Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Almanca Eğitim Veren Bölümlerde Ders Materyallerinin Saptanmasına ve Üretimine Yönelik Bir Proje Önerisi

Yıl 2013, Cilt: 1 Sayı: 2, 103 - 109, 31.12.2013

Öz

Bu
çalışmada Almanca eğitim veren ‘bölümlerimizin ihtiyacını karşılayacak nitelikteki
ders materyallerinin tespiti veya yazımı için dernek çatısı altında neler
yapılabileceği’ konusu irdelenmekte ve proje önerisinde bulunulmaktadır. Gerek
öğrenciler gerekse öğretim elemanları nitelikli ders materyallerine gereksinim
duymaktadırlar, ancak doğru ve etkili ders materyallerini elde edip uygulamak
konusunda bazen sorunlar yaşanmaktadır. Bu sorunların çözümüne yönelik olarak
aşağıdaki üç farklı soru doğrultusunda somut önerilerde bulunulmaktadır:
               1.
Bölümlerimizin gereksinim duyduğu ders materyallerinin saptanması için neler
yapılabilir?
               2.
Bölümlerimizin gereksinim duyduğu ders materyallerinin üretilmesi için neler
yapılabilir?
               3.
Bölümlerde özellikle okuma ve yazma becerilerine yönelik okutulan derslerde
kullanılacak 
materyallerin üretilmesi için
neler yapılabilir?

Almanca
eğitim veren bölümlerin programlarında yer alan derslerde öğretim hedeflerine
en uygun ders materyallerinin, alanda yetişmiş ve uzman Türk akademisyenler
tarafından geliştirilmesi gerekmektedir. Üretken olmak hedefinin bir gereği
olarak dernek üyelerinden görüş toplayıp, eksiklikleri belirleyip, derslerimize
uygun materyal üretimi projesini gerçekleştirmek üniversitelerimizin Almanca
bölümlerinde görev yapan dernek üyelerimizin somut katkılarıyla oluşabilecektir.

Kaynakça

  • Aksöz, Ali Sami; Serindağ, Ergün; Balcı, Tahir (2006): “Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Alman Dili Eğitimi Öğrencilerinin ve Öğretim Elemanlarının Öğrenim/ Öğretim Süreçlerine ve Değerlendirmeye Yönelik Görüşleri”, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 1, Sayı: 31, s. 14-28.
  • Aslan, Osman; Balcı, Tahir (1999): “Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Alman Dili Eğitimi Bölümünde Uygulanan Eski Ders Programı ile YÖK'ün Eğitim Fakültelerinin Alman Dili Eğitimi Anabilim Dallarında Uygulanmasını Öngördüğü Yeni Programın Karşılaştırmalı Eleştirisi”, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 1, s. 46-57.
  • Hatipoğlu, Sevinç; Çakır, Gülcan; Köksal, Handan; Kürkçüoğlu, Fatma Şükran (2000): “Bericht der Arbeitsgruppe Sprachpraxis”, Tapan, Nilüfer; Polat, Tülin; Schmidt, Hans-Werner (Yay.). Berufsbezogene Deutschlehrerausbildung, İstanbul, s. 25-28.
  • Kast, Bernd (1999): Fertigkeit Schreiben. Langenscheidt, München.
  • Kırmızı, Bülent (2009): “Etkili Bir Almanca Öğretimi İçin Öğretmen Beklentileri”, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2009, Cilt: 12, Sayı: 22, s. 268-280.
  • Mollaoğlu, Arzu ve Ceylan, Yasemin (2010): “Die Integration der Grammatik und des Schreibunterrichts unter dem Aspekt der kreativen Schreibfertigkeit im ersten Studienjahr der Deutschlehrerausbildung”. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23 (1), s. 339-364.
  • Öztürk, Ali Osman (Hg.) (2013): Home. Ein Film von Yann Arthus-Bertrand. Unterrichtsmaterialien für Deutsch als Fremdsprache. B1. Haz. Yunus Alyaz, Mehmet Doğan, Munise Yetim, Orhan Özmut, Harun Göçerler ve Müjde Üzer, Ekin Basım Yayın Dağıtım, Bursa 2013.
  • Textor, Martin R. (2013): “Literacy-Erziehung im Kindergarten”, Textor, Martin R. (Yay.) Kindergartenpädagogik. Online-Handbuch. http://www.kindergartenpaedagogik.de/1719.html [10.11.2013].
  • Serindağ, Ergün; Aksöz, Ali Sami; Balcı, Tahir (2006): “1998-1999 Eğitim-Öğretim Yılında Uygulamaya Konulan Öğretmen Yetiştirme Lisans Programlarının Değerlendirilmesi Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Almanca Öğretmenliği Örneği”, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 1, Sayı: 31, s. 1-13.
  • Ulusoy, Kadir ve Gülüm, Kamile (2009): “Sosyal Bilgiler Dersinde Tarih ve Coğrafya Konuları Öğrenirken Öğretmenlerin Materyal Kullanma Durumları”, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 10, Sayı: 2, Ağustos 2009, s. 85-99.
  • Google Drive (2013): Google Drive. http://www.google.com/intl/tr/drive/about.html [10.11.2013]. Google (2013): Formlar. https://support.google.com/drive/topic/1360904?hl=tr&ref_topic=2811744 [10.11.2013]. Hacettepe Üniversitesi (2013): Bologna Süresi Çalışmaları. http://www.hubologna.hacettepe.edu.tr/ [10.11. 2013]. Vikipedi (2013): Google Drive. http://tr.wikipedia.org/wiki/Google_Drive [10. 11. 2013]. YÖK (2013): Almanca Öğretmenliği Lisans Programı Ders İçerikleri. http://www.yok.gov.tr/documents/10279/49665/almanca_ogretmenligi/39955176-4bee-4aa199b7-00cd6ef50ad3 [10.11.2013].

Ein Projektvorschlag für Materialbeschaffung und -entwicklung bei deutschsprachigen Abteilungen

Yıl 2013, Cilt: 1 Sayı: 2, 103 - 109, 31.12.2013

Öz

Die vorliegende Arbeit beschäftigt sich mit der Frage
‘Wie man unter dem Dach des türkischen Germanistenverband Gerders zur
Materialbeschaffung und -entwicklung bei deutschsprachigen Abteilungen
beitragen kann‘. Hierfür wird ein Projektvorschlag gemacht. Es ist eine
Tatsache, dass sowohl Lernende als auch Lehrende für die erfolgreiche Durchführung
von Lehrveranstaltungen ideale Quellen bzw. Lehrbücher und -materialien
benötigen. Jedoch bei der Beschaffung und praktischen Anwendung von richtigen
und effektiven Unterrichtsmaterialien treten erhebliche Mängel in Erscheinung. Zur
Lösung des Problems werden Vorschläge gemacht, wobei eine Auseinandersetzung
mit folgenden drei Grundfragen stattfindet:

     1. Was kann
der türkische Germanistenverband Gerder unternehmen, um an deutschsprachigen Abteilungen
für die optimale Durchführung der Lehrveranstaltungen benötigten Quellen festzustellen?

     2. Was kann
durch Gerder unternommen werden, um die an deutschsprachigen Abteilungen für eine
optimale Durchführung der Lehrveranstaltungen benötigten Lehrmaterialien zu
entwickeln?

     3. Was soll
man tun, um Quellen bzw. Materialen oder Bücher für die Lehrveranstaltungen in Bezug
zur Lese- und Schreibfertigkeit zu produzieren?
 Die den Lehr- und Lernzielen passenden
Lehrmaterialien und –bücher sollten von den erfahrenen Lehrkräften entwickelt
werden, die an türkischen Universitäten tätig sind. Produktiv sein gilt als ein
verbindliches Ziel und durch das Erstellen von Materialien wird man produktiv.
Die an deutschsprachigen Abteilungen unterrichtenden Gerder-Mitglieder können
ihre konkreten Beiträge leisten, indem sie an der Lehrmaterialien für Online-Mitgliederbefragung
aktiv teilnehmen, die benötigten Quellen feststellen und ein Projekt für Materialentwicklung
durchführen.

Kaynakça

  • Aksöz, Ali Sami; Serindağ, Ergün; Balcı, Tahir (2006): “Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Alman Dili Eğitimi Öğrencilerinin ve Öğretim Elemanlarının Öğrenim/ Öğretim Süreçlerine ve Değerlendirmeye Yönelik Görüşleri”, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 1, Sayı: 31, s. 14-28.
  • Aslan, Osman; Balcı, Tahir (1999): “Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Alman Dili Eğitimi Bölümünde Uygulanan Eski Ders Programı ile YÖK'ün Eğitim Fakültelerinin Alman Dili Eğitimi Anabilim Dallarında Uygulanmasını Öngördüğü Yeni Programın Karşılaştırmalı Eleştirisi”, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 1, s. 46-57.
  • Hatipoğlu, Sevinç; Çakır, Gülcan; Köksal, Handan; Kürkçüoğlu, Fatma Şükran (2000): “Bericht der Arbeitsgruppe Sprachpraxis”, Tapan, Nilüfer; Polat, Tülin; Schmidt, Hans-Werner (Yay.). Berufsbezogene Deutschlehrerausbildung, İstanbul, s. 25-28.
  • Kast, Bernd (1999): Fertigkeit Schreiben. Langenscheidt, München.
  • Kırmızı, Bülent (2009): “Etkili Bir Almanca Öğretimi İçin Öğretmen Beklentileri”, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2009, Cilt: 12, Sayı: 22, s. 268-280.
  • Mollaoğlu, Arzu ve Ceylan, Yasemin (2010): “Die Integration der Grammatik und des Schreibunterrichts unter dem Aspekt der kreativen Schreibfertigkeit im ersten Studienjahr der Deutschlehrerausbildung”. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23 (1), s. 339-364.
  • Öztürk, Ali Osman (Hg.) (2013): Home. Ein Film von Yann Arthus-Bertrand. Unterrichtsmaterialien für Deutsch als Fremdsprache. B1. Haz. Yunus Alyaz, Mehmet Doğan, Munise Yetim, Orhan Özmut, Harun Göçerler ve Müjde Üzer, Ekin Basım Yayın Dağıtım, Bursa 2013.
  • Textor, Martin R. (2013): “Literacy-Erziehung im Kindergarten”, Textor, Martin R. (Yay.) Kindergartenpädagogik. Online-Handbuch. http://www.kindergartenpaedagogik.de/1719.html [10.11.2013].
  • Serindağ, Ergün; Aksöz, Ali Sami; Balcı, Tahir (2006): “1998-1999 Eğitim-Öğretim Yılında Uygulamaya Konulan Öğretmen Yetiştirme Lisans Programlarının Değerlendirilmesi Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Almanca Öğretmenliği Örneği”, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 1, Sayı: 31, s. 1-13.
  • Ulusoy, Kadir ve Gülüm, Kamile (2009): “Sosyal Bilgiler Dersinde Tarih ve Coğrafya Konuları Öğrenirken Öğretmenlerin Materyal Kullanma Durumları”, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 10, Sayı: 2, Ağustos 2009, s. 85-99.
  • Google Drive (2013): Google Drive. http://www.google.com/intl/tr/drive/about.html [10.11.2013]. Google (2013): Formlar. https://support.google.com/drive/topic/1360904?hl=tr&ref_topic=2811744 [10.11.2013]. Hacettepe Üniversitesi (2013): Bologna Süresi Çalışmaları. http://www.hubologna.hacettepe.edu.tr/ [10.11. 2013]. Vikipedi (2013): Google Drive. http://tr.wikipedia.org/wiki/Google_Drive [10. 11. 2013]. YÖK (2013): Almanca Öğretmenliği Lisans Programı Ders İçerikleri. http://www.yok.gov.tr/documents/10279/49665/almanca_ogretmenligi/39955176-4bee-4aa199b7-00cd6ef50ad3 [10.11.2013].
Yıl 2013, Cilt: 1 Sayı: 2, 103 - 109, 31.12.2013

Öz

Kaynakça

  • Aksöz, Ali Sami; Serindağ, Ergün; Balcı, Tahir (2006): “Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Alman Dili Eğitimi Öğrencilerinin ve Öğretim Elemanlarının Öğrenim/ Öğretim Süreçlerine ve Değerlendirmeye Yönelik Görüşleri”, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 1, Sayı: 31, s. 14-28.
  • Aslan, Osman; Balcı, Tahir (1999): “Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Alman Dili Eğitimi Bölümünde Uygulanan Eski Ders Programı ile YÖK'ün Eğitim Fakültelerinin Alman Dili Eğitimi Anabilim Dallarında Uygulanmasını Öngördüğü Yeni Programın Karşılaştırmalı Eleştirisi”, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 1, s. 46-57.
  • Hatipoğlu, Sevinç; Çakır, Gülcan; Köksal, Handan; Kürkçüoğlu, Fatma Şükran (2000): “Bericht der Arbeitsgruppe Sprachpraxis”, Tapan, Nilüfer; Polat, Tülin; Schmidt, Hans-Werner (Yay.). Berufsbezogene Deutschlehrerausbildung, İstanbul, s. 25-28.
  • Kast, Bernd (1999): Fertigkeit Schreiben. Langenscheidt, München.
  • Kırmızı, Bülent (2009): “Etkili Bir Almanca Öğretimi İçin Öğretmen Beklentileri”, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2009, Cilt: 12, Sayı: 22, s. 268-280.
  • Mollaoğlu, Arzu ve Ceylan, Yasemin (2010): “Die Integration der Grammatik und des Schreibunterrichts unter dem Aspekt der kreativen Schreibfertigkeit im ersten Studienjahr der Deutschlehrerausbildung”. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23 (1), s. 339-364.
  • Öztürk, Ali Osman (Hg.) (2013): Home. Ein Film von Yann Arthus-Bertrand. Unterrichtsmaterialien für Deutsch als Fremdsprache. B1. Haz. Yunus Alyaz, Mehmet Doğan, Munise Yetim, Orhan Özmut, Harun Göçerler ve Müjde Üzer, Ekin Basım Yayın Dağıtım, Bursa 2013.
  • Textor, Martin R. (2013): “Literacy-Erziehung im Kindergarten”, Textor, Martin R. (Yay.) Kindergartenpädagogik. Online-Handbuch. http://www.kindergartenpaedagogik.de/1719.html [10.11.2013].
  • Serindağ, Ergün; Aksöz, Ali Sami; Balcı, Tahir (2006): “1998-1999 Eğitim-Öğretim Yılında Uygulamaya Konulan Öğretmen Yetiştirme Lisans Programlarının Değerlendirilmesi Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Almanca Öğretmenliği Örneği”, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 1, Sayı: 31, s. 1-13.
  • Ulusoy, Kadir ve Gülüm, Kamile (2009): “Sosyal Bilgiler Dersinde Tarih ve Coğrafya Konuları Öğrenirken Öğretmenlerin Materyal Kullanma Durumları”, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 10, Sayı: 2, Ağustos 2009, s. 85-99.
  • Google Drive (2013): Google Drive. http://www.google.com/intl/tr/drive/about.html [10.11.2013]. Google (2013): Formlar. https://support.google.com/drive/topic/1360904?hl=tr&ref_topic=2811744 [10.11.2013]. Hacettepe Üniversitesi (2013): Bologna Süresi Çalışmaları. http://www.hubologna.hacettepe.edu.tr/ [10.11. 2013]. Vikipedi (2013): Google Drive. http://tr.wikipedia.org/wiki/Google_Drive [10. 11. 2013]. YÖK (2013): Almanca Öğretmenliği Lisans Programı Ders İçerikleri. http://www.yok.gov.tr/documents/10279/49665/almanca_ogretmenligi/39955176-4bee-4aa199b7-00cd6ef50ad3 [10.11.2013].
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Dalım Çiğdem Ünal

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2013
Gönderilme Tarihi 16 Mayıs 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ünal, D. Ç. (2013). Almanca Eğitim Veren Bölümlerde Ders Materyallerinin Saptanmasına ve Üretimine Yönelik Bir Proje Önerisi. Diyalog Interkulturelle Zeitschrift Für Germanistik, 1(2), 103-109.

www.gerder.org.tr/diyalog