Belgesel yaşanmış
olan, yaşanan, yaşanacak olana ilişkindir. Yaşamın fotoğrafını çeker belgesel.
Çekilen bu fotoğrafın içinde kimi zaman acı, kimi zaman gözyaşı, kimi zaman
mutluluk, kimi zaman sevinç, kimi zaman savaş, kimi zaman çığlık, kimi zaman
gözyaşı, vb. konular vardır. Bu konular ve konuların dili, sunumu, tarzı,
anlatı yapısı, belgeselin formatını, biçimini,
türünü çıkarır karşımıza. Belirlenen formata, anlatı yapısına, türe bağlı
olarak gösterilen konu, olay, olgu, kişi, nesne, mekan, vb. öğeler belgeselin
içinde harmanlanır, çekilir, kurgulanır. Bu süreçte belgeselin üretimi sosyal
amaçla gerçekleşir. Belgeselin temel amacı, insanların bakış açılarını değiştirmeye yöneliktir. Bu çerçevede ele alınan çalışmada
belgesel filmin ne olduğu, belgesel filmin türleri, belgesel filmin izler kitle
beklentilerine etkileri teorik çerçevede ele alınmıştır. Ele alınan konular
televizyon belgesel filminin anlatı yapısı içinde incelenmiş ve çalışmaya örnek
olarak seçilen Renkler isimli belgesel film üzerinde tartışılmıştır. Çalışmaya
örnek olarak seçilen Renkler belgeselinin çözümlemesi içerik analiz yöntemi ile
yapılmıştır. Çözümlemesi yapılan
belgeselde izler kitle beklentilerinden hangileri karşılanmıştır? Renkler
isimli belgeselin anlatı yapısı, izler kitle beklentilerini karşılamış mıdır? Sorularının
cevabı çalışmanın amacını oluşturmuştur. Yapılan çalışmanın evrenini 2019 yılında
Türkiye’de ulusal televizyon kanallarında yayınlanan tüm televizyon
belgeselleri oluşturmuştur. Ayhan Sicimoğlu’nun sunduğu Renkler belgeseli
çalışmaya amaçlı örneklem kapsamında seçilmiştir. Çalışmanın sonuç kısmında, Renkler belgeselinin izler kitle beklentilerinin
karşılanmasında, televizyon program anlatı özelliklerinin etkili olduğu
sonucuna varılmıştır.
Documentaries are about what has happened, what is
happening, and what will happen. A documentary takes the picture of life. In
this photograph, sometimes there is pain, sometimes tears, sometimes happiness,
sometimes joy, sometimes war, sometimes screams, and sometimes tears, etc. The
language of this presentation brings forth the style, narrative structure,
format, form and type of the documentary. The subjects, events, facts, people,
objects, places, and similar other objects shown in the documentary depends on
the specified format, narrative structure and genre, which are blended, drawn
and edited in the documentary. In this process, the production of the
documentary occurs for social purposes. The basic purpose of the documentary is
to change the perspectives of people. In the present study, which was dealt
with in this context, the subjects such as what the documentary film is, its
types, the effects of documentary films on the expectations of the audience
were discussed in a theoretical context. These topics were examined in the
narrative structure of the television documentary films, and were then
discussed in the context of the documentary film “Renkler” (i.e. “the
Colors”), which was selected as an example for the present study. The analysis
of the documentary “Renkler”, which was selected as an example for the study,
was carried out with the Content Analysis Method. The purpose of the study was
to seek the answers to the following questions: Which of the audience
expectations were met in the documentary that was analyzed? Did the narrative
structure of the documentary “Renkler” meet the expectations of the audience?
The universe of the study consisted of all television documentaries broadcast
on national television channels in Turkey in 2019. The documentary “Renkler”,
which was presented by Ayhan Sicimoğlu, was selected as the sampling in line
with the Purposeful Sampling Method. In the Result part of the study, it was
concluded that the narrative characteristics of the television documentary
“Renkler” were effective in meeting the expectations of the audience.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2 |