BibTex RIS Kaynak Göster

THE ANALYSIS OF SUBJECTS RELATED TO TURKISH WORLDS IN SOCIAL SCIENCES’ CURRICULUM PROGRAM

Yıl 2016, Afro-Avrasya Özel Sayısı, 318 - 329, 28.12.2016

Öz

Communities and relationships inter-governmental
are directly affected concerning on rapid changes in the world's political
history.  Depending on this changes,
countries are changed their curriculum program and social sciences subjects. Some
subjects are removed from the program and some subjects are added in.



The aim of this study is researched,
how much take places Turkish world’s subjects  
in the curriculum of social science program in the primary schools. The
method of this study was survey and based on literature model. Study was analyzed
and compared into two periods.  They were
before 1991 and after 1991.  Depending
on, in the change of Russia, Perception of Turkish worlds are changed in the
worlds and Turkey in the period of after 1991. 
Turkey is changed curriculum program in social science subjects and
added new Turkish worlds subjects in the books. It is seen Turkish Worlds
subjects are increased in the social science program both contents and density
after 1991.

Kaynakça

  • Akpınar, M., Kaymakcı, S.(2012) Ülkemizde Sosyal Bilgiler Öğretiminin Genel Amaçlarına Karşılaştırmalı Bir Bakış.Kastamonu Eğitim Dergisi Cilt:20 . No.2. Ss. 605-626
  • Arslan,E. (2011). Osmanlı’nın “Mekatib-i İptidaiye”sinden Türkiye Cumhuriyeti’nin “İlk Mektepler”ine Geçişte Tarih Programlarında Deşiğim. Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü, Atatürk Yolu Dergisi S, 48, s. 749-777
  • Akyüz, Y., (2009), Türk Eğitim Tarihi (M.Ö. 1000-M.S. 2009), 14. Baskı, Pegem Akademi Yayıncılık, Baskı Cantekin Matbaası, Ankara.
  • Binbaşıoğlu, C. (1999). Türkiye' de Eğitim Bilimlerin Tarihi. İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları, 145-170
  • Cicioğlu, H. (1982). Türkiye Cumhuriyetinde İlk Ve Ortaöğretim (Tarihi Gelişimi). Ankara, Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Ercan, M. (2007). Cumhuriyet Döneminde İlköğretim Sosyal Bilgiler Programlarındaki Sanat Konularının Yeterliliği. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Gökdemir, A.(2013). 1924' den Günümüze İlköğretim Sosyal Bilgiler Programlarındaki Hukuk Konularının İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi) Niğde Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Gürkan, T. ve Gökçe, E. (1999). Türkiye’de ve Çeşitli Ülkelerde İlköğretim (Program- Öğrenci- Öğretmen). Ankara, Siyasal Kitabevi.
  • Kapluhan, E. (2012). Atatürk Dönemi (1923–1938) İlkokullarda Coğrafya Eğitimi. Marmara Coğrafya Dergisi Sayı: 25, Ocak - 2012, S. 152-170 İstanbul.
  • Karasar, N. (2005).Bilimsel Araştırma Yöntemi.15. Baskı.Nobel Yayın Dağıtım. Ankara.
  • Kazak, N.(2001). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Eskişehir:Anadolu Üniversitesi Yayınları
  • Kellner, D. (2002). Theorizing Globalization. Sociological Theory, 20(3), 285-305.
  • Keskin, Y. (2002). Türkiye'de II. Meşrutiyetten Günümüze Kadar Uygulanmış Olan Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Analizi Ve Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • MEB. (1948). İlkokul Programı, İstanbul, Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB. (1961). İlkokul Programı, İstanbul, Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB. (1962). Ortaokul Programı, İstanbul, Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB. (1968). İlkokul Programı, İstanbul, Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB. (1988). Ortaokul Programı, Ankara, Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB. (1998). İlköğretim Programı. Ankara, M. E. B. Yayınları.
  • M.E.B.(2005). İlköğretim Sosyal bilgiler Dersi 6. 7. Sınıflar Öğretim Programı ve Klavuzu. Ankara, MEB Yayınları.
  • MEB, (2005). İlköğretim Sosyal bilgiler dersi öğretim programı ve klavuzu, Ankara, MEB Yayınları.
  • MEB. (2005)a. İlköğretim 1–5. Sınıflar Programları Tanıtım El Kitabı. Ankara, MEB Yayınları.
  • Memişoğlu, H. (2012). ilköğretim 4-5 Sosyal Bilgiler Ders Programının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, s. 1. ss. 66-81.
  • Otluoğlu, R.,ÖZTÜK, C.(2002). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Edebi Ürünler. Ankara, Pegem Yayıncılık,
  • Özey,R.(2010).Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği. İstanbul, Aktif Yayınları.
  • Savage, T. V., and Armstrong, D. G. (2007). Effective Teaching in Elementary Social Studies (6th Edition). New Jersey: Prentice-hall inc.
  • Shug, M. C., and Berry, R. (1987). Teaching Social Studies in the Elemantary School, Glenview Ilinois, Scott, Foresman . Glenview Ilinois: Scott, Foresman
  • Semenderoğlu, A., Gülersoy, A. E. (2005). Eski ve Yeni 4-5. Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretim Programının Değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 141-152.
  • Sönmez, V. (1997). Sosyal Bilgiler Öğretimi Ve Öğretmen Kılavuzu, Ankara, Anı Yayıncılık
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara, Seçkin Yayınları.

SOSYAL BİLGİLER MÜFREDAT PROGRAMLARINDA TÜRK DÜNYASI İLE İLGİLİ KONULARIN ANALİZİ

Yıl 2016, Afro-Avrasya Özel Sayısı, 318 - 329, 28.12.2016

Öz

Dünya siyasi tarihinde meydana gelen hızlı değişimler
toplumları ve toplumlar arası ilişkileri doğrudan etkilemektedir. Bu değişimlere
bağlı olarak ülkeler okullarında okutulan Sosyal Bilgiler programlarında
değişikliklere gitmekte bazı konuları müfredattan çıkarırken bazı konuları
programlarına dâhil etmektedirler.  Bu
çalışma da İlköğretim Sosyal Bilgiler programlarında Türk Dünyası ile ilgili
konuların müfredat programında ne kadar yer aldığını ve hangi konuları
ağırlıklı olarak ele alındığını araştırmaktadır.



Çalışmanın yöntemi tarama modelinde olup literatür
taramasına dayanmaktadır. Çalışma 1991 öncesi konular ve 1991 sonrası konular olarak
iki dönem halinde incelenmiş ve iki dönemin karşılaştırması yapılmıştır. 1991
sonrası dönemde Rusya' da meydana gelen değişimlere bağlı olarak Türk Dünyası
algısı değişmiş ve buna bağlı olarak Sosyal Bilgiler müfredat programlarında
yer alan Türk Dünyası konularının hem içerik hemde yoğunluk olarak değiştiği
görülmüştür.

Kaynakça

  • Akpınar, M., Kaymakcı, S.(2012) Ülkemizde Sosyal Bilgiler Öğretiminin Genel Amaçlarına Karşılaştırmalı Bir Bakış.Kastamonu Eğitim Dergisi Cilt:20 . No.2. Ss. 605-626
  • Arslan,E. (2011). Osmanlı’nın “Mekatib-i İptidaiye”sinden Türkiye Cumhuriyeti’nin “İlk Mektepler”ine Geçişte Tarih Programlarında Deşiğim. Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü, Atatürk Yolu Dergisi S, 48, s. 749-777
  • Akyüz, Y., (2009), Türk Eğitim Tarihi (M.Ö. 1000-M.S. 2009), 14. Baskı, Pegem Akademi Yayıncılık, Baskı Cantekin Matbaası, Ankara.
  • Binbaşıoğlu, C. (1999). Türkiye' de Eğitim Bilimlerin Tarihi. İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları, 145-170
  • Cicioğlu, H. (1982). Türkiye Cumhuriyetinde İlk Ve Ortaöğretim (Tarihi Gelişimi). Ankara, Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Ercan, M. (2007). Cumhuriyet Döneminde İlköğretim Sosyal Bilgiler Programlarındaki Sanat Konularının Yeterliliği. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Gökdemir, A.(2013). 1924' den Günümüze İlköğretim Sosyal Bilgiler Programlarındaki Hukuk Konularının İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi) Niğde Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Gürkan, T. ve Gökçe, E. (1999). Türkiye’de ve Çeşitli Ülkelerde İlköğretim (Program- Öğrenci- Öğretmen). Ankara, Siyasal Kitabevi.
  • Kapluhan, E. (2012). Atatürk Dönemi (1923–1938) İlkokullarda Coğrafya Eğitimi. Marmara Coğrafya Dergisi Sayı: 25, Ocak - 2012, S. 152-170 İstanbul.
  • Karasar, N. (2005).Bilimsel Araştırma Yöntemi.15. Baskı.Nobel Yayın Dağıtım. Ankara.
  • Kazak, N.(2001). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Eskişehir:Anadolu Üniversitesi Yayınları
  • Kellner, D. (2002). Theorizing Globalization. Sociological Theory, 20(3), 285-305.
  • Keskin, Y. (2002). Türkiye'de II. Meşrutiyetten Günümüze Kadar Uygulanmış Olan Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Analizi Ve Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • MEB. (1948). İlkokul Programı, İstanbul, Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB. (1961). İlkokul Programı, İstanbul, Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB. (1962). Ortaokul Programı, İstanbul, Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB. (1968). İlkokul Programı, İstanbul, Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB. (1988). Ortaokul Programı, Ankara, Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB. (1998). İlköğretim Programı. Ankara, M. E. B. Yayınları.
  • M.E.B.(2005). İlköğretim Sosyal bilgiler Dersi 6. 7. Sınıflar Öğretim Programı ve Klavuzu. Ankara, MEB Yayınları.
  • MEB, (2005). İlköğretim Sosyal bilgiler dersi öğretim programı ve klavuzu, Ankara, MEB Yayınları.
  • MEB. (2005)a. İlköğretim 1–5. Sınıflar Programları Tanıtım El Kitabı. Ankara, MEB Yayınları.
  • Memişoğlu, H. (2012). ilköğretim 4-5 Sosyal Bilgiler Ders Programının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, s. 1. ss. 66-81.
  • Otluoğlu, R.,ÖZTÜK, C.(2002). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Edebi Ürünler. Ankara, Pegem Yayıncılık,
  • Özey,R.(2010).Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği. İstanbul, Aktif Yayınları.
  • Savage, T. V., and Armstrong, D. G. (2007). Effective Teaching in Elementary Social Studies (6th Edition). New Jersey: Prentice-hall inc.
  • Shug, M. C., and Berry, R. (1987). Teaching Social Studies in the Elemantary School, Glenview Ilinois, Scott, Foresman . Glenview Ilinois: Scott, Foresman
  • Semenderoğlu, A., Gülersoy, A. E. (2005). Eski ve Yeni 4-5. Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretim Programının Değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 141-152.
  • Sönmez, V. (1997). Sosyal Bilgiler Öğretimi Ve Öğretmen Kılavuzu, Ankara, Anı Yayıncılık
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara, Seçkin Yayınları.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kamile Gülüm

Umut Demirkol Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Afro-Avrasya Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Gülüm, K., & Demirkol, U. (2016). SOSYAL BİLGİLER MÜFREDAT PROGRAMLARINDA TÜRK DÜNYASI İLE İLGİLİ KONULARIN ANALİZİ. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi318-329.
AMA Gülüm K, Demirkol U. SOSYAL BİLGİLER MÜFREDAT PROGRAMLARINDA TÜRK DÜNYASI İLE İLGİLİ KONULARIN ANALİZİ. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Published online 01 Aralık 2016:318-329.
Chicago Gülüm, Kamile, ve Umut Demirkol. “SOSYAL BİLGİLER MÜFREDAT PROGRAMLARINDA TÜRK DÜNYASI İLE İLGİLİ KONULARIN ANALİZİ”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Aralık (Aralık 2016), 318-29.
EndNote Gülüm K, Demirkol U (01 Aralık 2016) SOSYAL BİLGİLER MÜFREDAT PROGRAMLARINDA TÜRK DÜNYASI İLE İLGİLİ KONULARIN ANALİZİ. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 318–329.
IEEE K. Gülüm ve U. Demirkol, “SOSYAL BİLGİLER MÜFREDAT PROGRAMLARINDA TÜRK DÜNYASI İLE İLGİLİ KONULARIN ANALİZİ”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, ss. 318–329, Aralık 2016.
ISNAD Gülüm, Kamile - Demirkol, Umut. “SOSYAL BİLGİLER MÜFREDAT PROGRAMLARINDA TÜRK DÜNYASI İLE İLGİLİ KONULARIN ANALİZİ”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Aralık 2016. 318-329.
JAMA Gülüm K, Demirkol U. SOSYAL BİLGİLER MÜFREDAT PROGRAMLARINDA TÜRK DÜNYASI İLE İLGİLİ KONULARIN ANALİZİ. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2016;:318–329.
MLA Gülüm, Kamile ve Umut Demirkol. “SOSYAL BİLGİLER MÜFREDAT PROGRAMLARINDA TÜRK DÜNYASI İLE İLGİLİ KONULARIN ANALİZİ”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2016, ss. 318-29.
Vancouver Gülüm K, Demirkol U. SOSYAL BİLGİLER MÜFREDAT PROGRAMLARINDA TÜRK DÜNYASI İLE İLGİLİ KONULARIN ANALİZİ. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2016:318-29.

Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.