There is a widespread belief that
the Qur’an was not compiled because of the revelation in the time of the
Messenger of Allah. It is assumed that while the revelation continued, the
Qur’an was memorized completely. However, some scholars argue that the entire
Qur’an was written and memorized in the period of the Prophet Muhammad, and
compiled as a book. It is known that the Messenger of Allah informed the
revelation clerks about which verses should be written in which order in the
book, and that he presented the Qur’an, compiled as much as revealed, to
Jibreel in each Ramadan in a manner his companions would also be able to
follow. In this paper, data suggesting that the Qur’an was compiled during the
time of the Prophet Muhammad will be studied, and the content of the studies
conducted during the time of Abu Bakr and Uthman will be examined.
Kur’ân’ın Resûlullah döneminde vahyin devam etmesi
sebebiyle kitaplaştırılmadığı konusunda yaygın bir kanaat vardır. Hâlbuki
vahyin devam etmesine rağmen Kur’ân’ın tamamen ezberlendiği kabul edilmektedir.
Bununla birlikte bazı âlimler Kur’ân’ın tamamının Peygamberimiz döneminde hem
ezberlenerek hem de yazıya geçirilerek bir kitap hâline getirildiğini
savunmaktadırlar. Zira Resûlullah’ın, gelen âyetlerin kitabın neresine
yazılması gerektiğini vahiy kâtiplerine bildirdiği ve her Ramazan’da sahâbenin
takip edebileceği şekilde o ana kadar gelen Kur’ân’ı Cebrâil’e arz ettiği
bilinmektedir. Bu makalede Kur’ân’ın Hz. Peygamber döneminde kitaplaştırıldığı
konusundaki veriler araştırılacak, Hz. Ebûbekir ve Hz. Osman döneminde yapılan
çalışmaların mâhiyeti incelenecektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Ekim 2017 |
Gönderilme Tarihi | 8 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 53 Sayı: 3 |