Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TEFSİR ÖĞRETİMİNDE METİN ANALİZ YÖNTEMİNİN KULLANIMI (ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ AÇISINDAN BİR YAKLAŞIM)

Yıl 2023, Cilt: 59 Sayı: 1, 121 - 142, 16.03.2023

Öz

Cumhuriyet sonrası tefsir eğitim süreci göz önünde bulundurulduğunda tefsir metinleri ile ilgili derslerde öğrencilerin pasif kaldığı bir öğretim süreci dikkat çeker. Bu sorun derste kullanılan yöntemin yeniden gözden geçirilmesi ihtiyacını ortaya çıkarır. Bu araştırma, tefsir öğretiminde tefsir metinlerini anlamak ve çözümlemek için metin analizini bir yöntem önerisi olarak sunmaktadır. Araştırmanın konusu tefsir metinlerinin öğretildiği alanı kapsamaktadır. Bu bağlamda araştırmada örgün eğitim lisans seviyesinde yer alan tefsir derslerinde okutulan metinlerin öğrenciler tarafından daha kolay ve sistematik bir şekilde anlaşılması, dersin hazırlığı ve öğretimin yönetimi sürecinde eğitimciye yönelik katkı sunulması amaçlanmaktadır. Bu yöntem ile tefsir metinleri öğretiminde eğitimciye yol gösterici bir tablo sunulmuş ve öğrenciler için daha kalıcı bir öğretim imkânı hazırlanmıştır. Bu bağlamda eğitimci ve öğrenci açısından etkin bir öğretimin sağlanması öngörülmektedir.

Kaynakça

  • Akyürek, Süleyman. Din Öğretimi. Ankara: Nobel. Erişim: 10 Aralık 2021. https://www.kitapyurdu.com/kitap/din-ogretimi/123981.html.
  • Aşıkoğlu, Nevzat Y. “Kur’ân ve Hadis Öğretimi Konusunda Yeni Bir Yöntem Önerisi” 6/2 (t.y.).
  • Aydın, Mehmet Zeki. Din Öğretiminde Yöntemler. Ankara: Nobel, 2021.
  • Bilgin, Mustafa. Tefsirde Mu‘tezile Ekolü. Doktora Tezi, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1991.
  • Bilgin, Nuri. Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi: Teknikler ve Örnek Çalışmalar. Ankara: Siyasal Kitabevi, 2014.
  • Bilmen, Ömer Nasuhi. Büyük Tefsir Tarihi. İstanbul: Ravza Yayınları, 2008.
  • Birgivî. İzhâru’l-Esrâr. İstanbul, 1319.
  • Buhârî, Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmail. Ṣaḥīḥu’l-Buḫārī. Riyad: Beytü’l-Efkâri’d-Devliyye, 1419.
  • Cürcânî, Abdulkâhir. el-‘Avāmilü’l-mi’e. Kahire: Dâru’l-Meârif, ts.
  • Durmuş, Zülfikar. Tefsir-1. Ankara: Bilay Yayınları, 2019.
  • İbn Hallikân, Ebu’l-Abbâs. Vefeyātü’l-a‘yān ve enbāu enbāi’z-zamān. 8 Cilt. Beyrut: Dâru Sâdır, ts.
  • İbnü’l-Hâcib. el-Kāfiye fi’n-Nahv. Cidde, 1986.
  • Kara, Ömer, ed. Tefsir Eğitim ve Öğretiminin Problemleri (Sempozyum Tebliğ ve Müzakereleri). Bursa: Kurav Yayınları, 2007.
  • Kara, Ömer. Tefsir Tetkikleri II. İstanbul: M.Ü.İ.F. Vakfı Yayınları, 2018.
  • Karataş, Ali - Gördük, Yunus Emre. Günümüz Tefsir Problemleri. Ankara: Bilay Yayınları, 2018.
  • Kitābu’n-Nahv: Avāmil, İzhār, Kāfiye.. İstanbul: Yasin Yayınevi, ts.
  • Kitābu’s-Sarf: Emsile, Binā, Maksūd, İzzī. İstanbul: Yasin Yayınevi, ts.
  • Molla Fenârî, Muhammed b. Hamzâ. Aynü’l- A‘yān: Tefsīru Sūreti’l-Fātiha. Dersaadet: Rifat Bey Matbaası, 1325.
  • Olğun, Müge - Güngör, Fatih. “Slavin’in Etkili Öğretim Modeli”. Öğrenme-Öğretme Kuramları ve Uygulamadaki Yansımaları. İstanbul: Pagem, 2016.
  • Öz, Ahmet - Birsin, Mehmet - Çelik, Ahmet - Hoşab, Fahri - Çil, Halit - Kasar, Veysel. İslam İlimlerinde Araştırma Yöntem ve Teknikleri. Ed. Recep Erdoğan. İstanbul: Klm Yayınları, 2018.
  • Özdeş, Talip - Bilgiz, Musa. Tefsir-2. Ankara: Bilay Yayınları, 2019.
  • Taşköprizâde, Ahmed b. Mustafa. Miftāhu’s-Sa‘āde ve misbāhu’s-siyāde fī mevzu‘āti’l-‘ulūm. 3 Cilt. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1405.
  • Tîbî, Ebû Muhammed Şerefüddin Hüseyin et-. Futūhu’l-gayb fi’l-keşf ‘an kınā ‘i’r-rayb. Dubai: Câizetü’d-Dubâi’d-Devliyye, 1434.
  • Zehebî, Şemseddin. Siyeru a‘lāmi’n-nübelā‘. 25 Cilt. Beyrut: Müessesetü’r-Risâle, 1405.
  • Zemahşerî, Ebû’l Kâsım Cârullah Mahmûd b. Ömer. el-Keşşāf ‘an Hakāiki’t-Tenzîl ve ‘Uyūni Ekâvîl fî Vücûhi’t-Te’vîl. 6 Cilt. Riyad: Mektebetü’l-Ubeykân, 1418.

THE USE OF TEXT ANALYSIS METHOD IN TAFSIR TEACHING (AN APPROACH IN TERMS OF SPECIAL TEACHING METHODS)

Yıl 2023, Cilt: 59 Sayı: 1, 121 - 142, 16.03.2023

Öz

Upon examining the education process for tafsir (Qur’anic exegesis) during the republican period in Türkiye, it is noted that a passive teaching approach is prominent in lessons regarding tafsir texts. This problem highlights the need for a re-examination of the teaching method used in the classroom. This research presents textual analysis as a method proposal for understanding and interpreting Qur’anic text in the teaching of tafsir. The scope of this research encompasses the field in which Qur’anic text is taught. In this context, the aim of the research is to facilitate the comprehension of Qur’anic texts by students in a more systematic and easier manner in tafsir courses offered at the undergraduate level, and to provide a contribution to the preparation and management of the lesson by the instructor. This method provides an instructive table for the teacher in the teaching of Qur’anic text and offers a more lasting teaching opportunity for the students. In this context, it is expected that an effective teaching will be provided for both the teacher and the student.

Kaynakça

  • Akyürek, Süleyman. Din Öğretimi. Ankara: Nobel. Erişim: 10 Aralık 2021. https://www.kitapyurdu.com/kitap/din-ogretimi/123981.html.
  • Aşıkoğlu, Nevzat Y. “Kur’ân ve Hadis Öğretimi Konusunda Yeni Bir Yöntem Önerisi” 6/2 (t.y.).
  • Aydın, Mehmet Zeki. Din Öğretiminde Yöntemler. Ankara: Nobel, 2021.
  • Bilgin, Mustafa. Tefsirde Mu‘tezile Ekolü. Doktora Tezi, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1991.
  • Bilgin, Nuri. Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi: Teknikler ve Örnek Çalışmalar. Ankara: Siyasal Kitabevi, 2014.
  • Bilmen, Ömer Nasuhi. Büyük Tefsir Tarihi. İstanbul: Ravza Yayınları, 2008.
  • Birgivî. İzhâru’l-Esrâr. İstanbul, 1319.
  • Buhârî, Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmail. Ṣaḥīḥu’l-Buḫārī. Riyad: Beytü’l-Efkâri’d-Devliyye, 1419.
  • Cürcânî, Abdulkâhir. el-‘Avāmilü’l-mi’e. Kahire: Dâru’l-Meârif, ts.
  • Durmuş, Zülfikar. Tefsir-1. Ankara: Bilay Yayınları, 2019.
  • İbn Hallikân, Ebu’l-Abbâs. Vefeyātü’l-a‘yān ve enbāu enbāi’z-zamān. 8 Cilt. Beyrut: Dâru Sâdır, ts.
  • İbnü’l-Hâcib. el-Kāfiye fi’n-Nahv. Cidde, 1986.
  • Kara, Ömer, ed. Tefsir Eğitim ve Öğretiminin Problemleri (Sempozyum Tebliğ ve Müzakereleri). Bursa: Kurav Yayınları, 2007.
  • Kara, Ömer. Tefsir Tetkikleri II. İstanbul: M.Ü.İ.F. Vakfı Yayınları, 2018.
  • Karataş, Ali - Gördük, Yunus Emre. Günümüz Tefsir Problemleri. Ankara: Bilay Yayınları, 2018.
  • Kitābu’n-Nahv: Avāmil, İzhār, Kāfiye.. İstanbul: Yasin Yayınevi, ts.
  • Kitābu’s-Sarf: Emsile, Binā, Maksūd, İzzī. İstanbul: Yasin Yayınevi, ts.
  • Molla Fenârî, Muhammed b. Hamzâ. Aynü’l- A‘yān: Tefsīru Sūreti’l-Fātiha. Dersaadet: Rifat Bey Matbaası, 1325.
  • Olğun, Müge - Güngör, Fatih. “Slavin’in Etkili Öğretim Modeli”. Öğrenme-Öğretme Kuramları ve Uygulamadaki Yansımaları. İstanbul: Pagem, 2016.
  • Öz, Ahmet - Birsin, Mehmet - Çelik, Ahmet - Hoşab, Fahri - Çil, Halit - Kasar, Veysel. İslam İlimlerinde Araştırma Yöntem ve Teknikleri. Ed. Recep Erdoğan. İstanbul: Klm Yayınları, 2018.
  • Özdeş, Talip - Bilgiz, Musa. Tefsir-2. Ankara: Bilay Yayınları, 2019.
  • Taşköprizâde, Ahmed b. Mustafa. Miftāhu’s-Sa‘āde ve misbāhu’s-siyāde fī mevzu‘āti’l-‘ulūm. 3 Cilt. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1405.
  • Tîbî, Ebû Muhammed Şerefüddin Hüseyin et-. Futūhu’l-gayb fi’l-keşf ‘an kınā ‘i’r-rayb. Dubai: Câizetü’d-Dubâi’d-Devliyye, 1434.
  • Zehebî, Şemseddin. Siyeru a‘lāmi’n-nübelā‘. 25 Cilt. Beyrut: Müessesetü’r-Risâle, 1405.
  • Zemahşerî, Ebû’l Kâsım Cârullah Mahmûd b. Ömer. el-Keşşāf ‘an Hakāiki’t-Tenzîl ve ‘Uyūni Ekâvîl fî Vücûhi’t-Te’vîl. 6 Cilt. Riyad: Mektebetü’l-Ubeykân, 1418.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sümeyye Sevinç 0000-0002-3083-6453

Rabia Yıldırım 0000-0001-8208-3513

Yayımlanma Tarihi 16 Mart 2023
Gönderilme Tarihi 7 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 59 Sayı: 1

Kaynak Göster

ISNAD Sevinç, Sümeyye - Yıldırım, Rabia. “TEFSİR ÖĞRETİMİNDE METİN ANALİZ YÖNTEMİNİN KULLANIMI (ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ AÇISINDAN BİR YAKLAŞIM)”. Diyanet İlmi Dergi 59/1 (Mart 2023), 121-142. https://doi.org/10.61304/did.1142352.