Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

RUJ ETKİSİNİN, İŞLETMELERİN SÜRDÜRÜLEBİLİR YÖNETİM SÜREÇLERİ İLE İLİŞKİSİ: KOZMETİK SEKTÖRÜ YÖNETİCİLERİ ÜZERİNDE NİTEL ARAŞTIRMA

Yıl 2022, , 105 - 127, 30.07.2022
https://doi.org/10.31671/doujournal.1091245

Öz

Ekonomik durgunluk dönemleri, Dünya’nın her yerindeki işletmeleri, tedirgin etmektedir. Hiçbir sektör ve iş kolu ayırmaksızın, ekonomik durgunluk, ekonomik kriz gibi durumlar karşısında işletmeler hazırlıklı olmak adına stratejiler geliştirmektedir. Bu bağlamda bazı sektörde yer alan işletmelerin (kozmetik, güzellik merkezleri, kişisel bakım ürünleri/hizmetleri) diğerlerine göre daha şanslı oldukları görülmektedir. Şanslı olarak ifade edilen sektörlerde ‘‘Ruj Etkisi’’ kavramının önemi olduğu görülmektedir. Öncelikle pazarlamacılar açısından ruj etkisinin ifade ettiği avantajları anlamak ve yönetimsel açıdan geliştirilecek stratejileri belirlemekte faydalanmak gerekmektedir. Bu çalışmanın amacı; ruj etkisinin, işletmelerin kriz ya da durgunluk dönemlerindeki stratejilerini geliştirirken, sağladığı avantajı ortaya koymaktır. Yapılan çalışmada, ruj etkisi ve ekonomik durgunluk ilişkisini ortaya koyabilmek adına, kozmetik sektöründe yer alan 7 yönetici ile sıkı yapılandırılmış mülakat çalışması yapılmış olup, ruj etkisinin işletmelerin zorlu dönemlerinde (ekonomik kriz, resesyon vb.) hafifletici etkisi olduğu sonucuna ulaşılmaktadır.

Kaynakça

  • Amadeo, K. (2017). What is a recession? Examples, impact, benefits. Retrieved from https://www.thebalance.com/what-is-a - recession-3306019 on 07.02.2022.
  • Bebbington, J., Brown, J., and Frame, B. (2007). Accounting technologies and sustainability assessment models. Ecological Economics, 61(2-3), 224-36.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, e., Akgun, D., Black Sea, Inc., and Demirel, F. (2008). Methods of scientific research. (2nd ed). Ankara: Pegem Akademi.
  • Choi, Y. H., Kim, S. E., and Lee, K. H. (2022). Changes in consumers’ awareness and interest in cosmetic products during the pandemic. Fashion and Textiles, 9(1), 1-19.
  • Dyllick, T. and Hockerts, K. (2002). Beyond the business case for corporate sustainability. Business Strategy and the Environment, 11, 130–141.
  • Hahn, R., Kühnen, M. (2013). Determinants of sustainability reporting: a review of results, trends, theory, and opportunities in an expanding field of research. Journal of Cleaner Production, 59, 5-21.
  • Hart, P. (2005). Capitalism at the Crossroads: The unlimited business opportunities in solving the world's most difficult problems. Upper Saddle River, NJ: Wharton School Publishing.
  • Hill, P. E., Rodeheffer, C. D., Griskevicius, V., Durante, K., and White, A. E. (2012). Boosting beauty in an economic decline: Matching, spending, and the lipstick effect. Journal of Personality and Social Psychology, 103(2), 275-291.
  • Hutchinson, P. A., Wilson, M. E., and Wilson, H. S. (1994). Benefits of participating in research interviews. Image: The Journal of Nursing Scholarship, 26(2), 161-166.
  • Kelisha, G. and Krishna, G. (2013). Shopping habits, brand loyalty, and brand preference: Exploring consumers’ behavior during a reception. Business Management and Strategy, 4(2), 12 - 28.
  • Kotler, P. and Keller, K. L. (2018). Marketing principles (16th ed.). Beta Edition Publication
  • Kotler, P. and Armstrong, G. (2012). Principles of marketing (14th ed.). Boston: Pearson Prentice Hall.
  • Kotler, P. (2009). Marketing management (11th ed.). Pearson Education.
  • Koehn, N. F. (2001). Estee Lauder and the market for prestige cosmetics. Harvard Business School Cases, 801(362), 1-44.
  • Lee, K. H. and Saen, R. F. (2012). Measuring corporate sustainability management: A data development analysis approach. International Journal of Production Economics, 140(1), 219-226.
  • Ling, Q. (2012). Theoretical and empirical research on cultural consumption in China: Lipstick effect. GSTF Journal on Business Review (GBR), 2(2), 115-119.
  • MacDonald, D. and Dildar, Y. (2020). Social and psychological determinants of consumption: Evidence for the lipstick effect during the great recession. Journal of Behavioral and Experimental Economics, 86, 101527.
  • Matthews, J. and Shulman, A.D. (2005). Competitive advantage in public-sector organizations: Explaining the public good/sustainable competitive advantage paradox. Journal of Business Research, 58(2), 232-40.
  • Naachimuthu, K. P., Ganga, S., Mathiyoli, P. M. (2022). Psychosocial impact of COVID-19 lockdown. IAHRW International Journal of Social Sciences Review, 10(1), 55-62.
  • National Bureau of Economic Research (NBER). (2021). Retrieved from https://www.nber.org/ on 257. 12. 2021.
  • Nelson, E. (2001). Rising lipstick sales may mean pouting economy. The Wall Street Journal, p. B1.
  • Noko, E. J. (2016). Economic recovery in Nigeria: Causes and solution. Retrieved from http://educacinfo.com/economic-recession-nigeria / on 07.02. 2022.
  • Smith, L. (1992). Ethical issues in interviewing. Journal of Advanced Nursing, 17(1), 98-103.
  • Solomon, M. R. (2009). Consumer behavior: Buying, having and being (8th edition). New Jersey: Pearson International Edition.
  • Stead, W. E. and Stead, J. G. (2004). Sustainable strategic management. Armonk, NY: M.E. Sharpe.
  • Stead, W.E. and Stead, J. G. (2008) Sustainable strategic management: An evolutionary perspective. International Journal of Sustainable Strategic Management, 1(1), 62-81.
  • Stijn, C., Kose, M. A., and Terrones, M. (2008). What happens during recessions, crunches, and busts? IMF Working Paper, 08/27. Washington: International Monetary Fund.
  • Stijn, C., and Kose, M. A. (2009). Forthcoming, American recessions: Domestic and global applications. IMF Working Paper. Washington: International Monetary Fund.
  • Sultan, Z. (2016). What is economic recovery? Definition, causes & effects. Retrieved from https://www.linkedin.com/pulse/what-economic-recession-definition-causes-effects-sultan-zafar on 07. 02. 2022.
  • Voinea, L. and Filip, A. (2011). Analyzing the main changes in new consumer buying behavior during economic crisis. International Journal of Economic Practices and Theories, 1(1), 14-19.

RUJ ETKİSİNİN, İŞLETMELERİN SÜRDÜRÜLEBİLİR YÖNETİM SÜREÇLERİ İLE İLİŞKİSİ: KOZMETİK SEKTÖRÜ YÖNETİCİLERİ ÜZERİNDE NİTEL ARAŞTIRMA

Yıl 2022, , 105 - 127, 30.07.2022
https://doi.org/10.31671/doujournal.1091245

Öz

Ekonomik durgunluk dönemleri, Dünya’nın her yerindeki işletmeleri, tedirgin etmektedir. Hiçbir sektör ve iş kolu ayırmaksızın, ekonomik durgunluk, ekonomik kriz gibi durumlar karşısında işletmeler hazırlıklı olmak adına stratejiler geliştirmektedir. Bu bağlamda bazı sektörde yer alan işletmelerin (kozmetik, güzellik merkezleri, kişisel bakım ürünleri/hizmetleri) diğerlerine göre daha şanslı oldukları görülmektedir. Şanslı olarak ifade edilen sektörlerde ‘‘Ruj Etkisi’’ kavramının önemi olduğu görülmektedir. Öncelikle pazarlamacılar açısından ruj etkisinin ifade ettiği avantajları anlamak ve yönetimsel açıdan geliştirilecek stratejileri belirlemekte faydalanmak gerekmektedir. Bu çalışmanın amacı; ruj etkisinin, işletmelerin kriz ya da durgunluk dönemlerindeki stratejilerini geliştirirken, sağladığı avantajı ortaya koymaktır. Yapılan çalışmada, ruj etkisi ve ekonomik durgunluk ilişkisini ortaya koyabilmek adına, kozmetik sektöründe yer alan 7 yönetici ile sıkı yapılandırılmış mülakat çalışması yapılmış olup, ruj etkisinin işletmelerin zorlu dönemlerinde (ekonomik kriz, resesyon vb.) hafifletici etkisi olduğu sonucuna ulaşılmaktadır.

Kaynakça

  • Amadeo, K. (2017). What is a recession? Examples, impact, benefits. Retrieved from https://www.thebalance.com/what-is-a - recession-3306019 on 07.02.2022.
  • Bebbington, J., Brown, J., and Frame, B. (2007). Accounting technologies and sustainability assessment models. Ecological Economics, 61(2-3), 224-36.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, e., Akgun, D., Black Sea, Inc., and Demirel, F. (2008). Methods of scientific research. (2nd ed). Ankara: Pegem Akademi.
  • Choi, Y. H., Kim, S. E., and Lee, K. H. (2022). Changes in consumers’ awareness and interest in cosmetic products during the pandemic. Fashion and Textiles, 9(1), 1-19.
  • Dyllick, T. and Hockerts, K. (2002). Beyond the business case for corporate sustainability. Business Strategy and the Environment, 11, 130–141.
  • Hahn, R., Kühnen, M. (2013). Determinants of sustainability reporting: a review of results, trends, theory, and opportunities in an expanding field of research. Journal of Cleaner Production, 59, 5-21.
  • Hart, P. (2005). Capitalism at the Crossroads: The unlimited business opportunities in solving the world's most difficult problems. Upper Saddle River, NJ: Wharton School Publishing.
  • Hill, P. E., Rodeheffer, C. D., Griskevicius, V., Durante, K., and White, A. E. (2012). Boosting beauty in an economic decline: Matching, spending, and the lipstick effect. Journal of Personality and Social Psychology, 103(2), 275-291.
  • Hutchinson, P. A., Wilson, M. E., and Wilson, H. S. (1994). Benefits of participating in research interviews. Image: The Journal of Nursing Scholarship, 26(2), 161-166.
  • Kelisha, G. and Krishna, G. (2013). Shopping habits, brand loyalty, and brand preference: Exploring consumers’ behavior during a reception. Business Management and Strategy, 4(2), 12 - 28.
  • Kotler, P. and Keller, K. L. (2018). Marketing principles (16th ed.). Beta Edition Publication
  • Kotler, P. and Armstrong, G. (2012). Principles of marketing (14th ed.). Boston: Pearson Prentice Hall.
  • Kotler, P. (2009). Marketing management (11th ed.). Pearson Education.
  • Koehn, N. F. (2001). Estee Lauder and the market for prestige cosmetics. Harvard Business School Cases, 801(362), 1-44.
  • Lee, K. H. and Saen, R. F. (2012). Measuring corporate sustainability management: A data development analysis approach. International Journal of Production Economics, 140(1), 219-226.
  • Ling, Q. (2012). Theoretical and empirical research on cultural consumption in China: Lipstick effect. GSTF Journal on Business Review (GBR), 2(2), 115-119.
  • MacDonald, D. and Dildar, Y. (2020). Social and psychological determinants of consumption: Evidence for the lipstick effect during the great recession. Journal of Behavioral and Experimental Economics, 86, 101527.
  • Matthews, J. and Shulman, A.D. (2005). Competitive advantage in public-sector organizations: Explaining the public good/sustainable competitive advantage paradox. Journal of Business Research, 58(2), 232-40.
  • Naachimuthu, K. P., Ganga, S., Mathiyoli, P. M. (2022). Psychosocial impact of COVID-19 lockdown. IAHRW International Journal of Social Sciences Review, 10(1), 55-62.
  • National Bureau of Economic Research (NBER). (2021). Retrieved from https://www.nber.org/ on 257. 12. 2021.
  • Nelson, E. (2001). Rising lipstick sales may mean pouting economy. The Wall Street Journal, p. B1.
  • Noko, E. J. (2016). Economic recovery in Nigeria: Causes and solution. Retrieved from http://educacinfo.com/economic-recession-nigeria / on 07.02. 2022.
  • Smith, L. (1992). Ethical issues in interviewing. Journal of Advanced Nursing, 17(1), 98-103.
  • Solomon, M. R. (2009). Consumer behavior: Buying, having and being (8th edition). New Jersey: Pearson International Edition.
  • Stead, W. E. and Stead, J. G. (2004). Sustainable strategic management. Armonk, NY: M.E. Sharpe.
  • Stead, W.E. and Stead, J. G. (2008) Sustainable strategic management: An evolutionary perspective. International Journal of Sustainable Strategic Management, 1(1), 62-81.
  • Stijn, C., Kose, M. A., and Terrones, M. (2008). What happens during recessions, crunches, and busts? IMF Working Paper, 08/27. Washington: International Monetary Fund.
  • Stijn, C., and Kose, M. A. (2009). Forthcoming, American recessions: Domestic and global applications. IMF Working Paper. Washington: International Monetary Fund.
  • Sultan, Z. (2016). What is economic recovery? Definition, causes & effects. Retrieved from https://www.linkedin.com/pulse/what-economic-recession-definition-causes-effects-sultan-zafar on 07. 02. 2022.
  • Voinea, L. and Filip, A. (2011). Analyzing the main changes in new consumer buying behavior during economic crisis. International Journal of Economic Practices and Theories, 1(1), 14-19.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Şimal Çelikkol

Candide Çulhaoğlu Uludağ

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2022
Gönderilme Tarihi 21 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Çelikkol, Ş., & Çulhaoğlu Uludağ, C. (2022). RUJ ETKİSİNİN, İŞLETMELERİN SÜRDÜRÜLEBİLİR YÖNETİM SÜREÇLERİ İLE İLİŞKİSİ: KOZMETİK SEKTÖRÜ YÖNETİCİLERİ ÜZERİNDE NİTEL ARAŞTIRMA. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 23(2), 105-127. https://doi.org/10.31671/doujournal.1091245