Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Tıp eğitiminde klinik dönemde kullanılabilecek değerlendirme yöntemlerinden örnekler

Yıl 2017, Cilt: 31 Sayı: 3, 153 - 169, 17.12.2017

Öz

Tıp eğitiminde bilişsel,
psikomotor ve duyuşsal alanları değerlendirmede tek bir yöntem kullanımı yeterli
değildir. Hedeflere uygun çoklu ve güncel değerlendirme yöntemlerinin birlikte
kullanılması gerektiği düşünülmektedir. Bu derlemede, nesnel örgün klinik
sınavlar, mini klinik değerlendirme sınavı, senaryo uygunluğu testi, portfolyo
ve 360 derece değerlendirme gibi
klinik
dönemde kullanılabilecek değerlendirme
yöntemlerinin
tanım, kullanım amaçları, planlama, uygulama, kısıtlılık ve avantajları
hakkında özet bilgiler sunulması amaçlanmıştır.

Kaynakça

  • Referans1 Amin Z, Eng KH. Tıp Eğitiminin Temelleri. Çev Ed: Yıldırım M, Topal K. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul 2012;215-216.
  • Referans2 Norcini J, Burch V. Workplace-based assessment as an educational tool: AMEE Medical Education Guide No.31. Medical Teacher 2007;29:855-871.
  • Referans3 Kogan JR, Holmboe ES, Hauer KE. Tools for direct observation and assessment of clinical skills of medical trainees: A systematic review. JAMA 2009;302:1316–1326.
  • Referans4 Vleuten V. How can we test clinical reasoning? Lancet 1995;345(8956):1032-1035.
  • Referans5 Khan KZ, Ramachandran S, Gaunt K, Pushkar P. The Objective Structured Clinical Examination (OSCE): AMEE Medical Education Guide No. 81. Part I: An Historical and theoretical perspective. Medical Teacher 2013;35:1437-1446.
  • Referans6 Khan KZ, Ramachandran S, Gaunt K, Pushkar P. The Objective Structured Clinical Examination (OSCE): AMEE Medical Education Guide No. 81. Part II: Organisation and Administration. Medical Teacher 2013; 35:1447-1463.
  • Referans7 Türk Tabipler Birliği-Uzmanlık Dernekleri Eş Güdüm Kurulu yeterlik Kurulu 3. Çalıştayı: Tıpta Uzmanlık Eğitiminde Program Geliştirme ve Ölçme Değerlendirme. Çalıştay Kitabı, İstanbul 2008; 142-148.
  • Referans8 Norcini J, Blank L, Arnold GK, Kimball HR. The Mini-CEX (Clinical Evaluation Exercise): A Preliminary Investigation. Annals of Internal Medicine 1995;123:795-799.
  • Referans9 Tengiz Fİ, Şahin H. Klinikte Eğitimde Yeni Bir Ölçme Yöntemi: Mini Klinik Değerlendirme. Tıp Eğitimi Dünyası 2014;39:13.
  • Referans10 Kogan JR, Hauer KE. Brief report: Use of the mini-clinical evaluation exercise in internal medicine core clerkships. Journal of General Internal Medicine 2006;21:501–502.
  • Referans11 Norcini J, Blank L, Duffy FD, Fortna GS. The Mini-CEX: A Method for Assessing Clinical Skills. Annals of Internal Medicine. 2003;138:476-481.
  • Referans12 Lubarsky S, Dory VR, Duggan P, Gagnon R, Charlin B. Script concordance testing: From theory to practice: AMEE Medical Education Guide No. 75. 2013; 35:184-193.
  • Referans13 Charlin B, Vleuten CV. Standardized Assessment of Reasoning in Contexts of Uncertainty; The Script Concordance Approach. Evaluation and The Health Professions 2004;27:304-319.
  • Referans14 Charlin B, Brailovsky C, Roy L, Goulet F, Vleuten CV. The Script Concordance Test: A Tool to Assess the Reflective Clinician. Teaching and Learning in Medicine: An Internatinal Journal 12:4, 189-195. Published online:20 Nov 2009. doi:10.1207/S15328015TLM1204_5.
  • Referans15 Demirören M, Koşan AM, Palaoğlu Ö. Bir Öğrenme ve Değerlendirme Yöntemi Olarak “Portfolyo”, Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası 2009;62(1):19-24.
  • Referans16 Challis M. Portfolio-based learning and assesment in medical education: AMEE Medical Education Guide No.11 (revised) Medical Teacher 1999;21,4:370-386.
  • Referans17 David MF, Davis MH, Harden RM et al. Portfolio as a method of student assesment: AMEE Medical Education Guide No. 24: Medical Teacher 2001;23:535¬551.
  • Referans18 Şenol Y, Güzeller CO. Ölçme ve Değerlendirmede Bir Yöntem: Portfolyo. Tıp Eğitimi Dünyası 2007;26:41-49.
  • Referans19 Toolbox of Assessment Methods. A Product of The Joint Initiative ACGME Outcomes Project Accreditation Council For Graduate Medical Education American Board of Medical Specialties (ABMS). 2010 Version1.1. September 2000.
  • Referans20 Başterzi AD, Karabilgin ÖS. Psikiyatride İş Başında Değerlendirme. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar 2009;1:297-318.
  • Referans2. Camgöz SM, Alperten N. 360 Derece Performans Değerlendirme ve Geri Bildirim: Bir Üniversite Mediko-Sosyal Merkezi Birim Amirlerinin Yönetsel Yetkinliklerinin Değerlendirilmesi Üzerine Pilot Uygulama Örneği. Yönetim ve Ekonomi Dergisi 2006;13:191-212.
  • Referans22 Ulusal Tıp Eğitimi Akreditasyon Kurulunun (UTEAK) Türkiye Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Ulusal Standartları 2014. Ulaşım web adresi: URL: https://Bologna.yok.gov.tr/files/7 (Erişim tarihi:14 Ekim 2016)

Examples Of Assessment Methods That Can Be Used During Clinical Phase In Medical Education

Yıl 2017, Cilt: 31 Sayı: 3, 153 - 169, 17.12.2017

Öz

In medical education, a single method
is not sufficient to evaluate cognitive, psychomotor and affective areas.  It is thought that objective-oriented,
multiple and up, to date evaluation methods should be used together. This
review is aimed to provide brief knowledge about the definition, purpose of
use, planning, application, restriction and advantages of evaluation methods
that can be used during the clinical phase such as objective structured
clinical examinations, mini clinical evaluation exercise, script concordance
test, portfolio and 360 degree evaluation. 


Kaynakça

  • Referans1 Amin Z, Eng KH. Tıp Eğitiminin Temelleri. Çev Ed: Yıldırım M, Topal K. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul 2012;215-216.
  • Referans2 Norcini J, Burch V. Workplace-based assessment as an educational tool: AMEE Medical Education Guide No.31. Medical Teacher 2007;29:855-871.
  • Referans3 Kogan JR, Holmboe ES, Hauer KE. Tools for direct observation and assessment of clinical skills of medical trainees: A systematic review. JAMA 2009;302:1316–1326.
  • Referans4 Vleuten V. How can we test clinical reasoning? Lancet 1995;345(8956):1032-1035.
  • Referans5 Khan KZ, Ramachandran S, Gaunt K, Pushkar P. The Objective Structured Clinical Examination (OSCE): AMEE Medical Education Guide No. 81. Part I: An Historical and theoretical perspective. Medical Teacher 2013;35:1437-1446.
  • Referans6 Khan KZ, Ramachandran S, Gaunt K, Pushkar P. The Objective Structured Clinical Examination (OSCE): AMEE Medical Education Guide No. 81. Part II: Organisation and Administration. Medical Teacher 2013; 35:1447-1463.
  • Referans7 Türk Tabipler Birliği-Uzmanlık Dernekleri Eş Güdüm Kurulu yeterlik Kurulu 3. Çalıştayı: Tıpta Uzmanlık Eğitiminde Program Geliştirme ve Ölçme Değerlendirme. Çalıştay Kitabı, İstanbul 2008; 142-148.
  • Referans8 Norcini J, Blank L, Arnold GK, Kimball HR. The Mini-CEX (Clinical Evaluation Exercise): A Preliminary Investigation. Annals of Internal Medicine 1995;123:795-799.
  • Referans9 Tengiz Fİ, Şahin H. Klinikte Eğitimde Yeni Bir Ölçme Yöntemi: Mini Klinik Değerlendirme. Tıp Eğitimi Dünyası 2014;39:13.
  • Referans10 Kogan JR, Hauer KE. Brief report: Use of the mini-clinical evaluation exercise in internal medicine core clerkships. Journal of General Internal Medicine 2006;21:501–502.
  • Referans11 Norcini J, Blank L, Duffy FD, Fortna GS. The Mini-CEX: A Method for Assessing Clinical Skills. Annals of Internal Medicine. 2003;138:476-481.
  • Referans12 Lubarsky S, Dory VR, Duggan P, Gagnon R, Charlin B. Script concordance testing: From theory to practice: AMEE Medical Education Guide No. 75. 2013; 35:184-193.
  • Referans13 Charlin B, Vleuten CV. Standardized Assessment of Reasoning in Contexts of Uncertainty; The Script Concordance Approach. Evaluation and The Health Professions 2004;27:304-319.
  • Referans14 Charlin B, Brailovsky C, Roy L, Goulet F, Vleuten CV. The Script Concordance Test: A Tool to Assess the Reflective Clinician. Teaching and Learning in Medicine: An Internatinal Journal 12:4, 189-195. Published online:20 Nov 2009. doi:10.1207/S15328015TLM1204_5.
  • Referans15 Demirören M, Koşan AM, Palaoğlu Ö. Bir Öğrenme ve Değerlendirme Yöntemi Olarak “Portfolyo”, Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası 2009;62(1):19-24.
  • Referans16 Challis M. Portfolio-based learning and assesment in medical education: AMEE Medical Education Guide No.11 (revised) Medical Teacher 1999;21,4:370-386.
  • Referans17 David MF, Davis MH, Harden RM et al. Portfolio as a method of student assesment: AMEE Medical Education Guide No. 24: Medical Teacher 2001;23:535¬551.
  • Referans18 Şenol Y, Güzeller CO. Ölçme ve Değerlendirmede Bir Yöntem: Portfolyo. Tıp Eğitimi Dünyası 2007;26:41-49.
  • Referans19 Toolbox of Assessment Methods. A Product of The Joint Initiative ACGME Outcomes Project Accreditation Council For Graduate Medical Education American Board of Medical Specialties (ABMS). 2010 Version1.1. September 2000.
  • Referans20 Başterzi AD, Karabilgin ÖS. Psikiyatride İş Başında Değerlendirme. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar 2009;1:297-318.
  • Referans2. Camgöz SM, Alperten N. 360 Derece Performans Değerlendirme ve Geri Bildirim: Bir Üniversite Mediko-Sosyal Merkezi Birim Amirlerinin Yönetsel Yetkinliklerinin Değerlendirilmesi Üzerine Pilot Uygulama Örneği. Yönetim ve Ekonomi Dergisi 2006;13:191-212.
  • Referans22 Ulusal Tıp Eğitimi Akreditasyon Kurulunun (UTEAK) Türkiye Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Ulusal Standartları 2014. Ulaşım web adresi: URL: https://Bologna.yok.gov.tr/files/7 (Erişim tarihi:14 Ekim 2016)
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hanım Ahu Yalabık Bu kişi benim

Berna Musal

Yayımlanma Tarihi 17 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 6 Ocak 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 31 Sayı: 3

Kaynak Göster

Vancouver Yalabık HA, Musal B. Tıp eğitiminde klinik dönemde kullanılabilecek değerlendirme yöntemlerinden örnekler. DEU Tıp Derg. 2017;31(3):153-69.