Kişinin kendine söz geçirebilme ve arzularını dizginleyebilme anlamlarına gelen oto kontrol, çağdaş terminolojinin önümüze koyduğu kavramlardan biridir. Asrımızda genellikle öfkenin kontrol edilememesinden kaynaklanan yüksek suç oranlarına karşılık oto kontrolün önemi gün geçtikçe daha iyi anlaşılmaktadır. Bireyin davranışlarını düzenlemesinde etkili olan çeşitli faktörler bulunmaktadır. Bunların başında hayata istikamet veren inanç ve ahlâka dair esaslar gelmektedir. Kur’ân-ı Kerîm’de, iman ve ahlâk konuları, ödül ve ceza ifade eden kavramlarının eşliğinde ele alınmaktadır. Kur’ân, insanı yüce hedeflere teşvik ederken rahmet içeren, nefsin gayri meşru arzularını baskılamak için de gazap ifade eden kavramları kullanır. Ayrıca nefsin aşırılıklarını dizginlemek için de ahlâka dair takva, sabır, haya, tövbe gibi bazı kavramları kullandığını görmekteyiz. Bu makalede, literatür tarama yöntemiyle, Kur’ân’da ele alınan inanç ve ahlâka dair esasların oto kontrolü sağlamadaki rolü ve önemi vurgulanmaktadır.
Bilgin, Abdulcelil. Kur’ân’daki Deyimler ve Zemahşerî’nin Keşşaf’ı. Ankara: Ankara Okulu Yayınları, 2016.
Buhârî, Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmâîl. Sahîhu’l-Buhârî. İstanbul: Çağrı Yayınları, 1981.
Cabirî, Muhammed Abid. Arap Ahlâkî Aklı. İstanbul: Mana Yayınları, 2015.
Cezviyye, İbn Kayyım. Esmaü’l-Hüsna. der. Yusuf Ali Büdeyvî vd. trc. Hanifi Akın vd. İstanbul: Polen Yayınları, 2007.
Cezviyye, İbn Kayyim. Medâricü’s-sâlikîn. Kahire: 1403/1983.
Clark, Robert E. “Elementary-age Children”. Christian Education: Foundations fort he future. ed. Robert E. Clark. Lin Jhonson and Allyn K. Solat. Chicago: Mooddy Press, 1991.
Çağrıcı, Mustafa. “Ahlâk”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. 2/1-9. Ankara: TDV Yayınları, 1989.
Çağrıcı, Mustafa. “Tevekkül”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. 41/3-4. İstanbul: TDV Yayınları, 2012.
Çınar, Mehmet. “Dini Tutum İle Psikolojik Sağlamlık Arasındaki İlişkide Tevekkülün Aracılık Rolünün İncelenmesi”. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi (22/2) 2022.
Karasu, Teceli. Din Eğitiminde İşlevsel Akıl. İstanbul: Araştırma Yayınları, 2021.
Karaman, Hayreddin vd., Kur’ân Yolu Türkçe Meâl ve Tefsir. Ankara: DİB Yayınları, 2007.
Karataş, Kasım - Baloğlu. Mustafa. “Tevekkülün Psikolojik Yansımaları”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 19/1 (26 Haziran 2019). 110-118.
Serahsi, Muhammed b. Ahmed b. Ebi Sehl. el-Mebsut. Mısır: Matbaatu’s-Saade. ts.
Şahi̇n, Meryem - Hökelekli̇ , Hayati. “Tevekkül Psikolojisi: Nedenleri. Süreci ve Sonuçları Hakkında Nitel Bir Araştırma”. International Journal of Social Inquiry 12/2 (30 Aralık 2019).
Şahi̇n, Meryem. “Tevekkül Yönelimi Ölçeği Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. Değerler Eğitimi Dergisi 18/40 (2020).
Bilgin, Abdulcelil. Kur’ân’daki Deyimler ve Zemahşerî’nin Keşşaf’ı. Ankara: Ankara Okulu Yayınları, 2016.
Buhârî, Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmâîl. Sahîhu’l-Buhârî. İstanbul: Çağrı Yayınları, 1981.
Cabirî, Muhammed Abid. Arap Ahlâkî Aklı. İstanbul: Mana Yayınları, 2015.
Cezviyye, İbn Kayyım. Esmaü’l-Hüsna. der. Yusuf Ali Büdeyvî vd. trc. Hanifi Akın vd. İstanbul: Polen Yayınları, 2007.
Cezviyye, İbn Kayyim. Medâricü’s-sâlikîn. Kahire: 1403/1983.
Clark, Robert E. “Elementary-age Children”. Christian Education: Foundations fort he future. ed. Robert E. Clark. Lin Jhonson and Allyn K. Solat. Chicago: Mooddy Press, 1991.
Çağrıcı, Mustafa. “Ahlâk”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. 2/1-9. Ankara: TDV Yayınları, 1989.
Çağrıcı, Mustafa. “Tevekkül”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. 41/3-4. İstanbul: TDV Yayınları, 2012.
Çınar, Mehmet. “Dini Tutum İle Psikolojik Sağlamlık Arasındaki İlişkide Tevekkülün Aracılık Rolünün İncelenmesi”. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi (22/2) 2022.
Karasu, Teceli. Din Eğitiminde İşlevsel Akıl. İstanbul: Araştırma Yayınları, 2021.
Karaman, Hayreddin vd., Kur’ân Yolu Türkçe Meâl ve Tefsir. Ankara: DİB Yayınları, 2007.
Karataş, Kasım - Baloğlu. Mustafa. “Tevekkülün Psikolojik Yansımaları”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 19/1 (26 Haziran 2019). 110-118.
Serahsi, Muhammed b. Ahmed b. Ebi Sehl. el-Mebsut. Mısır: Matbaatu’s-Saade. ts.
Şahi̇n, Meryem - Hökelekli̇ , Hayati. “Tevekkül Psikolojisi: Nedenleri. Süreci ve Sonuçları Hakkında Nitel Bir Araştırma”. International Journal of Social Inquiry 12/2 (30 Aralık 2019).
Şahi̇n, Meryem. “Tevekkül Yönelimi Ölçeği Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. Değerler Eğitimi Dergisi 18/40 (2020).
Self-control, which means being able to control one’s own self and to restrain one’s desires, is one of the concepts that contemporary terminology has put before us. In our century, the importance of self-control is acknowledged day by day in the face of high crime rates, which are usually caused by the inability to control anger. There are various factors that are effective in the regulation of an individual’s behavior, which is summarized as the regulation of one’s actions for a certain purpose. The most important of these are the principles of belief and morality that guides life. The Qur’an addresses such matters as faith and morality with concepts of reward and punishment. It utilizes concepts of mercy to encourage people towards süblime goals, while employing the concepts of vehemence to suppress the unlawful desires of the nafs. Furthermore, we can observe that the Qur’an uses some concepts of morality such as piety, patience, haya’, and penitence in order to restrain the extreme desires of one’s nafs. This article emphasizes the role and importance of the Qur’anic principles of belief and morality in self-control through a literature review.
Bilgin, Abdulcelil. Kur’ân’daki Deyimler ve Zemahşerî’nin Keşşaf’ı. Ankara: Ankara Okulu Yayınları, 2016.
Buhârî, Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmâîl. Sahîhu’l-Buhârî. İstanbul: Çağrı Yayınları, 1981.
Cabirî, Muhammed Abid. Arap Ahlâkî Aklı. İstanbul: Mana Yayınları, 2015.
Cezviyye, İbn Kayyım. Esmaü’l-Hüsna. der. Yusuf Ali Büdeyvî vd. trc. Hanifi Akın vd. İstanbul: Polen Yayınları, 2007.
Cezviyye, İbn Kayyim. Medâricü’s-sâlikîn. Kahire: 1403/1983.
Clark, Robert E. “Elementary-age Children”. Christian Education: Foundations fort he future. ed. Robert E. Clark. Lin Jhonson and Allyn K. Solat. Chicago: Mooddy Press, 1991.
Çağrıcı, Mustafa. “Ahlâk”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. 2/1-9. Ankara: TDV Yayınları, 1989.
Çağrıcı, Mustafa. “Tevekkül”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. 41/3-4. İstanbul: TDV Yayınları, 2012.
Çınar, Mehmet. “Dini Tutum İle Psikolojik Sağlamlık Arasındaki İlişkide Tevekkülün Aracılık Rolünün İncelenmesi”. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi (22/2) 2022.
Karasu, Teceli. Din Eğitiminde İşlevsel Akıl. İstanbul: Araştırma Yayınları, 2021.
Karaman, Hayreddin vd., Kur’ân Yolu Türkçe Meâl ve Tefsir. Ankara: DİB Yayınları, 2007.
Karataş, Kasım - Baloğlu. Mustafa. “Tevekkülün Psikolojik Yansımaları”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 19/1 (26 Haziran 2019). 110-118.
Serahsi, Muhammed b. Ahmed b. Ebi Sehl. el-Mebsut. Mısır: Matbaatu’s-Saade. ts.
Şahi̇n, Meryem - Hökelekli̇ , Hayati. “Tevekkül Psikolojisi: Nedenleri. Süreci ve Sonuçları Hakkında Nitel Bir Araştırma”. International Journal of Social Inquiry 12/2 (30 Aralık 2019).
Şahi̇n, Meryem. “Tevekkül Yönelimi Ölçeği Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. Değerler Eğitimi Dergisi 18/40 (2020).