İzmir Körfezi'nin Batı sahilinde
Meles çayı, Arap ve Manda dereleri tarafından taşınmış yaklaşık 3 milyon
metreküp kirlenmiş alüvyonel zemin bulunmaktadır. Bu akarsular, 300.000 m2‘lik
bir deltayı paylaşmaktadır. Deltada bulunan alüvyonlar 10 ila 15 m kalınlığında
yüksek su içeriği ve düşük taşıma kapasitesine sahip katmanlardan oluşmaktadır.
Meles deltası zaman içerisinde, büyük ölçekli konut inşaat projelerinin
yapımının başladığı şehrin doğu sahil şeridi içinde kalmıştır. Geniş bir alan
işgal eden ve rekreasyon çalışmaları için bile uygun olmayan bu yumuşak
birikintilerinin maliyet etkin bir şekilde stabilizasyonuna ihtiyaç
duyulmaktadır. Ayrıca, yolcu gemilerinin İzmir Limanı'na yaklaşma kanalını
derinleştirmek için delta alanının deniz dibi kısmının da taranması
planlanmaktadır. Tarama yolu ile toplanacak kirlenmiş deniz sedimentlerinin
depolanması da ayrıca çevresel bir sorun oluşturmaktadır. Bu çalışmada, kireç,
çimento ve bunların farklı oranlarda karışımları kullanılarak, Meles Deltası
zeminlerinin stabilizasyonu hedeflenmiştir. Optimum katkı oranlarını belirlemek
için tek eksenli basınç deneyleri yapılmıştır. Stabilizasyon ürünlerini ve
mikro yapıdaki değişiklikleri gözlemlemek için stabilize edilmiş zemin
numunelerinde X-ışını kırınım (XRD) testleri ve taramalı elektron mikroskobu
görüntülemesi (SEM) yapılmıştır. X-ışını testlerinde değişik oranlarda
stabilizasyon ürünleri tespit edilmiştir. Ayrıca, işlenmemiş ve stabilize
edilmiş zemin örneklerinin SEM görüntülerinin karşılaştırılması, mikro yapıda
kalsiyum alümina hidratlar ve kalsiyum silika hidratların varlığını ortaya
koymuştur.
Zemin İyileştirme Derin Karıştırma Kireç-Çimento Karışımları SEM XRD
The gulf of İzmir contains 3 |
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 21 Sayı: 63 |
Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı Tınaztepe Yerleşkesi, Adatepe Mah. Doğuş Cad. No: 207-I / 35390 Buca-İZMİR.