eğitiminde Uygulanması”. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 14 (2003), 83-98.
  • Arkan, Kader. Sınıf Öğretmenlerinin Problem Çözme Becerisini Kazandırmaya Yönelik Öz-Yeterlikleri ile İlköğretim Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişki. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2011.
  • Büyüköztürk, Şener. Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık, 2012.
  • Çevik Demir, Şükran. Ergenlerde Benlik Saygısı ve Dinî Başa Çıkma. Doktora Tezi. Bursa: Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2013.
  • Dewey, John. How We Think. Boston: D.C. Heath, 1910.
  • Duman, Bilal - Aybek, Birsel. “Süreç Temelli ve Disiplinlerarası Öğretim Yaklaşımlarının Karşılaştırılması”. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 11 (01 Aralık 2003), 1-12.
  • Durmuş, Ruveyda. Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Kur'an Kursları Programındaki Dinî Bilgiler Dersinin Amaçlarının Gerçekleştirilmesine Katkısı. Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2014.
  • D'Zurilla, Thomas J. vd. “Age and Gender Differences in Social Problem Solving Ability”. Personality and Individual Differences 25 (1998), 241-252.
  • D'Zurilla, Thomas J. vd. “Social Problem Solving: Theory and Assessment”. Social Problem Solving: Theory, Research and Training. Ed. Edward C. Chang vd. 3-27. Washington: American Psychological Association, 2004.
  • Eryücel, Sema. Yaşam Olayları ve Dinî Başaçıkma. Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2013.
  • Ev, Halit. Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Derslerinde Probleme Dayalı Öğrenme. Ankara: Nobel Yayın, 2012.
  • Hebert, Randy vd. “Positive and Negative Religious Coping and Well-being in Women With Breast Cancer”. Journal of Palliative Medicine 12/6 (2009), 537-545.
  • Heppner, P. Paul - Krauskopf, Charles J.. “An Information-Processing Approach to Personal Problem Solving”. The Counseling Psychologist 15 (1987), 371-447.
  • Karasar, Niyazi. Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Ankara: Nobel Yayınları, 2017.
  • MEB. Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programı (İlkokul 4 ve Ortaokul 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: MEB Yayınları, 2018.
  • MEB. Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programı (Ortaöğretim 9, 10, 11 ve 12. Sınıflar). Ankara: MEB Yayınları, 2018.
  • Morgan, Clifford T.. Psikolojiye Giriş. çev. Hüsnü Arıcı. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü Yayınları, 2000.
  • Mücahit, Mustafa. İmam Hatip Lisesi Meslek Dersleri Öğretiminde Öğretmenin Rolü (Sivas İli Örneği). Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2016.
  • Özdamar, Kazım. Modern Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Eskişehir: Kaan Kitabevi, 2003.
  • Pargament, Kenneth I. vd. “Religious Coping Among the Religious : The Relationships Between Religious Coping and Well-being in a National Sample of Presbyterian Clergy, Elders, and Members”. Journal for the Scientific Study of Religion 40/3 (2001), 497-513.
  • Seferoğlu, Sadi - Akbıyık, Cenk. “Eleştirel Düşünme ve Öğretimi”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 30 (2006), 193-200.
  • Şahin, Nail vd. “Psychometric Properties of the Problem Solving Inventory in a Group of Turkish University Students”. Cognitive Therapy Research 17/4 (1993), 379-396.
  • Topçu, Nurettin. Türkiye’nin Maarif Davası. İstanbul: Dergah Yayınları, 8. Baskı, 2012.
  • Türnüklü, Elif B. - Yeşildere, Sibel. “Problem, Problem Çözme ve Eleştirel Düşünme”. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi (2005), 107-123.
  • Üredi̇, Lütfi - Güven, Yıldız. “İlköğretim I. ve II. Kademe Öğretmenlerinin Öğretim Stili Tercihlerine Göre Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Algılarının İncelenmesi”. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Dergisi 26 (2007), 163-179.
  • Vogt, W. Paul. Quantitative Research Methods for Professionals in Education and Other Fields. Columbus: Allyn & Bacon, 2006.
  • Yalın, Halil İbrahim. Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Nobel Yayınları, 18.Baskı, 2007.
  • Yiğit, Yasin. Anadolu İmam Hatip Lisesi Meslek Derslerinin Problem Çözme Becerisi Kazandırması Açısından Fonksiyonelliği (Sivas İli Örneği). Sivas: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2019.
  • Yiğit, Yasin. “Öğretmen Problem Çözme Becerisi Kazandırma Yeterliği Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik Güvenilirlik Çalışması”. Adıyaman Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi İslami İlimler Araştırmaları Dergisi 4 (2018), 60-77.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yasin Yiğit 0000-0002-3254-5350

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 10 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

ISNAD Yiğit, Yasin. “Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Öğrencilere Problem Çözme Becerisi Kazandırma Yeterliği Üzerine Bir Alan Araştırması (Türkiye Örneği)”. Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi -/53 (Haziran 2021), 133-163. https://doi.org/10.21054/deuifd.878017.