In today, customers want more value
than value obtained everyday. Innovation is accepted as
an important tool presenting new value permanently for business’s customers. SMEs
that consist most of the present businesses play a major role in the country's
economy and development. For this reason, studies espacially for increasing
innovation in SMEs in particular is of great importance.
The aim of this study is to develop
models revealing the impact on the types of innovation in SMEs by dealing with
dimensions of market orientation, entrepreneurial orientation and inter‐firm collaboration
as a whole to determine the variables that will increase innovation in SMEs.
Research was carried out on the SMEs who are
members of the Ankara Ostim sectoral clustering. The data collected by the
survey method was tested by multivariate regression analysis. According to the
results of the analysis, innovativeness dimension affect process innovation,
product innovation and organisational innovation while dimension of
collaboration with suppliers influence process innovation, organisational
innovation and marketing innovation. Additionally, dimensions of competitive
orientation and collaboration with other businesses affect marketing innovation
while risk-taking and interfunctional coordination dimensions affect both
organizational innovation and marketing innovation. Dimension of collaboration
with Customer businesses only affects product innovation. From this
perspective, it has concluded that competitive orientation, interfunctional
coordination, innovativeness, risk-taking, collaboration with Customer
businesses and collaboration with suppliers is important in order to enhance
innovation in SMEs
Innovation Market Orientation Entrepreneurial orientation Inter‐Firm Collaboration SME
Günümüzde
müşteriler her geçen gün elde ettikleri değerin daha fazlasını
istemektedir. İşletmelerin müşterilerine
sürekli olarak yeni değerler sunmasında ise inovasyon önemli bir araç olarak
görülmektedir. Mevcut işletmelerin büyük bir çoğunluğunu oluşturan KOBİ’ler ise ülke ekonomisi ve kalkınmasında büyük rol
oynamaktadır. Bu sebeple özellikle KOBİ’lerde inovasyonun arttırılmasına
yönelik çalışmalar büyük önem taşımaktadır.
Bu
çalışmanın amacı da KOBİ’lerdeki inovasyonu arttıracak değişkenleri belirlemek
için pazar yönlülük, girişimci yönlülük ve işletmeler arası işbirliği boyutlarını
bir bütün olarak ele alıp KOBİ’lerdeki inovasyon çeşitlerine etkisini ortaya koyan
modeller geliştirmektir.
Araştırma
Ankara Ostim sektörel kümelerine üye olan KOBİ’ler üzerinde
gerçekleştirilmiştir. Anket yöntemiyle toplanan veriler çok değişkenli
regresyon analizi ile test edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre yenilikçilik
boyutu süreç inovasyonunu, ürün inovasyonunu ve organizasyonel inovasyonu;
tedarikçi işletmelerle işbirliği boyutu ise süreç inovasyonunu, organizasyonel
inovasyonu ve pazarlama inovasyonunu etkilemektedir. Ayrıca fonksiyonlar arası
koordinasyon ile risk alma boyutları hem organizasyonel inovasyonu hem de
pazarlama inovasyonunu etkilerken rakip yönlülük ve diğer işletmelerle
işbirliği boyutları da pazarlama inovasyonunu etkilemektedir. Müşteri
işletmelerle işbirliği boyutunun ise sadece ürün inovasyonunu etkilediği
görülmüştür. Bu açıdan KOBİ’lerde inovasyonun arttırılabilmesi için rakip
yönlülüğün, fonksiyonlar arası koordinasyonun, yenilikçiliğin, risk almanın ve
hem müşteri işletmelerle hem de tedarikçi işletmelerle işbirliği yapmanın
önemli olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
İnovasyon Pazar Yönlülük Girişimci Yönlülük İşletmeler Arası İşbirliği KOBİ
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Afro-Avrasya Özel Sayısı |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.