Kur’ân-ı Kerîm’de Yüce Allah açık ve seçik bir ifade
ile “mü’minler kardeştir” buyurmaktadır. Bu itibarla, Hz. Peygamber bir yandan imân,
sâlih amel ve güzel ahlâka dayalı ilk İslâm toplumunu oluşturan Ashâb-ı Kirâm’ı
yetiştirirken hem mü’minlerin kardeşliğini vurgulayan hadisler serdetmiş, hem
de bizzat bunu gerçekleştirmeye yönelik faaliyetlerde bulunmuştur. “Asabiyeten
Uhuvvete” üst başlığı ile ele aldığımız bu makale,** Hz. Peygamber’in (s.av.) Medine’de İslâm
Kardeşliğine Dayalı Bir Toplum Oluşturma Stratejisini ortaya koymayı
amaçlamaktadır. Geniş bir perspektife sahip bu konu, farklı disiplin ve farklı bakış
açılarıyla da incelenebilirdi. Ancak biz bu meseleyi, siyer literatüründeki tarihsel
malzeme yığını içerisinden önemli gördüğümüz bazı temel unsurları öne çıkararak
bir araya getirmeye çalıştık. Bunu yaparken, İslâmî tebliğin önündeki en büyük
engellerden biri olan Câhiliye asabiyeti ve özellikleri üzerinde kısaca durulduktan
sonra, Hz. Peygamber’in kardeşliğe dayalı bir toplum oluşturma hususunda Medine’de
attığı önemli adımlar ve düzenlemeler hakkında bilgi verilmeye çalışılmıştır.
** Bu
çalışma, 2012 yılı Kutlu Doğum Haftası
etkinlikleri münasebetiyle Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından 21-22 Nisan
2012 tarihlerinde Ankara’da gerçekleştirilen “Hz. Peygamber Kardeşlik Ahlakı
ve Kardeşlik Hukuku Sempozyumu”nda tebliğ olarak sunulmuş, daha sonra bazı
ilavelerle makale formatına dönüştürülmüştür.
Allah explicitly
states in the Quran that “the Muslims are brothers and sisters to each other.” In
this respect, while the Prophet was educating his companions who constituted
the early Islamic society based on faith, true deeds, and social ethics on one
hand, on the other hand he uttered Hadith emphasizing the brotherhood and was
engaged in activities in order to achieve it. This paper titled as “From Asabiyyah
to Uhuwwah (From Kinship/Tribalism to Brotherhood)” aims to present On
the Prophet’s Strategy of Constituting a Society Based on Islamic
Brotherhood in Medina. Undoubtedly, this subject could be studied in terms
of different disciplines and perspectives. However, I tried to bring out the
subject by putting forward the main elements within the historical materials in
sirah literature. Thus, first I have briefly mentioned the Jahiliyya
Kinship/Tribalism and its features as one of the biggest obstacles in front
of Islamic call; then I have elaborated the steps and regulations that the
Prophet followed in order to constitute a society based on brotherhood.
Sirah Asabiyyah (Kinship/Tribalism) Uhuwwah (Brotherhood) Islamic City Medina Prophet Muhammad
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Haziran 2015 |
Gönderilme Tarihi | 6 Nisan 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 41 |