In our unplanned developing cities, the rapid
increase in the number of vehicles and population as well as economical and
social developments cause transport problems to increase gradually. The most
important reason for this situation is the automobile entry in large amounts to
city centers which have been formed without any development plan and arranged
with respect to the order of the period before automobile was invented. Especially
in our mid-sized cities, the downtown area of the city is not only the most
attractive zone of the city in terms of social activities but also the most
depressed one in terms of transportation. Consequently, the determination of
the number of cars that use the downtown area and that will use it in the long
term and, in this context, the designation of the measures that are necessary
to be taken in urban transport, are considerably important in terms of
sustainable transportation. In this study, the method that can be followed for
determining under which conditions and in which ratios the private car users
prefer public transport is explained with mathematical expressions.
Plansız gelişen kentlerimizde, nüfus artışı, ekonomik ve sosyal gelişme
ile birlikte, araç sayısındaki hızlı artış, ulaşım sorunlarının giderek
artmasına yol açmaktadır. Bu durumun en önemli sebebi, otomobil öncesi düzene
göre ve herhangi bir imar planı olmadan şekillenen kent merkezlerine büyük
miktarda otomobil girişidir. Özellikle orta büyüklükteki kentlerimizde, kentin
merkez bölgesi sosyal açıdan en çekici fakat ulaşım açısından en sıkıntılı
bölgesini oluşturmaktadır. Dolayısı ile merkez bölgeyi kullanan ve uzun vadede
kullanacak olan otomobil sayısının doğru bir şekilde belirlenmesi ve bu sayede
kentsel ulaşımda alınması gereken tedbirlerin ortaya çıkarılması, sürdürülebilir
ulaştırma açısından oldukça önemli hale gelmektedir. Bu çalışmada özel araç kullanıcılarının hangi şartlarda ve ne oranda
toplu taşımaya kayabileceğinin belirlenebilmesi için izlenebilecek bir yol, matematiksel
ifadelerle gösterilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İnşaat Mühendisliği |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Nisan 2008 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Sayı: 015 |
HAZİRAN 2020'den itibaren Journal of Scientific Reports-A adı altında ingilizce olarak yayın hayatına devam edecektir.