This paper studies the representational
constructions of the image of Syrian refugee in newspaper photographs and
discusses the processes in which the Syrian refugee is victimized, stereotyped
and depoliticized through representation. It analyses Syrian refugee photographs
published between 2011 and 2015 in five Turkish newspapers. Working within
visual sociological and constructivist perspectives, and synthesizing content
and visual analyses, the study first dwells upon the universal “ideal victim”
profile mentioned in victimology studies, then reveals that the image of Syrian
refugee is predominantly constructed as “victim” in the analyzed newspaper
photographs. The study elaborates that refugees’ victimhood is represented through
different themes of suffering, which appear around the themes of poverty,
displacement, the need, and loss and pain. Then the victimization of the
refugee is problematized and discussed under two main arguments. The first argument
discusses that the prevalence of the victim discourse in Syrian refugee
photographs is achieved through the technique of stereotyping, which reproduces
the universal image of the refugee as weak and vulnerable, regardless of time
and context. The second argument discusses that victimization works as a device
for depoliticization, which imagines the refugee only as weak and powerless
rather than a subject with political agency who produces action and results.
The paper concludes that victimization and depoliticization produce a disparity
between the lived experiences of the refugee (who has survived a war) and the
representations of the refugee (who is a powerless war victim).
Representation Photographs Refugees Victimization Stereotyping Victimization
Bu
çalışma, gazete fotoğraflarında Suriyeli mülteci imgesinin temsil üzerinden
inşasını sorgulamaktadır ve Suriyeli mülteciyi mağdurlaştırma,
stereotipleştirme ve depolitize etme süreçlerini tartışmaktadır. İncelemeye,
2011 ve 2015 yılları arasında beş ulusal gazetede yayınlanmış Suriyeli mülteci fotoğrafları
dâhil edilmiştir. Görsel sosyoloji ve inşacılık yaklaşımları içerisinde, içerik
analizi ve görsel analizi birleştiren çalışma, önce viktomoloji
çalışmalarındaki “ideal mağdur” profilinden bahsetmekte, sonra da incelenen fotoğraflarda
Suriyeli mülteci imgesinin baskın bir şekilde “mağdur” olarak inşa edilme
şekillerini ortaya koymaktadır. Çalışma ayrıca mülteci mağduriyetinin acı çekme
ile alakalı çeşitli temalar üzerinden temsil edildiğini saptamıştır. Bu temsil
temaları yoksulluk, yerinden edilmişlik, yardım, acı ve kayıp olarak belirlenmiştir.
Çalışma daha sonra mültecinin mağdurlaştırılmasını iki argüman altında sorunsallaştırmakta
ve tartışmaktadır. İlki, Suriyeli mülteci temsillerinde mağduriyet söyleminin
hâkimiyetinin stereotipleştirme tekniği ile sağlandığını, böylece zayıf ve
güçsüz mülteci imgesinin zamandan ve mekândan kopuk bir şekilde yeniden üretildiğini
açıklamaktadır. İkinci tartışma ise mağdurlaştırmanın mülteciyi depolitize
ettiğine değinmektedir, yani mağdurlaştırma ile mültecinin siyasi eylem ve
sonuç üretme yetisinden yoksun zayıf ve güçsüz bir subje olarak tasavvur
edilmesini eleştirmektedir. Sonuç olarak, mağduriyet ve depolitizasyon,
yaşanmış mülteci deneyimleri ile (hayatta kalmayı başarmış mülteci), mülteci temsilleri
(güçsüz savaş mağduru) arasında tutarsızlık yaratmaktadır.
Temsil Mülteciler Fotoğraflar Stereotipleştirme Mağdurlaştırma
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 3 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 21 Sayı: 2 |