Digitalisation continues to manifest itself every aspect of life. Especially the applications made by companies are affected by digitalisation. Does digitalisation, which has opportunities to solve many problems of companies, always offer opportunities to companies? The answer within this question constitutes one of the most important issues that all companies that embark on the digitalisation adventure are curious. Companies may face threats as well as opportunities in the digitalisation process. Corporate digital responsibility is a series of processes are recommended within companies aimed primarily at preventing the losses that arise in the digitalisation process. Based on information, the aim of the study is to determine at what point the management system, which is expressed as corporate digital responsibility and which is recommended in order to compensate for the losses caused by digitalisation. Towards, a qualitative research design research was conducted. According to the findings obtained, the concept of corporate digital responsibility is still a new concept and is in the development stage. When the concept of corporate digital responsibility is examined regarding the application, it’s determined that most companies don’t have a study in this direction, but some global companies have developed various principles and practices in this regard.
corporate digital responsibility corporate social responsibility corporates digital technolojies digital transformation
Dijitalleşme hayatın her alanında kendini göstermeye devam etmektedir. Özellikle şirketlerin yaptıkları uygulamalar, dijitalleşmenin etkisindedir. Şirketlerin birçok problemini çözüme kavuşturacak fırsatları barındıran dijitalleşme acaba her zaman şirketlere fırsatlar mı sunmaktadır? İşte bu sorunun cevabı bütün dijitalleşme serüvenine çıkan şirketlerin merak ettiği en önemli konulardan birisini oluşturmaktadır. Şirketlerin dijitalleşme sürecinde karşılarına fırsatlar çıktığı kadar tehditler de çıkabilmektedir. Kurumsal dijital sorumluluk, şirketlerin dijitalleşme sürecinde ortaya çıkan kayıpların önüne geçmek amacıyla uygulanması önerilen bir dizi süreçtir. Bu bilgiler doğrultusunda çalışmanın amacı, kurumsal dijital sorumluluk olarak ifade edilen ve dijitalleşmenin meydana getirdiği kayıpları telafi etmek amacıyla uygulanması önerilen yönetim sisteminin hangi noktada olduğunu tespit etmektir. Bu amaç doğrultusunda nitel araştırma desenine sahip bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Elde edilen bulgulara göre kurumsal dijital sorumluluk kavramı halen yeni bir kavram olup gelişme aşamasındadır. Uygulama yönüyle kurumsal dijital sorumluluk kavramı incelendiğinde ise çoğu firmanın bu yönde bir çalışmasının olmadığı ancak bazı küresel firmaların bu konuda çeşitli ilke vb. uygulamalar geliştirdiği belirlenmiştir.
kurumsal dijital sorumluluk kurumsal sosyal sorumluluk kurumlar dijital teknolojiler dijital dönüşüm
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çevre Politikası, Ekonomik Kalkınma Politikası |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Şubat 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Şubat 2024 |
Gönderilme Tarihi | 5 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 16 Şubat 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 35 |
Dicle University
Journal of Social Sciences Institute (DUSBED)