From the
past to the present, the steel construction structures, which have a
significant usage area, are preferred due to their lightness, easy assembly and
many features. Especially in the construction sector, the steel constructions
used in the construction of buildings and bridges for many years are obtained
by using steel materials with different section profiles. In this study,
deflection values and bending stresses of beams with different profiles were
investigated. The deflection values and bending stresses according to the same
dimensions and different section profiles are obtained by using computer aided
structural analysis program ANSYS Workbench and compared with the theoretical
calculations. As a result of the study, the cross-sectional profile with
minimum bending stress (60 MPa) and deflection value (0.201 mm) was calculated
as rectangular profile, the cross section with maximum bending stress (215.77
MPa) and the deflection value (0.539 mm) was calculated as T profile both
theoretical and numerically
Geçmişten günümüze kadar, önemli ölçüde kullanım alanı bulunan çelik konstrüksiyon yapılar, hafif olmaları, kolay montaj ve birçok özelliği sayesinde tercih edilmektedir. Özellikle inşaat sektöründe, binalar ve köprülerin inşasında uzun yıllar boyunca kullanılan çelik konstrüksiyonlar, farklı kesit profillerine sahip çelik malzemeler kullanılarak elde edilmektedir. Bu çalışmada, çelik konstrüksiyonlu yapılarda kullanılabilecek, farklı profillere sahip kirişlerde meydana gelen sehim miktarları ve eğilme gerilmeleri araştırılmıştır. Aynı boyutlara ve farklı kesit profillerine göre sehim miktarları ve eğilme gerilmeleri bilgisayar destekli yapısal analiz programı olan ANSYS Workbench kullanılarak elde edilmiş ve teorik hesaplamalar ile karşılaştırılarak sunulmuştur. Çalışma sonucunda, en az eğilme gerilmesi (60 MPa) ve sehim miktarına (0,201 mm ) sahip kesit şekli dikdörtgen profil, en fazla eğilme gerilmesi (215,77 MPa) ve sehim miktarına (0,539 mm) sahip kesit ise T profil hem teorik hem de nümerik olarak hesaplanmıştır. |
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 21 Sayı: 62 |
Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı Tınaztepe Yerleşkesi, Adatepe Mah. Doğuş Cad. No: 207-I / 35390 Buca-İZMİR.