The
Methodists have agreed with the principle that actions should be taken in
accordance with ahad hadiths that cause doubt in terms of prov- ability.
However, they have fallen into disagree- ment on the circumstance of acting in
accordance with ahad hadiths and suggested different con- ditions. One of the
condi- tions suggested by Hanafi and Maliki Methodistsin this regard is that
ahad hadiths should not have any provision in contra- diction of the Qur’an. In
other words, ahad hadiths should find their referenc- es in the Qur’an. Imam al-Shafi’i,
then, deals with the references of
ahad hadiths in the Qur’an through two different methods as accepting and
denying them according- ly. He uses
this method not in the identification of hadiths but in whether or not
preferring them. The debated method of ref- erence among the Meth- odists
causes doubt as it is based on theoretical
/ inferential knowledge.This is the reason why the Methodists fall into dis-
agreement on the matter of inferring from / acting according to such hadiths
although referred to in the Qur’an and considered contradictory. This meth- od
of ‘reference in the Qur’an’ is employed by muhaddiths as well. It is, however,
limited for use with only a small number of ahad hadiths.
Reference in the Qur’an Sunnah Ahad Hadiths Textual Criti- cism Shafi’i
Usûlcüler sübut açısından zan ifade eden âhâd hadisler-
le amel etmenin gerekliliği ilkesinde ittifak etmişlerdir. Ancak onlar bu hadis türüyle
amel etme keyfiyetinde ihtilaf
etmiş ve değişik şartlar ileri sürmüşlerdir. Ha- nefî ve Malikî usûlcülerin bu
kapsamda yer verdikleri şartlardan biri de âhâd hadisin Kur’ân’a muhalif
bir hüküm içermemesidir. Diğer bir ifadeyle Kur’ân’a arz
edilmesidir. İmâm Şâfiî ise âhâd hadisin Kur’ân’a arz edilmesini red ve kabul olmak üzere
iki ayrı açıdan ele almaktadır. Şâfiî bu yöntemi
hadislerin tespitinde değil, tercihinde kullanmaktadır.
Usûlcüler arasında tartışılan arz yöntemi, birtakım
nazarî/istidlâlî bilgilere dayandı- ğından zan ifade etmektedir.
Usûlcülerin Kur’ân’a arz edilip muhalif görülen hadislerle istidlâl/amel konusun- da ihtilaf etmeleri buradan kaynaklanmaktadır. Kur’an’a arz yöntemi muhaddisler tarafından da kullanılmaktadır.
Bu yöntem âhâd hadislerin az bir kısmını ilgilendirmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2018 |
Gönderilme Tarihi | 24 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 54 Sayı: 3 |