BibTex RIS Kaynak Göster

YAHUDİ ESKATOLOJİSİNDE ARMİLUS

Yıl 2015, Sayı: 15, 5 - 21, 01.01.2015

Öz

Bütün semâvî dinler, evrenin yaratılışıyla ilgili çeşitli teoriler ileri sürdükleri gibi dünyanın son zamanlarında yaşanacaklar hakkında da bir takım kehanetlerde bulunmuşlardır. Bu kehanetlerin merkezi noktasında gelmesi beklenen bir kurtarıcı Mesîh inancı bulunur. Kurtarıcının gelmesinden önce ve sonra yaşanacaklara dair kehanetler de bu inancın tamamlayıcı parçaları olmuştur Araştırmamızın ana ekseni, Yahudilikte beklenen kurtarıcı Mesîh’in gelmesinden hemen önce ortaya çıkacağına inanılan kötülük figürlerinden Armilus’tur. Asırlar boyunca sürgün hayatı yaşayan Yahudiler, kendilerine zulmeden çeşitli devletleri ya da komutanları başta Armilus olmak üzere çeşitli kavramlarla açıklamışlardır. Özellikle apokaliptik ve midraşik türde yazılmış eserlerde canlı bir şekilde tasvir edilen Armilus, Yahudilerin ahir zamandaki en büyük düşmanı olarak kabul edilir. Anlatımlara göre, olağanüstü güçlere sahip korkutucu bir görünümü olan Armilus, Yahudilere daha önceki dönemlerde hiç yaşamadıkları sıkıntılı bir dönem yaşatacak ve onlara zulmedecektir. Nihayetinde ise Tanrı, Mesîh’i gönderip Armilus’u öldürmek suretiyle Yahudilere yardım edecektir. Böylelikle Yahudilerin asırlar boyunca bekledikleri kurtuluş dönemi başlayacaktır. Araştırmamızda Armilus isminin kökeni ve onun çeşitli apokaliptik ve midraşik eserlerde nasıl ele alındığı üzerinde durulmuştur. Sonuç bölümünde ise genel bir değerlendirme yapılmıştır

Kaynakça

  • BAĞIR, Muhammed Ali, Dinler Tarihi Açısından Saadia Gaon’un Hayatı, Eserleri ve Yahudi İnanç Tarihine Etkisi, (Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Doktora Tezi), Kayseri 2014.
  • BATUK, Cengiz, Tarihin Sonunu Beklemek Ortadoğu Dinlerinde Eskatoloji Mitosları, İz Yayıncılık, İstanbul 2003.
  • BERGER, David, “Three Typological Themes in Early Jewish Messianism: Messiah Son of Joseph, Rabbinic Calculations, and the Figure of Armilus, Association for Jewish Studies (AJS) Review, Vol. 10, No. 2, Autumn 1985, s. 141-164.
  • BURGANSKY, Israel-Stephen G. Wald, “Simeon Bar Yohai”, Encyclopaedia Judaica (EJ), Vol. XVIII, Second Edition, (Edi. in Chief Fred Skolnik, Executive Edi. Michael Berenbaum), Macmillan Reference, Detroit USA 2007, s. 593-594
  • DAN, Joseph “Armilus: The Jewish Antichrist and The Origins and Dating of Sefer Zerubbavel”, Toward the Millennium: Messianic Expectations from the Bible to Waco, Edi. Peter Schäfer ve Mark Cohen, Brill Publishing, Leiden 1998, s. 73-104.
  • DEMİRCİ, Kürşat, “Deccal”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, C. IX, İstanbul 1994, s. 67-69.
  • DUBNOV, Simon, History of Jews, Volume 2: From the Roman Empire to the Early Medieval Period, Translated by Moshe Spiegel, A. S. Barnes and Co. Inc., USA 1968.
  • EL-FEYYÛMÎ, Sa’id b. Yusuf (Saadia Gaon), Kitâb al-Amânât va’l-I’tiqâdât, Hazırlayan Dr. Samuel Landauer, E.J. Brill, Leiden 1880.
  • HERR, Moshe David, “Midrashim, Smaller”, Encyclopaedia Judaica (EJ), Volume XIV, Second Edition, (Edi. in Chief Fred Skolnik, Executive Edi. Michael Berenbaum), Macmillan Reference, Detroit USA 2007, s. 189.
  • HIMMELFARB, Martha, “Sefer Zerubbabel”, Rabbinic Fantasies: Imaginative Narratives from Classical Hebrew Literature, Edi. David Stern and Mark Jay Mirsky, Yale University Press, First Edition, 1998, s. 67-90.
  • HIMMELFARB, Martha, The Apocalypse: A Brief History, Wiley-Blackwell, Oxford 2010.
  • KLATZKIN, Jacob, “Armilus”, Encyclopaedia Judaica (EJ), Vol. II, Second Edition, (Edi. in Chief Fred Skolnik, Executive Edi. Michael Berenbaum), Macmillan Reference, Detroit USA 2007, s. 474-475.
  • MARMONSTEIN, Arthur, “The Doctrine of Redemption In Saadya’s Theological System”, Saadya Studies: In Commemoration of the One Thousandth Anniversary of the Death of R. Saadya Gaon, Edi. Erwin Isak Jacop Rosenthal, Manchester University Press, Manchester 1943, s. 103-118.
  • MIKVA, Rachel S., Midrash Vayosha and The Development Of Narrative In Medieval Jewish Exegesis, (The Graduate School of The Jewish Theological Seminary, Ph.D. Thesis), USA 2008.
  • NEL, Marius “The Signs of the Messiah (‘Otot Hamashiach) and Jewish Apocalypticism”, The Journal of Early Christian History, Volume 2, Issue 2, 2012, s. 63-78.
  • REEVES, John C., Trajectories in Near Eastern Apocalyptic: A Postrabbinic Jewish Apocalypse Reader, Society of Biblical Literature, USA 2005.
  • SACRAMENTO,Michel, Three Apocalypses of the Early Muslim Period in the Context of Confrontations, Cardiff University, (Ph.D. Thesis), UK 2005
  • SARACHEK, Joseph, The Doctrine of the Messiah in Medieval Jewish Literature, Jewish Theological Seminary of America, New York 1932.
  • SELIGSOHN, Max, “Simeon ben Yohai”, The Jewish Encyclopedia (JE), Vol. XI, Funk and Wagnals Company, New York 1905 s. 359-362.
  • SILVER, Abba Hillel, A History of Messianic Speculation in Israel: From the First Through the Seventeenth Centuries, The Macmillan Company, New York 1927.
  • STAVE, Eric, “Ahriman”, The Jewish Encyclopedia (JE), Vol. I, Funk and Wagnals Company, New York 1905, s. 296.
  • TOPRAK, Mehmet Sait, Talmud ve Hadis Karşılaştırmalı Bir
  • Araştırma, Kabalcı Yayıncılık, İstanbul 2012

ARMILUS IN JEWISH ESCHATOLOGY

Yıl 2015, Sayı: 15, 5 - 21, 01.01.2015

Öz

All monotheistic religions propounded various theories about the creation of the world as they prophesied about the happenings at the end of the world. The belief in an expected savior Messiah is at the central point of these prophecies. The prophecies about the happenings appertaining to before and after coming of the savior are complementary parts of this belief. considered to be as the biggest enemy of Jews at the end of the world. According to the narration, Armilus who has an extraordinary power and a frightening appearance, will give the Jews a hard time that they never had before and will persecute them. Eventually, God will help to the Jews by means of sending the Messiah to them and killing Armilus. By this way the salvation period that the Jews waited for centuries will begin soon. In our research, we have focused on the origin of the name Armilus and how it was discussed in various apocalyptic and midrashich works. In the conclusion, an overall assessment are made

Kaynakça

  • BAĞIR, Muhammed Ali, Dinler Tarihi Açısından Saadia Gaon’un Hayatı, Eserleri ve Yahudi İnanç Tarihine Etkisi, (Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Doktora Tezi), Kayseri 2014.
  • BATUK, Cengiz, Tarihin Sonunu Beklemek Ortadoğu Dinlerinde Eskatoloji Mitosları, İz Yayıncılık, İstanbul 2003.
  • BERGER, David, “Three Typological Themes in Early Jewish Messianism: Messiah Son of Joseph, Rabbinic Calculations, and the Figure of Armilus, Association for Jewish Studies (AJS) Review, Vol. 10, No. 2, Autumn 1985, s. 141-164.
  • BURGANSKY, Israel-Stephen G. Wald, “Simeon Bar Yohai”, Encyclopaedia Judaica (EJ), Vol. XVIII, Second Edition, (Edi. in Chief Fred Skolnik, Executive Edi. Michael Berenbaum), Macmillan Reference, Detroit USA 2007, s. 593-594
  • DAN, Joseph “Armilus: The Jewish Antichrist and The Origins and Dating of Sefer Zerubbavel”, Toward the Millennium: Messianic Expectations from the Bible to Waco, Edi. Peter Schäfer ve Mark Cohen, Brill Publishing, Leiden 1998, s. 73-104.
  • DEMİRCİ, Kürşat, “Deccal”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, C. IX, İstanbul 1994, s. 67-69.
  • DUBNOV, Simon, History of Jews, Volume 2: From the Roman Empire to the Early Medieval Period, Translated by Moshe Spiegel, A. S. Barnes and Co. Inc., USA 1968.
  • EL-FEYYÛMÎ, Sa’id b. Yusuf (Saadia Gaon), Kitâb al-Amânât va’l-I’tiqâdât, Hazırlayan Dr. Samuel Landauer, E.J. Brill, Leiden 1880.
  • HERR, Moshe David, “Midrashim, Smaller”, Encyclopaedia Judaica (EJ), Volume XIV, Second Edition, (Edi. in Chief Fred Skolnik, Executive Edi. Michael Berenbaum), Macmillan Reference, Detroit USA 2007, s. 189.
  • HIMMELFARB, Martha, “Sefer Zerubbabel”, Rabbinic Fantasies: Imaginative Narratives from Classical Hebrew Literature, Edi. David Stern and Mark Jay Mirsky, Yale University Press, First Edition, 1998, s. 67-90.
  • HIMMELFARB, Martha, The Apocalypse: A Brief History, Wiley-Blackwell, Oxford 2010.
  • KLATZKIN, Jacob, “Armilus”, Encyclopaedia Judaica (EJ), Vol. II, Second Edition, (Edi. in Chief Fred Skolnik, Executive Edi. Michael Berenbaum), Macmillan Reference, Detroit USA 2007, s. 474-475.
  • MARMONSTEIN, Arthur, “The Doctrine of Redemption In Saadya’s Theological System”, Saadya Studies: In Commemoration of the One Thousandth Anniversary of the Death of R. Saadya Gaon, Edi. Erwin Isak Jacop Rosenthal, Manchester University Press, Manchester 1943, s. 103-118.
  • MIKVA, Rachel S., Midrash Vayosha and The Development Of Narrative In Medieval Jewish Exegesis, (The Graduate School of The Jewish Theological Seminary, Ph.D. Thesis), USA 2008.
  • NEL, Marius “The Signs of the Messiah (‘Otot Hamashiach) and Jewish Apocalypticism”, The Journal of Early Christian History, Volume 2, Issue 2, 2012, s. 63-78.
  • REEVES, John C., Trajectories in Near Eastern Apocalyptic: A Postrabbinic Jewish Apocalypse Reader, Society of Biblical Literature, USA 2005.
  • SACRAMENTO,Michel, Three Apocalypses of the Early Muslim Period in the Context of Confrontations, Cardiff University, (Ph.D. Thesis), UK 2005
  • SARACHEK, Joseph, The Doctrine of the Messiah in Medieval Jewish Literature, Jewish Theological Seminary of America, New York 1932.
  • SELIGSOHN, Max, “Simeon ben Yohai”, The Jewish Encyclopedia (JE), Vol. XI, Funk and Wagnals Company, New York 1905 s. 359-362.
  • SILVER, Abba Hillel, A History of Messianic Speculation in Israel: From the First Through the Seventeenth Centuries, The Macmillan Company, New York 1927.
  • STAVE, Eric, “Ahriman”, The Jewish Encyclopedia (JE), Vol. I, Funk and Wagnals Company, New York 1905, s. 296.
  • TOPRAK, Mehmet Sait, Talmud ve Hadis Karşılaştırmalı Bir
  • Araştırma, Kabalcı Yayıncılık, İstanbul 2012
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Muhammed Ali Bağır

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Bağır, M. A. (2015). YAHUDİ ESKATOLOJİSİNDE ARMİLUS. Doğu Araştırmaları(15), 5-21.
AMA Bağır MA. YAHUDİ ESKATOLOJİSİNDE ARMİLUS. DA. Ocak 2015;(15):5-21.
Chicago Bağır, Muhammed Ali. “YAHUDİ ESKATOLOJİSİNDE ARMİLUS”. Doğu Araştırmaları, sy. 15 (Ocak 2015): 5-21.
EndNote Bağır MA (01 Ocak 2015) YAHUDİ ESKATOLOJİSİNDE ARMİLUS. Doğu Araştırmaları 15 5–21.
IEEE M. A. Bağır, “YAHUDİ ESKATOLOJİSİNDE ARMİLUS”, DA, sy. 15, ss. 5–21, Ocak 2015.
ISNAD Bağır, Muhammed Ali. “YAHUDİ ESKATOLOJİSİNDE ARMİLUS”. Doğu Araştırmaları 15 (Ocak 2015), 5-21.
JAMA Bağır MA. YAHUDİ ESKATOLOJİSİNDE ARMİLUS. DA. 2015;:5–21.
MLA Bağır, Muhammed Ali. “YAHUDİ ESKATOLOJİSİNDE ARMİLUS”. Doğu Araştırmaları, sy. 15, 2015, ss. 5-21.
Vancouver Bağır MA. YAHUDİ ESKATOLOJİSİNDE ARMİLUS. DA. 2015(15):5-21.

Derginin yayın dili Türkçe, Arapça, Farsça, Urduca ve İngilizcedir. Yabancı dildeki yazıların yayımlanması, Yayın Kurulu'nun onayına bağlıdır. Dergiye gönderilecek yazıların, Türk Dil Kurumu'nun yazım kurallarına uygun olması gerekmektedir. Türkçede yaygın kullanılan yabancı kelimelerin dışındaki kelimelerin Türkçe karşılığının kullanılmasına özen gösterilmelidir. Farklı yazı tipi kullananların, kullandıkları yazı tiplerini de göndermeleri gerekmektedir. Makalelerin özetleri 250 kelimeyi aşmamalıdır. Yazılarda resim, çizim veya herhangi bir görsel anlatım varsa; bunların en az 300 dpi çözünürlükte taranması ve kullanıldığı metindeki adları ile kaydedilerek gönderilmesi gerekmektedir. Yayımlanan yazıların sorumlulukları yazı sahiplerine aittir. Yazılar, A4 sayfa boyutuna göre 25 sayfayı geçmemelidir. Ancak geniş kapsamlı yazılar, Yayın Kurulu’nun onayıyla seri halinde ya da derginin eki şeklinde de yayımlanabilir. 

Yazım kuralları ve sayfa düzeni
- Yazılar MS Word ya da uyumlu programlarda yazılmalıdır. Yazı karakteri Times New Roman, 12 punto ve tek satır aralığında olmalıdır.
- Sayfa, A4 dikey boyutta; üst, alt ve sağ kenar boşluğu 2,5 cm; sol kenar boşluğu 3 cm olarak düzenlenmelidir.
- Paragraf aralığı önce 6 nk, sonra 0 nk olmalıdır.
- Yazının başlığı koyu harfle yazılmalı, konunun içeriği ile uyumlu olmalıdır.
- Makalelerin Türkçe ve İngilizce özetleri 250 kelimeyi aşmamalıdır. 3 ila 5 kelimeden oluşan anahtar kelime/keywords yer almalıdır. Makalenin Türkçe ve İngilizce başlıklarına yer verilmelidir. Yayım dili Arapça, Farsça veya Urduca olan makalelerde Türkçe ve İngilizce özet istenmektedir.
- Başlıklar koyu harfle yazılmalıdır. Uzun yazılarda ara başlıkların kullanılması okuyucu açısından yararlı olacaktır.
- İmla ve noktalamada makalenin veya konunun zorunlu kıldığı durumlar dışında Türk Dil Kurumu’nun İmla Kılavuzu dikkate alınmalıdır.
- Metin içinde vurgulanmak istenen yerlerin “tırnak içinde” gösterilmesi yeterlidir.
- Birden çok yazarlı makalelerde makale ilk sıradaki yazarın ismiyle sisteme yüklenmelidir. Birden sonraki yazarların isimleri sistem üzerinde diğer yazarlar kısmında belirtilmelidir.

Kaynak gösterme
- Doğu Araştırmaları Dergisi sayfa altı dipnot veya APA 6.0 kaynak gösterimini kabul etmektedir.
- Bir eserin derleyeni, tercüme edeni, hazırlayanı, tashih edeni, editörü varsa kaynakçada mutlaka gösterilmelidir.
- Elektronik ortamdaki kaynaklarda yazarı, çalışmanın başlığı ve yayın tarihi belli olanlar kullanılmalıdır.
- Metin içinde atıf yapılmayan kaynaklar kaynakçada gösterilmemelidir.
- Kaynakça makalenin sonunda yazarların soyadlarına göre alfabetik olarak düzenlenmelidir.


Doğu Araştırmaları Dergisi
Index Islamicus Uluslararası dizini, SOBİAD (Sosyal Bilimler Atıf Dizini) ve ASOS indeksleri tarafından taranmaktadır.