Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yüksek Ziraat Enstitüsü’nün Kuruluş Yıllarında Almanca Dersleri, Okutmanları ve Öğretim Yöntemleri

Yıl 2021, , 122 - 144, 30.06.2021
https://doi.org/10.37583/diyalog.958480

Öz

Yüksek Ziraat Enstitüsü (YZE) 1933 yılında Ankara’da Alman profesörler ile öğretime başlamıştır. Enstitü bünyesinde kurulan Yabancı Diller Semineri’nde Neumann, Lapper, Matschenz, Marchand, Ulshöfer ve Göbel gibi Almanca öğretmenleri görev almıştır. Lapper’in şarkı söyleyerek öğretmeye çalıştığı yöntem kabul görmemiştir. Ulshöfer’in Alman Dışişleri’ne gönderdiği raporlarda öğrenciler, ders kitapları ve Almanca derslerinin yöntemi hakkında bilgiler verilmiştir. Bu çalışmada Yüksek Ziraat Ensitüsü’nün kuruluş yıllarında görev yapmış olan Lapper ve Ulshöfer’in çalışmalarına dair bulunan arşiv kaynaklarına dayanarak Almanca dersleri incelenmiştir.

Kaynakça

  • Das Bundesarchiv (BArch) Berlin-Lichterfelde BArch R 4901/19964 BArch R 57/8500
  • Politisches Archiv des Auswärtigen Amtes (PA AA) Scurla-Bericht RAV 128/731 RZ 507/64137-005-6 RZ 507/64137-128
  • Geheimes Staatsarchiv Preußischer Kulturbesitz. I.HA. Rep. 76 Kultusministerium. Vb Sekt. 2, Tit. I, Nr. 9 P
  • Avcı, Remzi (2015): Sömürünün Ulaşım Aygıtları: Bağdat Demiryolu Özelinde Alman Emperyalizmi. Mukaddime, 6 (2), 263-282.
  • Balcı, Sezai (2008): Osmanlı Devleti’nde Modernleşme Girişimlerine Bir Örnek: Lisan Mektebi. Tarih Araştırmaları Dergisi. 44, 86-93.
  • Balcı, Sezai (2013): Babıâli Tercüme Odası. İstanbul: Libra Kitap.
  • Çiftçi, Cemalettin Yaşar (2008): Kuruluşunun 75. Yılında Yüksek Ziraat Enstitüsü (1933-1948). Ankara: A.Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları.
  • Demirel, Ömer Faruk (1996): Türk Germanistiğinin Babası 85 Yaşında Türk Dili. 539, 588-592.
  • Ehnert, Rolf (ed.) (1982): Einleitung. Einführung in das Studium des Faches Deutsch als Fremdsprache. Frankfurt am Main-Bern: Peter Lang Verlag.
  • Kansu, Akif (1999): Türkiye Cumhuriyeti’nin 75. Yılında Yüksek Ziraat Enstitüsü’nün Kuruluşu. Türkiye Cumhuriyeti’nin 75. Yılında Bilim Bilanço 1923-1998 Ulusal Toplantısı. Ankara: TÜBA, 89-104.
  • Grothusen, Klaus Detlev (Hg.) (1987): Der Scurla Bericht. Die Tätigkeit deutscher Hochschullehrer in der Türkei 1933-1939. Frankfur am Main: Dağyeli Verlag.
  • Helmkampf, Adolf/ Gehrig, Hans/ Thoma, Hans (1914): Herd und Scholle: Lesebuch für die ländlichen Fortbildungsschulen der Provinz Westfalen. Leipzig. Teubner.
  • Hermann, Richard (1900): Anatolische Landwirtschaft. Leipzig: Grunow.
  • Kaerger, Karl (1892): Kleinasien, Ein deutsches Kolonisationsfeld. Berlin: Gergonne & Cie.
  • Lapper, Georg (1956): Deutsch zu lehren – ein Vergnügen. Deutsch zu lernen – eine Lust! (ed.) Franz Schmidt (Hg.): Deutsche Bildungsarbeit im Ausland nach dem ersten und die zweiten Weltkriege: Erlebnisse und Erfahrungen in Selbstzeugnissen aus aller Welt. Braunschweig. Berlin-Hamburg- München-Kiel-Darmstadt: Westermann Verlag, 42-52.
  • Oldenburg, Gustav (1927): Das landwirtschaftliche Unterrichtswesen in der Türkei und seine Zukunftsaufgaben. Berichte über Landwirtschaft, herausgegeben vom Reichsministerium für Ernährung und Landwärtschaft Band VII, Heft 3.
  • Oldenburg, Gustav (1928): Sechs Monate Aufbauarbeit in der Türkei. Bericht der deutschen landwirtschaftlichen Sachverständigen-Delegation über ihre Tätigkeit in der Zeit vom 1. April bis 30. September 1928. Erstattet vom Delegationsführer Geh. Oberregierungsrat Dr. Oldenburg. Als Manuskript durch vervielfältigt. Nicht zur Veröffentlichung bestimmt.
  • Önen, Yaşar (t.y.): Yaşar Önen'in özel arşivimde bulunan başlıksız ve tarihsiz yayınlanmamış bir araştırması.
  • Özyüksel, Murat (2013): Osmanlı İmparatorluğu’nda Nüfuz Mücadelesi. Anadolu ve Bağdat Demiryolları. İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • T.C. Yüksek Ziraat Enstitüsü Ankara. 1933-34 Senesi Ders ve Tatbikat Planı.
  • T.C. Yüksek Ziraat Enstitüsü Ankara. 1934-35 Senesi Ders ve Tatbikat Planı.
  • T.C. Yüksek Ziraat Enstitüsü Ankara. 1935-36 Senesi Ders ve Tatbikat Planı.
  • Ulshöfer, Robert (1991): Mein Deutschunterricht. Geschichte und Zukunftsperspektiven Eines Didaktischen Modells. Frankfurt am Main-Bern-New York-Paris: Peter Lang Verlag.
  • Ulshöfer, Robert (2003): Internationales Germanistenlexikon 1800-1950 (ed.) Christoph König, Berlin: Walter de Gruyter, 1920-1922.

German lessons in the founding years of the University of Agriculture in Ankara

Yıl 2021, , 122 - 144, 30.06.2021
https://doi.org/10.37583/diyalog.958480

Öz

The High Agricultural Institute (YZE) started education in Ankara in 1933 with German professors. German teachers such as Neumann, Lapper, Matschenz, Marchand, Ulshöfer and Göbel took part in the Foreign Languages Seminar established within the Institute. The method Lapper tried to teach by singing was not accepted. In the reports Ulshöfer sent to the German Foreign Office, information was given about the students, textbooks and the method of German lessons. In this study, German lessons were examined based on the archival sources found on the work of Lapper and Ulshöfer, who had served in the founding years of the Higher Institute of Agriculture.

Kaynakça

  • Das Bundesarchiv (BArch) Berlin-Lichterfelde BArch R 4901/19964 BArch R 57/8500
  • Politisches Archiv des Auswärtigen Amtes (PA AA) Scurla-Bericht RAV 128/731 RZ 507/64137-005-6 RZ 507/64137-128
  • Geheimes Staatsarchiv Preußischer Kulturbesitz. I.HA. Rep. 76 Kultusministerium. Vb Sekt. 2, Tit. I, Nr. 9 P
  • Avcı, Remzi (2015): Sömürünün Ulaşım Aygıtları: Bağdat Demiryolu Özelinde Alman Emperyalizmi. Mukaddime, 6 (2), 263-282.
  • Balcı, Sezai (2008): Osmanlı Devleti’nde Modernleşme Girişimlerine Bir Örnek: Lisan Mektebi. Tarih Araştırmaları Dergisi. 44, 86-93.
  • Balcı, Sezai (2013): Babıâli Tercüme Odası. İstanbul: Libra Kitap.
  • Çiftçi, Cemalettin Yaşar (2008): Kuruluşunun 75. Yılında Yüksek Ziraat Enstitüsü (1933-1948). Ankara: A.Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları.
  • Demirel, Ömer Faruk (1996): Türk Germanistiğinin Babası 85 Yaşında Türk Dili. 539, 588-592.
  • Ehnert, Rolf (ed.) (1982): Einleitung. Einführung in das Studium des Faches Deutsch als Fremdsprache. Frankfurt am Main-Bern: Peter Lang Verlag.
  • Kansu, Akif (1999): Türkiye Cumhuriyeti’nin 75. Yılında Yüksek Ziraat Enstitüsü’nün Kuruluşu. Türkiye Cumhuriyeti’nin 75. Yılında Bilim Bilanço 1923-1998 Ulusal Toplantısı. Ankara: TÜBA, 89-104.
  • Grothusen, Klaus Detlev (Hg.) (1987): Der Scurla Bericht. Die Tätigkeit deutscher Hochschullehrer in der Türkei 1933-1939. Frankfur am Main: Dağyeli Verlag.
  • Helmkampf, Adolf/ Gehrig, Hans/ Thoma, Hans (1914): Herd und Scholle: Lesebuch für die ländlichen Fortbildungsschulen der Provinz Westfalen. Leipzig. Teubner.
  • Hermann, Richard (1900): Anatolische Landwirtschaft. Leipzig: Grunow.
  • Kaerger, Karl (1892): Kleinasien, Ein deutsches Kolonisationsfeld. Berlin: Gergonne & Cie.
  • Lapper, Georg (1956): Deutsch zu lehren – ein Vergnügen. Deutsch zu lernen – eine Lust! (ed.) Franz Schmidt (Hg.): Deutsche Bildungsarbeit im Ausland nach dem ersten und die zweiten Weltkriege: Erlebnisse und Erfahrungen in Selbstzeugnissen aus aller Welt. Braunschweig. Berlin-Hamburg- München-Kiel-Darmstadt: Westermann Verlag, 42-52.
  • Oldenburg, Gustav (1927): Das landwirtschaftliche Unterrichtswesen in der Türkei und seine Zukunftsaufgaben. Berichte über Landwirtschaft, herausgegeben vom Reichsministerium für Ernährung und Landwärtschaft Band VII, Heft 3.
  • Oldenburg, Gustav (1928): Sechs Monate Aufbauarbeit in der Türkei. Bericht der deutschen landwirtschaftlichen Sachverständigen-Delegation über ihre Tätigkeit in der Zeit vom 1. April bis 30. September 1928. Erstattet vom Delegationsführer Geh. Oberregierungsrat Dr. Oldenburg. Als Manuskript durch vervielfältigt. Nicht zur Veröffentlichung bestimmt.
  • Önen, Yaşar (t.y.): Yaşar Önen'in özel arşivimde bulunan başlıksız ve tarihsiz yayınlanmamış bir araştırması.
  • Özyüksel, Murat (2013): Osmanlı İmparatorluğu’nda Nüfuz Mücadelesi. Anadolu ve Bağdat Demiryolları. İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • T.C. Yüksek Ziraat Enstitüsü Ankara. 1933-34 Senesi Ders ve Tatbikat Planı.
  • T.C. Yüksek Ziraat Enstitüsü Ankara. 1934-35 Senesi Ders ve Tatbikat Planı.
  • T.C. Yüksek Ziraat Enstitüsü Ankara. 1935-36 Senesi Ders ve Tatbikat Planı.
  • Ulshöfer, Robert (1991): Mein Deutschunterricht. Geschichte und Zukunftsperspektiven Eines Didaktischen Modells. Frankfurt am Main-Bern-New York-Paris: Peter Lang Verlag.
  • Ulshöfer, Robert (2003): Internationales Germanistenlexikon 1800-1950 (ed.) Christoph König, Berlin: Walter de Gruyter, 1920-1922.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ömer Faruk Demirel Bu kişi benim 0000-0002-6587-3254

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 20 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Demirel, Ö. F. (2021). Yüksek Ziraat Enstitüsü’nün Kuruluş Yıllarında Almanca Dersleri, Okutmanları ve Öğretim Yöntemleri. Diyalog Interkulturelle Zeitschrift Für Germanistik, 9(1), 122-144. https://doi.org/10.37583/diyalog.958480

www.gerder.org.tr/diyalog