Objective: The
purpose of this paper is to present the studies on the opinions and suggestions
of trainers and students about clinical educational programme of Dokuz Eylul
University Faculty of Medicine.
Material and method: The
questionnaires which consisted of seven closed-end, one open-end questions and
two scales were sent to task/block chairs in March 2016. One of the scales was
prepared for evaluation of clinical educational program, and the other was
prepared to explore the trainers’ expectations and perceptions
about the application of SPICES Model’s educational strategies in Faculty. The
findings of the survey study applied in 2015-2016 academic year to evaluate the
effectiveness of educational activities by Phase 4 and 5 students were
included.
Results:
Trainers and students gave highest ratings to the lectures, practicals and
bed-side visits; lowest ratings to the outpatient clinics and laboratory practicals.
Trainers’ ratings on expectations about educational strategies in the SPICES
model were in favour of innovative strategies. Trainers evaluated the
application of three educational strategy (student centered, problem-based and
electives) in Faculty as innovative.
Conclusion: It
is planned to carry out discussions of the opinions of trainers and students in
related educational commitees and to utilize the findings for the improvement
of the educational programme.
Task-based Learning programme evaluation undergraduate medical education
Amaç: Dokuz Eylül
Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde klinik eğitim programına ilişkin olarak eğitici
ve öğrenci görüş ve önerilerinin belirlenmesine yönelik yapılan çalışmaların
sunulması amaçlanmaktadır.
Gereç ve Yöntem: Task
ve/veya blok başkanlığı yapan öğretim üyelerine Mart 2016’da yedi kapalı, bir
açık uçlu soru ve iki ölçek içeren anket formları gönderilmiştir. Ölçeklerden
biri klinik eğitim programının değerlendirilmesi, diğeri ise SPICES modelindeki
altı eğitim stratejisine ilişkin istekler ve fakültedeki uygulamaların
değerlendirilmesi amacıyla hazırlanmıştır. Dönem 4 ve 5 öğrencilerine eğitim
etkinliklerini değerlendirmelerine yönelik olarak 2015-16 akademik yılında
uygulanan anket çalışmasının bulguları değerlendirilmiştir.
Bulgular:
Eğiticilerin ve öğrencilerin klinik eğitim etkinliklerine verdikleri puanlar
incelendiğinde en yüksek puan verilen üç etkinliğin sunumlar, uygulamalar ve
hasta başı teorik; en düşük puan verilen etkinliklerin ise poliklinik çalışması
ve laboratuvar etkinlikleri olduğu saptanmıştır.
Eğiticilerin
SPICES modelindeki eğitim stratejilerine ilişkin isteklerinin yenilikçi
stratejiler lehine olduğu, fakültedeki uygulamalardan üç stratejiyi (öğrenci
merkezli, probleme dayalı ve seçmeli) yenilikçi strateji yönünde
değerlendirdikleri saptanmıştır.
Tartışma ve sonuç:
Eğiticilerin ve öğrencilerin görüşlerinin ilgili eğitim kurullarında
tartışılarak programın geliştirilmesi yönünde kullanılması planlanmıştır.
Taska Dayalı Öğrenim program değerlendirme mezuniyet öncesi tıp eğitimi
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Ocak 2017 |
Gönderilme Tarihi | 4 Ağustos 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 30 Sayı: 3 |