The need for security is one of the basic needs of individuals and societies. Individuals feel the need to protect themselves from nature, people and other living things on earth. This need has been one of the main factors in the emergence of state legal personality. When the human race left the nomadic life and moved to a settled life, the problem of ensuring security in the collective living areas arose. This problem has led to the emergence of law enforcement agencies.
Law enforcement personnel work not only in the fight against crime and criminals, but also in order to ensure justice in every aspect of community life. In Turkey, judicial and administrative law enforcement services are carried out by the same unit and personnel. The unification of the duties carried out in different ways under different administrative authorities in the person of the same law enforcement personnel, based on different legal regulations, is considered contrary to both the principle of separation of powers and the understanding of providing effective service.
In this study, the problem of dual structure, which is accepted to exist in the provision of judicial and administrative law enforcement services in Turkey, will be handled through the general law enforcement agencies in general and the General Directorate of Security in particular. The study will consist of three parts, in the first part, law enforcement services will be discussed in the conceptual framework, the relationship between the state and law enforcement will be examined and the concept of public order will be explained. In the second part of the study, law enforcement structures in the context of comparative law and law enforcement structure in Turkey will be discussed. In the third part of the study, various effects that are considered to be caused by the execution of judicial and administrative law enforcement services by the same units and personnel in Turkey will be discussed and solution proposals will be tried to be presented.
Efficiency in Law Enforcement Services Judicial Law Enforcement Administrative Law Enforcement Police.
Güvenlik ihtiyacı, bireylerin ve toplumların temel ihtiyaçlarının başında gelmektedir. Bireyler kendilerini, doğadan, insanlardan ve yeryüzündeki diğer canlılardan koruma ihtiyacı hissetmektedir. Bu ihtiyaç, devlet tüzel kişiliğinin ortaya çıkmasındaki ana etkenlerden biri olmuştur. İnsan ırkı göçebe hayatı bırakarak yerleşik hayata geçtiğinde toplu yaşam alanlarında güvenliğin sağlanması sorunu baş göstermiştir. Bu sorun, kolluk teşkilatlarının ortaya çıkmasına neden olmuştur.
Kolluk personeli yalnızca suç ve suçlu ile mücadelede değil toplum hayatının her noktasında adaleti sağlamak amacıyla görev yapmaktadır. Türkiye’de adli ve idari kolluk hizmetleri aynı birim ve personeller tarafından yerine getirilmektedir. Farklı yönetim mercilerinin altında farklı hukuksal düzenlemelere dayanarak farklı şekillerde yürütülen görevlerin aynı kolluk personelinin şahsında birleşmesi gerek kuvvetler ayrılığı ilkesine gerekse etkin hizmet sunma anlayışına aykırı olarak değerlendirilmektedir.
Bu çalışmada Türkiye’de adli ve idari kolluk hizmetlerinin sunumunda var olduğu kabul edilen ikili yapı sorunsalı, genelde genel kolluk teşkilatları ve özelde Emniyet Genel Müdürlüğü üzerinden ele alınacaktır. Çalışma üç bölümden oluşacak birinci bölümde kolluk hizmetleri kavramsal çerçevede ele alınacak, devlet ve kolluk ilişkisi irdelenecek ve kamu düzeni kavramı açıklanacaktır. Çalışmanın ikinci bölümünde mukayeseli hukuk bağlamında kolluk yapılanmaları ve Türkiye’de kolluk yapılanması ele alınacaktır. Çalışmanın üçüncü bölümünde Türkiye’de adli ve idari kolluk hizmetlerinin aynı birim ve personeller tarafından yürütülmesinden kaynaklandığı kabul edilen çeşitli etkiler tartışılacak ve çözüm önerileri sunulmaya çalışılacaktır.
Kolluk Hizmetlerinde Etkinlik Adli Kolluk İdari Kolluk Polis.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hukuk, Kamu Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 9 |