Kitle iletişim araçlarının en önemli özelliklerinden biri de gündem belirlemeye olan katkısıdır. Bu katkıyı sağlarken kullandığı etmen ise haberdir. Haber aynı zamanda farklı kamuoylarının oluşturulmasında etkili olur. Özellikle haberin bilgilendirme boyutu tüm dünyayı etkisi altına alan COVID-19 pandemi salgınıyla birlikte daha da artmıştır. Bu dönemde haberler kitleleri bilgilendirici, yönlendirici ve gündem belirleyici önemli bir unsur haline gelmiştir. Diğer taraftan ciddi habercilik anlayışı yerine daha soft olarak adlandırılan ve genellikle ünlülerin yaşamı üzerine odaklanan magazin haberleri, salgın döneminde önemli bir toplumsal gerçeklikten kaçış aracı olarak ön plana çıkmıştır. Bu çalışmada, COVID-19 pandemi salgınında Türkiye’de magazin haberlerinin içerikleri incelenmiştir. Çalışmada, sokağa çıkma yasaklarının başlandığı 11 Nisan tarihinden 30 Nisan'a kadarki süreçte örneklem olarak alınan Posta, Sabah ve Hürriyet gazetelerinin internet siteleri içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Elde edilen veriler, istatistiki analizlerle değerlendirilmiştir. Değerlendirme sonucunda magazin haberlerinin gerçek ile kurgu arasında sınırları aştığı ve okuyucuyu toplumsal gerçeklikten uzaklaştırıcı haber yaptığı gözlenmiştir.
One of the most important features of mass media is its contribution to agenda setting. The factor it uses while making this contribution is news. The news also influences the formation of different public opinions. In particular, the informative dimension of the news has increased even more with the COVID-19 pandemic that has affected the whole world. In this period, the news has become an important element that informs, guides and sets the agenda. On the other hand, magazine news that is softer rather than serious reporting, and generally focuses on the lives of celebrities, has come to the fore as an important means of escape from social reality in the pandemic period. In this study, the contents of magazine news in Turkey were examined during Covid-19 pandemic. In the study, the websites of Posta, Sabah and Hurriyet newspapers, sampled during the period from April 11, when the curfews began, to April 30, were analyzed using content analysis. The obtained data were evaluated with statistical analysis. As a result of the evaluation, it was observed that the magazine news crosses the boundaries between reality and fiction and distracts the reader from social reality.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 22 Ekim 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 22 Sayı: 4 |