Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A STUDY TO DETERMINE THE EFFECT OF ORGANIZATIONAL JUSTICE PERCEPTION ON WORK PERFORMANCE IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS DURING THE COVID-19 PERIOD

Yıl 2023, , 411 - 431, 22.01.2023
https://doi.org/10.31671/doujournal.1206308

Öz

The main purpose of the study is to determine the relationship between organizational justice perceptions of teachers, principals and assistant principals working in education institutions and job performance in Covid-19 Period. Person-organization fit, organization-person relationship, job performance, managerial support, follow-up and feedback, organizational relationship between institutions and organizations were examined. It’s been determined how the perception of organizational justice, which is provided or tried to be created, has an effect on job performance in organizations, and what kind of positive or negative results this situation will cause. The research was conducted on principals, assistant principals and teachers working in primary, secondary and high schools in Istanbul in 2022, affiliated to the Ministry of National Education. A total of 410 participants were included in the research. The collected data were tested with reliability, factor analysis, correlation, regression, T-test and ANOVA analyzes within the scope of SPSS program. Considering the literature studies, it was concluded that the business performance is high in institutions with high interactional justice. In the results obtained, it was seen that the sub-dimensions of organizational justice have direct and positive effects on job performance in the Covid-19 Period.. As a result of the research, it was accepted that organizational justice has a positive effect on job performance in the Covid-19 Period.

Kaynakça

  • Abbasoğlu, Ş. (2015). İş görenlerde örgütsel adalet algısı ve örgütsel adaletin çalışanların iş motivasyonu üzerindeki etkisi bir devlet hastanesi örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Akkoç, İ., Çalışkan, A., Turunç, Ö. (2012). Örgütlerde gelişim kültürü ve algılanan örgütsel desteğin iş tatmini ve iş performansına etkisi: Güvenin aracılık rolü. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(1), 105-135.
  • Altınkurt, Y., & Yılmaz K. (2012). Ortaöğretim okullarında değerlerle yönetim, örgütsel adalet ve iş doyumu arasındaki ilişki. Sakarya University Journal of Education, 2(2), 65-78.
  • Bailey, K., Breslin, D. (2021). The covid‐19 pandemic: What can we learn from past research in organizations and management?. International Journal of Management Reviews, 23(1), 3-6.
  • Bakan, İ., Kelleroğlu, Ö. G. H. (2003). Performans değerlendirme: çalışanların performans değerlendirme uygulamalarından beklentileri konusunda bir alan çalışması. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), 103-127.
  • Baycik, G., Doğan, S., Dulay Yangın, D., Yay, O. (2021). Covid-19 pandemisinde uzaktan çalışma: tespit ve öneriler. Çalışma ve Toplum, 69(3), 1684-1728.
  • Begenirbaş, M., Turgut, E. (2014). İş performansının sağlanmasında çalışanın duygusal emeğinin ve örgütte güven algısının etkileri. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources, 16(3), 131-149.
  • Buluc, B., Gunes, M. (2014). Relationship between organizational justice and organizational commitment in primary schools. The Anthropologist, 18(1), 146.
  • Çakmak, N., Ocaklı, E. (2006). Performans değerlendirmesi gerekli midir? Neden?. UNAK, 6, 212-230.
  • Cheng, Y., Yu, J., Shen, Y., Huang, B. (2020). Coproducing responses to COVID‐19 with community‐based organizations: lessons from Zhejiang Province, China. Public Administration Review, 80(5), 866-873.
  • Cihangiroğlu, N., Şahin, B., Naktiyok, A. (2010). Hekimlerin örgütsel adalet algıları üzerine bir araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 6(12), 67-82.
  • Çınar, M. (2018). Çalışanın Memnuniyetini Etkileyen Faktörler: Bursa Örneği. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 39-62.
  • Çini, M. A., Erdirençelebi, M., Ertürk, E. (2021). Covıd-19 pandemi döneminde iş stresinin işte kalma niyetine etkisinde iş tatmininin aracılık etkisi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 13(3), 2356-2375.
  • Daniel, J. (2020). Education and the covıd-19 pandemic. Prospects, 49(1), 91-96.
  • Dawadi, S., Giri, R. A., Simkhada, P. (2020). Impact of covıd-19 on the education sector in nepal: challenges and coping strategies. Online Submission, 1-16.
  • Demirtaş, Z., & Kılıç, Y. (2016). Lise öğretmenlerinin örgütsel adalet ve iş doyumu algıları arasındaki ilişki düzeyleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 259-267.
  • Doğan, Y. (2005). Organizasyonlarda pozitif ve negatif duygusallığın çalışanların görev ve bağlamsal performansları üzerine etkisini belirlemeye yönelik Kayseri’de bir araştırma. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Elma, C. (2013). The predictive value of teachers' perception of organizational justice on job satisfaction. Eurasian Journal of Educational Research, 51, 159-169.
  • Folger, R., Konovsky, M. A. (1989). Effects of procedural and distributive justice on reactions to pay raise decisions. Academy of Management Journal, 32(1), 115-130.
  • Gogtay, N. J., Thatte, U. M. (2017). Principles of correlation analysis. Journal of the Association of Physicians of India, 65(3), 78-81.
  • Gürbüz, S. (2008). İş Tatmini ve adalet algısının örgütsel vatandaşlık davranışına etkisi, Amme İdaresi Dergisi, 41 (4), 49-77
  • Jafari, P., Bidarian, S. (2012). The relationship between organizational justice and organizational citizenship behavior. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 47, 1815-1820.
  • Jalagat, R. (2016). Job performance, job satisfaction, and motivation: A critical review of their relationship. International Journal of Advances in Management and Economics, 5(6), 36-42.
  • Khlaif, Z. N., Salha, S., Affouneh, S., Rashed, H., ElKimishy, L. A. (2020). The Covid-19 epidemic: teachers’ responses to school closure in developing countries. Technology, Pedagogy and Education, 1-15.
  • Limon, I., Nartgün, Ş. S. (2020). Development of teacher job performance scale and determining teachers' job performance level. Journal of Theoretical Educational Science, 13(3), 564-590.
  • Marinoni, G., Van’t Land, H., Jensen, T. (2020). The impact of Covid-19 on higher education around the world. IAU Global Survey Report., 1-50.
  • Meydan, C. H. (2011). İş tatmini ve öz yeterliliğin örgüt içi girişimciliğe etkisi: Kamu sektöründe bir araştırma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(1), 25-40.
  • Mikušková, E. B., Verešová, M. (2020). Distance education during covid-19: The perspective of slovak teachers. Problems of education in the 21st century, 78(6), 884-905.
  • Oğuz, E. (2011). Öğretmenlerin örgütsel adalet algıları ile yöneticilerin liderlik stilleri arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 45-65.
  • Öcel, H. (2013). Örgüt Kimliğinin Gücü, Algılanan Örgütsel Prestij Ve Kişi-Örgüt Uyumu İle Bağlamsal Performans Arasındaki İlişkiler: Örgütsel Bağlılığın Aracı Rolü. Türk Psikoloji Dergisi, 28(71), 37-53.
  • Polat, S., & Celep, C. (2008). Ortaöğretim öğretmenlerinin örgütsel adalet, örgütsel güven, örgütsel vatandaşlık davranışlarına ilişkin algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 14(2), 307-331.
  • Poyraz, K., Kara, H. (2009). Örgütsel adalet algılamalarının örgütsel vatandaşlık davranışlarına etkisine yönelik bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9, 71-91.
  • Rahman, A., Shahzad, N., Mustafa, K., Khan, M. F., Qurashi, F. (2016). Effects of organizational justice on organizational commitment. International Journal of Economics and Financial Issues, 6(3S), 188-196.
  • Saeed, R., Mussawar, S., Lodhi, R. N., Iqbal, A., Nayab, H. H., Yaseen, S. (2013). Factors affecting the performance of employees at work place in the banking sector of Pakistan. Middle-East Journal of Scientific Research, 17(9), 1200-1208.
  • Sevinç, K., Tetik, S., Ercan, C. (2001). Örgüt kültürünü oluşturan faktörler. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), 219-242.
  • Tastan, M., Yilmaz, K. (2008). Organizational citizenship and organizational justice scales' adaptation to Turkish. Eğitim ve Bilim, 33(150), 87-96.
  • Tekeli, S., Paşaoğlu, D. (2012). Türkiye’de Banka Çalışanlarının Performansını Etkileyen Faktörler: Eskişehir İli Kamu ve Özel Banka Örneği. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(2), 177-189.
  • Tuna, A. A., Türkmendağ, Z. (2020). Covid-19 pandemi döneminde uzaktan çalışma uygulamaları ve çalışma motivasyonunu etkileyen faktörler. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(3), 3246-3260.
  • Tuna, A. A. (2020). Örgütsel kısıtların görev performansı ve bağlamsal performans üzerindeki etkisinde örgütsel özdeşleşmenin aracılık rolü. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(2), 1834-1847.
  • Tunacan, S., Çetin, C. (2009). Lise öğretmenlerinin iş doyumunu etkileyen faktörlerin tespitine ilişkin bir araştırma. MÜ Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 29(1), 155-172.
  • Usmani, S., Jamal, S. (2013). Impact of Distributive Justice, Procedural Justice, İnteractional Justice, Temporal Justice, Spatial Justice on Job Satisfaction of Banking Employees. Review of Integrative Business And Economics Research, 2(1), 351-383.
  • Uysal, M.(2014). Genel liselerde görev yapan öğretmenlerin örgütsel adalet konusundaki algıları (Altındağ ilçesi örneği). (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Yavuz, M. (2010). The effects of teachers perception of organizational justice and culture on organizational commitment. African Journal of Business Management, 4(5), 695-701.

EĞİTİM KURUMLARINDA COVID-19 DÖNEMİNDE ÖRGÜTSEL ADALET ALGISININ İŞ PERFORMANSINA ETKİSİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA

Yıl 2023, , 411 - 431, 22.01.2023
https://doi.org/10.31671/doujournal.1206308

Öz

Bu çalışmada eğitim kurumlarında görev yapmakta olan öğretmenlerin, müdürlerin, müdür yardımcılarının Covid-19 döneminde örgütsel adalet algılarının iş performansıyla olan ilişkisi tespit edilmiştir. Adalet algısının kişi-örgüt uyumu, örgüt-kişi ilişkisi, iş performansı yönetici desteği, takip ve geri bildirim alımı, kurum ve kuruluşların birbiri arasındaki örgütsel ilişkisi incelenmiştir. Sağlanan ya da oluşturulmaya çalışan örgütsel adalet algısının örgütlerde iş performansına nasıl bir etkisinin olduğu, bu durumun olumlu veya olumsuz ne gibi sonuçlara sebep olacağı tespit edilmiştir. Araştırma 2022 yılında İstanbul ilinde olan Milli Eğitim Bakanlığında bağlı olan ilköğretim, ortaöğretim ve lisede çalışan müdür, müdür yardımcısı ve öğretmenler üzerinde yapılmıştır. Yapılan araştırmaya toplam 410 katılım sağlanmıştır. Elde edilen veriler SPSS programı kapsamında güvenirlik, faktör analizi, korelesyon, regresyon, T-testi ve ANOVA analizleriyle test edilmiştir. Literatür çalışmalarını da göz önünde bulundurarak etkileşimsel adaletin yüksek olduğu kurumlarda, iş performansının yüksek olduğu sonucu elde edilmiştir. Elde edilen sonuçlarda covid-19 döneminde örgütsel adaletin alt boyutlarının iş performansına doğrudan ve pozitif etkilerinin olduğu görülmüştür. Araştırma sonucunda covid-19 döneminde örgütsel adaletin, iş performansı üzerinde olumlu etkisinin olduğu kabul edilmiştir.

Kaynakça

  • Abbasoğlu, Ş. (2015). İş görenlerde örgütsel adalet algısı ve örgütsel adaletin çalışanların iş motivasyonu üzerindeki etkisi bir devlet hastanesi örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Akkoç, İ., Çalışkan, A., Turunç, Ö. (2012). Örgütlerde gelişim kültürü ve algılanan örgütsel desteğin iş tatmini ve iş performansına etkisi: Güvenin aracılık rolü. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(1), 105-135.
  • Altınkurt, Y., & Yılmaz K. (2012). Ortaöğretim okullarında değerlerle yönetim, örgütsel adalet ve iş doyumu arasındaki ilişki. Sakarya University Journal of Education, 2(2), 65-78.
  • Bailey, K., Breslin, D. (2021). The covid‐19 pandemic: What can we learn from past research in organizations and management?. International Journal of Management Reviews, 23(1), 3-6.
  • Bakan, İ., Kelleroğlu, Ö. G. H. (2003). Performans değerlendirme: çalışanların performans değerlendirme uygulamalarından beklentileri konusunda bir alan çalışması. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), 103-127.
  • Baycik, G., Doğan, S., Dulay Yangın, D., Yay, O. (2021). Covid-19 pandemisinde uzaktan çalışma: tespit ve öneriler. Çalışma ve Toplum, 69(3), 1684-1728.
  • Begenirbaş, M., Turgut, E. (2014). İş performansının sağlanmasında çalışanın duygusal emeğinin ve örgütte güven algısının etkileri. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources, 16(3), 131-149.
  • Buluc, B., Gunes, M. (2014). Relationship between organizational justice and organizational commitment in primary schools. The Anthropologist, 18(1), 146.
  • Çakmak, N., Ocaklı, E. (2006). Performans değerlendirmesi gerekli midir? Neden?. UNAK, 6, 212-230.
  • Cheng, Y., Yu, J., Shen, Y., Huang, B. (2020). Coproducing responses to COVID‐19 with community‐based organizations: lessons from Zhejiang Province, China. Public Administration Review, 80(5), 866-873.
  • Cihangiroğlu, N., Şahin, B., Naktiyok, A. (2010). Hekimlerin örgütsel adalet algıları üzerine bir araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 6(12), 67-82.
  • Çınar, M. (2018). Çalışanın Memnuniyetini Etkileyen Faktörler: Bursa Örneği. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 39-62.
  • Çini, M. A., Erdirençelebi, M., Ertürk, E. (2021). Covıd-19 pandemi döneminde iş stresinin işte kalma niyetine etkisinde iş tatmininin aracılık etkisi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 13(3), 2356-2375.
  • Daniel, J. (2020). Education and the covıd-19 pandemic. Prospects, 49(1), 91-96.
  • Dawadi, S., Giri, R. A., Simkhada, P. (2020). Impact of covıd-19 on the education sector in nepal: challenges and coping strategies. Online Submission, 1-16.
  • Demirtaş, Z., & Kılıç, Y. (2016). Lise öğretmenlerinin örgütsel adalet ve iş doyumu algıları arasındaki ilişki düzeyleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 259-267.
  • Doğan, Y. (2005). Organizasyonlarda pozitif ve negatif duygusallığın çalışanların görev ve bağlamsal performansları üzerine etkisini belirlemeye yönelik Kayseri’de bir araştırma. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Elma, C. (2013). The predictive value of teachers' perception of organizational justice on job satisfaction. Eurasian Journal of Educational Research, 51, 159-169.
  • Folger, R., Konovsky, M. A. (1989). Effects of procedural and distributive justice on reactions to pay raise decisions. Academy of Management Journal, 32(1), 115-130.
  • Gogtay, N. J., Thatte, U. M. (2017). Principles of correlation analysis. Journal of the Association of Physicians of India, 65(3), 78-81.
  • Gürbüz, S. (2008). İş Tatmini ve adalet algısının örgütsel vatandaşlık davranışına etkisi, Amme İdaresi Dergisi, 41 (4), 49-77
  • Jafari, P., Bidarian, S. (2012). The relationship between organizational justice and organizational citizenship behavior. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 47, 1815-1820.
  • Jalagat, R. (2016). Job performance, job satisfaction, and motivation: A critical review of their relationship. International Journal of Advances in Management and Economics, 5(6), 36-42.
  • Khlaif, Z. N., Salha, S., Affouneh, S., Rashed, H., ElKimishy, L. A. (2020). The Covid-19 epidemic: teachers’ responses to school closure in developing countries. Technology, Pedagogy and Education, 1-15.
  • Limon, I., Nartgün, Ş. S. (2020). Development of teacher job performance scale and determining teachers' job performance level. Journal of Theoretical Educational Science, 13(3), 564-590.
  • Marinoni, G., Van’t Land, H., Jensen, T. (2020). The impact of Covid-19 on higher education around the world. IAU Global Survey Report., 1-50.
  • Meydan, C. H. (2011). İş tatmini ve öz yeterliliğin örgüt içi girişimciliğe etkisi: Kamu sektöründe bir araştırma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(1), 25-40.
  • Mikušková, E. B., Verešová, M. (2020). Distance education during covid-19: The perspective of slovak teachers. Problems of education in the 21st century, 78(6), 884-905.
  • Oğuz, E. (2011). Öğretmenlerin örgütsel adalet algıları ile yöneticilerin liderlik stilleri arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 45-65.
  • Öcel, H. (2013). Örgüt Kimliğinin Gücü, Algılanan Örgütsel Prestij Ve Kişi-Örgüt Uyumu İle Bağlamsal Performans Arasındaki İlişkiler: Örgütsel Bağlılığın Aracı Rolü. Türk Psikoloji Dergisi, 28(71), 37-53.
  • Polat, S., & Celep, C. (2008). Ortaöğretim öğretmenlerinin örgütsel adalet, örgütsel güven, örgütsel vatandaşlık davranışlarına ilişkin algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 14(2), 307-331.
  • Poyraz, K., Kara, H. (2009). Örgütsel adalet algılamalarının örgütsel vatandaşlık davranışlarına etkisine yönelik bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9, 71-91.
  • Rahman, A., Shahzad, N., Mustafa, K., Khan, M. F., Qurashi, F. (2016). Effects of organizational justice on organizational commitment. International Journal of Economics and Financial Issues, 6(3S), 188-196.
  • Saeed, R., Mussawar, S., Lodhi, R. N., Iqbal, A., Nayab, H. H., Yaseen, S. (2013). Factors affecting the performance of employees at work place in the banking sector of Pakistan. Middle-East Journal of Scientific Research, 17(9), 1200-1208.
  • Sevinç, K., Tetik, S., Ercan, C. (2001). Örgüt kültürünü oluşturan faktörler. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), 219-242.
  • Tastan, M., Yilmaz, K. (2008). Organizational citizenship and organizational justice scales' adaptation to Turkish. Eğitim ve Bilim, 33(150), 87-96.
  • Tekeli, S., Paşaoğlu, D. (2012). Türkiye’de Banka Çalışanlarının Performansını Etkileyen Faktörler: Eskişehir İli Kamu ve Özel Banka Örneği. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(2), 177-189.
  • Tuna, A. A., Türkmendağ, Z. (2020). Covid-19 pandemi döneminde uzaktan çalışma uygulamaları ve çalışma motivasyonunu etkileyen faktörler. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(3), 3246-3260.
  • Tuna, A. A. (2020). Örgütsel kısıtların görev performansı ve bağlamsal performans üzerindeki etkisinde örgütsel özdeşleşmenin aracılık rolü. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(2), 1834-1847.
  • Tunacan, S., Çetin, C. (2009). Lise öğretmenlerinin iş doyumunu etkileyen faktörlerin tespitine ilişkin bir araştırma. MÜ Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 29(1), 155-172.
  • Usmani, S., Jamal, S. (2013). Impact of Distributive Justice, Procedural Justice, İnteractional Justice, Temporal Justice, Spatial Justice on Job Satisfaction of Banking Employees. Review of Integrative Business And Economics Research, 2(1), 351-383.
  • Uysal, M.(2014). Genel liselerde görev yapan öğretmenlerin örgütsel adalet konusundaki algıları (Altındağ ilçesi örneği). (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Yavuz, M. (2010). The effects of teachers perception of organizational justice and culture on organizational commitment. African Journal of Business Management, 4(5), 695-701.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İrem Sultan Cebe 0000-0001-7517-2497

Hilal Çelik 0000-0003-2227-5462

Yayımlanma Tarihi 22 Ocak 2023
Gönderilme Tarihi 17 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Cebe, İ. S., & Çelik, H. (2023). EĞİTİM KURUMLARINDA COVID-19 DÖNEMİNDE ÖRGÜTSEL ADALET ALGISININ İŞ PERFORMANSINA ETKİSİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 24(1), 411-431. https://doi.org/10.31671/doujournal.1206308