“Subḥānaka” is one of the prayers (duā) of the Prophet recited by him before Sūrat al-Fātiḥah in his all prayers (salāt), and Ḥanafī and Ḥanbalī jurists preferred to be recited it in ṣalāt before Fātiḥa. In the basic hadith sources,
there are a few narrations indicating that the Prophet and his Companions
recited “this duā” including the expressing of “wa jalla thanāuke”, but these narrations were transmitted without any
chain (isnād). However, ḥadīth books transmitted two different prayers apart from Subḥânaka which include the statement “wa jalla thanāuke”. According to the famous narrations about Subḥânaka prayer, it doesn’t include “wa jalla thanāuke”, therefore it was discussed by Hanafi scholars and
these discussions took place in their books whether it should be recited in ṣalāt along with “wa jalla thanāuke”, and jurists put forward different views.
Nevertheless, the majority of jurists held the opinion that Subḥânaka must be recited with “wa jalla thanâuka” in
all prayers. On the other hand, the view regarding this expression can be added
in the funeral prayers, because the funeral prayer is just a prayer rather than
ṣalāt. But this view turned into almost a necessity and
application especially in catechism (ilmiḥāl) books. In
this study, therefore we will study the situation of the mentioned duā in basic hadith books and the views of Ḥanafī jurists on whether it should be recited in the
prayer, by considering the sources of ḥadīth and fiqh.
Sübhâneke duası,
Hz. Peygamber’in namazda Fâtiha sûresinden evvel okuduğu dualardan olup
Hanefîler ve Hanbelîler mezkûr duanın namazda okunmasını tercih etmişlerdir.
Temel hadis kaynaklarında, Resûlüllah’ın ve sahâbenin içinde ‘ve celle
senâüke’ ifadesinin geçtiği
şekliyle Sübhâneke duasını namazda okuduklarına dair birkaç rivayet varsa da
bunların isnadsız olarak nakledildikleri görülmektedir. Bununla birlikte hadis
eserlerinde Sübhâneke duasından başka, içinde bu ifadenin geçtiği iki farklı
dua daha nakledilmektedir. Meşhur rivâyetlerde ‘ve celle senâüke’ ifadesinin Sübhâneke duasında yer
almamış olması sebebiyle bu duanın mezkûr ifadeyle birlikte namazlarda okunup
okunamayacağına dair tartışmalar Hanefî fıkıh kitaplarında yer almış, fakihler
bu hususta birbirinden farklı görüşler ileri sürmüşlerdir. Ekseriyetin
görüşüSübhâneke duasının ‘ve celle senâüke’ ibaresi olmaksızın bütün
namazlarda okunması yönündedir. Diğer taraftan normal namazlardan ziyade, bir
duadan ibaret olduğundan cenaze namazlarında mezkûr duaya bu ifadenin
eklenebileceği görüşü, bilhassa ilmihallerde ve uygulamada adeta bir
zorunluluğa dönüşmüştür. Bu çalışmada söz konusu duanın temel hadis
eserlerindeki keyfiyeti ile Hanefî fakihlerin namazlarda okunup okunmaması
hakkındaki görüşleri, hadis ve fıkıh kaynakları dikkate alınarak
değerlendirilecektir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2016 |
Gönderilme Tarihi | 5 Mayıs 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 43 |