BibTex RIS Kaynak Göster

KALİTELİ EĞİTİM, EDEBİYAT, FELSEFE VE BİR ROMAN: DİPLOMALI KIZ

Yıl 2016, Sayı: 16, 365 - 376, 01.09.2016

Öz

Ahmet Midhat'ın bu romanının ana felsefesini, genç kızların eğitimi meselesi oluşturmaktadır. Eserde kaliteli ve sağlam bilgi ve diplomanın bir gün mutlaka işe yarayacağı felsefesi işlenir. Olayların hepsi Fransa'da geçer. Depres ailesi, önceleri çok zengin oldukları hâlde bütün servetlerini kızları Matmazel Julie Depres’nin okumasına sarf edip fakir düşerler. Öyle fakirleşirler ki, günlerce aç susuz ve soğukta kalırlar. Daha önce zengin olan aile, her gün tiyatroya gider, en lüks lokantalarda yemek yer ve en güzel yerlerde eğlenirler. Ancak bütün servetlerini kızlarının okuması yolunda harcayınca fakirleşirler. Matmazel Julie Depres, diplomasını aldığı günden itibaren her gün iş aramaya devam eder; ancak hiçbir yerde iş bulamaz. Başvurduğu bütün kapılar yüzüne kapatılır. Ancak en sonunda Paris’te, meşhur bir iş olan çiçek satıcılığına başlar. Paris’te çiçek satan çok kız vardır; ancak Julie bunlardan farklıdır. O sattığı her buketin içine, okuldan öğrendiği ya da ezberlediği bir şiiri küçük bir kâğıda yazıp koyar. Böylece, çiçek satıcılığında hem meşhur olur hem de çok para kazanır. Kısacası yazar, kişi hangi işi yaparsa yapsın eğitimli insanın farklı olduğu felsefesini işlemektedir. Dolayısıyla önceleri diploması bir işe yaramayan Juli’nin, tahsili ve görgüsü iş görür ve çok zenginleşir. İşte bu makalemizde bütün bu konular edebiyat ve felsefe bağlamında değerlendirilecektir

Kaynakça

  • 1. Ahmet Midhat Efendi, Diplomalı Kız, Yayına Hazırlayan: Erol Ülgen, M. Fatih Andı, Kâzım Yetiş, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2003.
  • 2. Ahmet Mithat Efendi, Felsefe-i Zenan, Sel Yayıncılık, 2008.
  • 3. Bitik, Başak, Okurunu Arayan Romanlar: 19.Yüzyıl Osmanlı-Türk Romanlarında Okur Profili, Yüksel Lisans Tezi, Bilkent Üniversitesi, Ekonomi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara 2009.
  • 8. Gündoğan, Ali Osman: http://web.deu.edu.tr/felsefe/wpcontent/uploads/2014/05/Ali.Osman_.Gundogan_Felsefe- Edebiyat.Iliskisi.Sorunu.pdf
  • 9. Gündoğan, Ali Osman: http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/37/743/9490.pdf
  • 13. Okay, Orhan, Batı Medeniyeti Karşısında Ahmet Mithat Efendi, M.E.G.S.B Yayınları, Ankara 1989.
  • 15. Timur, Kemal, Türk Romanında Dinler ve İnançlar 1872-1896, Elips Yayınları, Ankara, 2006.
  • 16. Timur, Kemal, “Tanzimat Dönemi Türk Romanında Din Duygusu ve İnançlar”, Turkish Studies Dergisi, Sayı 4, 2009.
  • 18. Yiğit, Hamide Şule, Türk Düşünce Tarihinde Ahmet Mithat Efendi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe ve Din Bilimleri (İslam Felsefesi), Ankara 2006.
  • 19. Yücel, Doğuhan Murat: http://www.dmy.info/edebiyat-felsefe-iliskisi/

QUALITY EDUCATION, LITERATURE, PHILOSOPHY AND A NOVEL: DİPLOMALI KIZ

Yıl 2016, Sayı: 16, 365 - 376, 01.09.2016

Öz

Basic thought of Ahmet Midhat’s this novel is the matter of education of young girls. In this novel philosophy of utility of good quality diploma works a day absolutely is handled. All of the events happen in France. Depress family who are very rich before become poor because of giving all of their money to their daughter Matmazel Julie Depres for her education. They become so poor that they stay even without food and water for days. This family that was rich before used to go to theatre and restaurants and enjoy in qualified places before. But they got poor because of spending all of their money for education of their daughter. Matmazel Julie Depres has looked for a job since getting diploma everyday but she could not. All of the doors she knocked have been closed. But at last she starts to a job of selling flower that is very famous in Paris. There are a lot of girls in Paris who sells flower but Julie is different from all these girls. She puts in bouquets she sell a poem by writing to a piece of paper that she learned or memorized at school. Thereby she not only save money, but also become famous. Shortly, gist of the text is whatever the person labor, it is always obvious the difference of educational person. Accordingly in spite of being useless of Julie’s diploma before, afterwards functions because of Julie’s education and experience and so gets rich. And in this article, all these themes will be evaluated in the context of literature and philosophy

Kaynakça

  • 1. Ahmet Midhat Efendi, Diplomalı Kız, Yayına Hazırlayan: Erol Ülgen, M. Fatih Andı, Kâzım Yetiş, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2003.
  • 2. Ahmet Mithat Efendi, Felsefe-i Zenan, Sel Yayıncılık, 2008.
  • 3. Bitik, Başak, Okurunu Arayan Romanlar: 19.Yüzyıl Osmanlı-Türk Romanlarında Okur Profili, Yüksel Lisans Tezi, Bilkent Üniversitesi, Ekonomi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara 2009.
  • 8. Gündoğan, Ali Osman: http://web.deu.edu.tr/felsefe/wpcontent/uploads/2014/05/Ali.Osman_.Gundogan_Felsefe- Edebiyat.Iliskisi.Sorunu.pdf
  • 9. Gündoğan, Ali Osman: http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/37/743/9490.pdf
  • 13. Okay, Orhan, Batı Medeniyeti Karşısında Ahmet Mithat Efendi, M.E.G.S.B Yayınları, Ankara 1989.
  • 15. Timur, Kemal, Türk Romanında Dinler ve İnançlar 1872-1896, Elips Yayınları, Ankara, 2006.
  • 16. Timur, Kemal, “Tanzimat Dönemi Türk Romanında Din Duygusu ve İnançlar”, Turkish Studies Dergisi, Sayı 4, 2009.
  • 18. Yiğit, Hamide Şule, Türk Düşünce Tarihinde Ahmet Mithat Efendi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe ve Din Bilimleri (İslam Felsefesi), Ankara 2006.
  • 19. Yücel, Doğuhan Murat: http://www.dmy.info/edebiyat-felsefe-iliskisi/
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Kemal Timur

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Timur, K. (2016). KALİTELİ EĞİTİM, EDEBİYAT, FELSEFE VE BİR ROMAN: DİPLOMALI KIZ. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(16), 365-376.

Dicle University
Journal of Social Sciences Institute (DUSBED)