A Research on Comparing Leadership Styles Applied in Public and Private Banking
Yıl 2017,
Sayı: 52, 1 - 15, 18.05.2017
Edip Örücü
,
Mehmet Çoban
Öz
In this
study’s scope, the main goal of this study is to find out the differences between public and private banks’ leadership
practices. Leadership styles are analyzed as informational leadership,
humanistic leadership, democratic leadership, inquiry leadership, autocratic
leadership, laissez-faire leadership. The data set of the study is 25 public and private banks’ 316 workers
situated in Bandırma and Erdek. The sample are 123 workers which are working in
private and public banks. The survey has 29 items and 6 factors and taken from the
study of Yılmaz(2011). Independent samples t-test was used for
determining the differences between leadership styles which are applied in public
and private banks. There is no differences found in leadership styles except
autocratic leadership style. It is found that autocratic leadership style more
common in public banks. It is also found that humanistic and laissez-faire
leadership styles were not used commonly in both private and public banks.
Kaynakça
- Harvard Business Review Türkiye. (2014, 10 17). 09 28, 2015 tarihinde http://www.hbrturkiye.com/: http://www.hbrturkiye.com/x/gercek-bir-degere-donusmek-2 adresinden alındı
- Harvard Business Review Türkiye. (2014, 10 17). 09 28, 2015 tarihinde http://www.hbrturkiye.com/: http://www.hbrturkiye.com/x/gercek-bir-degere-donusmek-2 adresinden alındı
- Türkiye Bankalar Birliği. (2014). 09 25, 2015 tarihinde http://www.tbb.org.tr/tr/banka-ve-sektor-bilgileri/istatistiki-raporlar/--2014---illere-ve-bolgelere-gore-ozet-bilgiler-/2425 adresinden alındı
- Aman, C. (2005). Responding to Demographic Change. A Case Study of Schooling and Community in Rural Nebraska. The Pennsylvania State University.
- Arlı, M., & Nazik, M. (2001). Bilimsel Araştırmaya Giriş. Ankara: Gazi Kitabevi.
- Ayoko, O., & Konrad, A. (2012). Leaders' transformational, conflict, and emotion management behaviors in culturally diverse workgroups. Equality, Diversity and Inclusion: An International Journal, 694-724.
- Bakan, İ., & Büyükbeşe, T. (2010). Liderlik “Türleri” Ve “Güç Kaynakları”na İlişkin Mevcut-Gelecek Durum Karşılaştırması:Eğitim Kurumu Yöneticilerinin Algılarına Dayalı Bir Alan Araştırması. KMÜ Sosyal ve Ekonomi̇k Araştırmalar Dergi̇si, 73-84.
- Bhat, A., Verma, N., Rangnekar, S., & Barua, M. (2012). Leadership style and team processes as predictors of organizational learning. . Team Performance Management, 347-369.
- Bhatti, N., Maitlo, G. M., Shaikh, N., Hashmi, M. A., & Shaikh, F. (2012). The Impact of Autocratic and Democratic Leadership Style on Job Satisfaction. International Business Research, 192-201.
- Chernoff, A. (2007). Workplace Coaching. Developing Leadership Skills. Canada: Royal Roads University.
Clarke, N. (2012). Shared leadership in projects: a matter of substance over style. Team Performance Management, 196-209.
- Coşkun , R., Altunışık, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Sakarya: Sakarya Kitabevi.
- Çelik, S. (2011). Liderlik Tarzları ile Stratejik Kararlar arasındaki ilişki: İstanbul'daki 4 ve 5 Yıldızlı Otel İşletmelerinde bir Araştırma. Düzce: Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Durukan, H. (2006). Okul Yöneticisinin Vizyoner Liderlik Rolü. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 277-286.
- Eren, E. (2010). Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım .
- Esfahani, N., & Soflu, H. G. (2011). Relationship between emotional intelligence and transformational leadership in physical education managers. WCPCG-2011 (s. 2384 – 2393). Procedia - Social and Behavioral Sciences.
- Eymen, U. (2007). SPSS 15.0 Veri Analiz Yöntemleri. İstatistik Merkezi.
- Gottleib, F. M. (2006). Humanistic Leadership. Emotional Intelligence and Team Learning. Phoenix: University of Phoenix.
- Görmüş, A. Ş., Derer, E., Gökakın, E., Titiz, A., & Şahin , T. (2015). Bankacılık Sektöründe Astların Yöneticilerinin Mevcut Liderlik Davranışları ile İdeal Liderlik Davranışlarına İlişkin Algılamaları. Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 1-14.
- Grant, J. (2013). Examination of System Based Culture Change. An Amprical Case Study. Benedictine University.
- Güven, A. (2007). Kamu Yöneticilerinin Davranış Tarzlarının Kamu Personelinin Motivasyonu Üzerine Etkileri. Tokat İl Milli Eğitim Müdürlüğünde Çalışan Öğretmenler Üzerinde Bir Uygulama. Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
- Howitt, C. (2009). A Comparative Study of Leadership Behaviour Styles for Stress Reduction in Contemporary Educational Leaders: Considerations for Succession Planning in the 21st Century. Windsor, Ontario. Canada: University of Windsor.
- Jansen, E. (2011). The effect of leadership style on the information receivers’ reaction to management accounting change. Management Accounting Research, 105–124.
- Kahya, C., İmamoğlu, İ., & Durmaz, A. (2015). Liderlik ve Beşeri Sermaye Faktörlerinin Karşılaştırmalı Olarak Değerlendirilmesi: Kamu ve Özel Sektör Bankalarında Örnek Bir Uygulama. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 353-374.
- Kaya, H. (2008). Kamu ve Özel Sektör Kuruluşlarının Örgütsel Kültürünün Analizi ve Kurum Kültürünün Çalışanların Örgütsel Bağlılığına Etkisi. Görgül Bir Araştırma. . Maliye Dergisi, 119-143.
- Kiltz, G. D. (2004). Portraits of Professional Vulnerability in the Principleship. Exploring an Aspect of Humanistic Leadership. Arizona: Arizona State University.
- Lam, C. S., & O’Higgins, E. R. (2012). Enhancing employee outcomes The interrelated influences of managers’ emotional intelligence and leadership style. Leadership & Organization Development Journal, 149-174.
- Marques, J. (2007). The Awakened Leader . Fawnskin, CA.: Personhood Press.
- Mehrotra, A. (2005). Leadership Styles of Principals. New Delhi: Krishan Mittal for Mittal Publications.
- Nauman, S., Khan, A. M., & Ehsan, N. (2010). Patterns of empowerment and leadership style in project environment. International Journal of Project Management, 638-649.
- Northouse, P. (2010). Leadership Theory and Practice. California: SAGE Publications, Inc.
- Nunnally, J., & Bernstein, I. (1994). Psychometric Theory. New York: Mcgraw Hill.
- Özsalmanlı , A. Y. (2005). Türkiye'de Kamu Yönetiminde Liderlik ve Lider Yöneticilik. Kırgızistan- Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 137-147.
- Paksoy, A. (2008). Kamu ve Özel Bankalarda Stratejik Liderlik Uygulamalarına ilişkin bir araştırma. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Petty, R. (2007). Case Study. Evolution Of Democratic Leadership Among Russian Rotary International Organizational Leaders. Phoenix: University of Phoenix.
- Pihie, Z. L., Sadeghi, A., & Elias, H. (2011). Analysis of Head of Departments Leadership Styles. Implication for Improving Research University Management Practices. International Conference on Education and Educational Psychology (ICEEPSY 2011) (s. 1081 – 1090). Malaysia: Procedia - Social and Behavioral Sciences.
- Pihie, Z., Sadeghi, A., & Elias, H. (2011). Analysis of Head of Departments Leadership Styles: Implication for Improving Research University Management Practices. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 1081 – 1090.
- Reed, W. (2000). An Examination of Humanistic Leadership. The Perceptions of Eight Leaders on the Attributes of Humanistic Leadership in Resolving Work Life Conflict. PhD, Cincinnati, Ohio.
- Riaz, A., & Haider, M. H. (2010). Role of transformational and transactional leadership on job satisfaction and career satisfaction. Business and Economic Horizons, 29-38.
- Rohmann, A., & Rowold, J. (2009). Gender and leadership style A field study in different organizational contexts in Germany. Equal Opportunities International, 545-560.
- Sığrı, Ü., Tabak, A., & Ercan , Ü. (2009). Kültürel Değerlerin Yönetsel Kapsamda Analizi: Türk Bankacılık Sektörü Uygulaması. Organizasyon Yönetim Bişlimleri Dergisi, 1-14.
- Soka, J. A. (2011). South Dakota School Principles' Preferred Leadership Styles for Leading Change to Face Poverty and Discrimination. South Dakota: The University of South Dakota.
- Sosik, J., & Dinger, S. (2007). Relationships between leadership style and vision content: The moderating role of need for social approval, self-monitoring, and need for social power. The Leadership Quarterly, 134-153.
- Soysal, A., & Tan , M. (2013). İş Tatminini Etkileyen Faktörlerle İlgili Hizmet Sektöründe Yapılan Bir Araştırma: Kilis İli Kamu ve Özel Banka Personeli Örneği. Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 45-63.
- Şafaklı, O. V. (2005). KKTC'de Kamu Bankalarında Liderlik Stilleri Üzerine Bir Çalışma. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 132-143.
- Şahin , A., & Temizel, H. (2007). Bilgi Toplumunun Örgütsel Ve Yönetsel Yapılar Üzerine Etkileri Bağlamında Türk Kamu Yönetiminde Liderlik Anlayışı: Bir Anket Çalışması. Maliye Dergisi, 179-194.
- Şahin, A., Taşpınar, Y., Eryeşil , K., & Örselli, E. (2016). Kamu Yönetiminde Liderlik: Yönetici ve Çalışanların Liderlik Algısı. Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 73-96.
- Tengilimoğlu, D. (2005). Kamu ve Özel Sektör Örgütlerinde Liderlik Davranışı Özelliklerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Alan Araştırması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 1-16.
- Trapero, F., & De Lozada, V. (2010). Differences Between The Relationship of Integirty and Leadership Styles According to the Model of Bernard Bass. Estudios Gerenciales, 59-76.
- Wolf, P. (1986). Group Dynamics. Effects of Leadership Style on Cross-cultural Group Behavior. Ohio: The Ohio State University.
- Yılmaz, M. K. (2011). Çalışanların Liderlik Tiplerine İlişkin Algılamaları ile Motivasyon İlişkisi: Özel sektör ve Kamu Sektörü Üzerine bir alan araştırması. İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Zehir, C., Şehitoğlu, Y., & Erdoğan, E. (2012). The Effect of Leadership and Supervisory Commitment to Organizational Performance. 8th International Strategic Management Conference (s. 207-216). Gebze: Procedia - Social and Behavioral Sciences.
- Zhang, Y., & Lin, T.-B. (2012). Servant leadership: a preferred style of school leadership in Sin gapore. Chinese Management Studies, 369-383.
KAMU VE ÖZEL BANKALARDA UYGULANAN LİDERLİK TARZLARININ KIYASLANMASI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA
Yıl 2017,
Sayı: 52, 1 - 15, 18.05.2017
Edip Örücü
,
Mehmet Çoban
Öz
Bu çalışma kapsamında Bankacılık Sektöründe Kamu ve Özel bankalar arasında liderlik uygulamaları açısından farklılıkların belirlenmesi hedeflenmektedir. Çalışmada liderlik uygulamaları bilgilendirici, babacan, demokratik, danışmacı, otokratik ve liberal liderlik tipleri kapsamında ele alınmıştır. Çalışmanın evrenini Balıkesir ilinin Bandırma ve Erdek ilçelerinde faaliyet gösteren 25 kamu ve özel banka şubesinin 316 çalışanı oluşturmaktadır. Örneklem evreni temsil edebilecek tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilmesi sonucu belirlenen 123 çalışandan oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak liderlik tiplerini ölçmeye yönelik karma olarak Yılmaz (2011) tarafından düzenlenen 29 maddeden ve altı boyuttan oluşan ölçek kullanılmıştır. Kamu ve özel bankalarda uygulanan liderlik tiplerinde farklılıkların belirlenebilmesi amacıyla bağımsız örnekler t-testi kullanılmıştır. Çalışma sonucunda otokratik liderlik haricinde diğer liderlik tiplerinde kamu ve özel bankalar arasında farklılık olmadığı sonucuna ulaşılmış olup otokratik liderlik tipinin kamu bankalarında özel bankalara nazaran daha fazla uygulandığı görülmüştür. Ayrıca hem kamu hem de özel bankalarda, babacan ve liberal liderlik tiplerinin çok fazla uygulanmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Kaynakça
- Harvard Business Review Türkiye. (2014, 10 17). 09 28, 2015 tarihinde http://www.hbrturkiye.com/: http://www.hbrturkiye.com/x/gercek-bir-degere-donusmek-2 adresinden alındı
- Harvard Business Review Türkiye. (2014, 10 17). 09 28, 2015 tarihinde http://www.hbrturkiye.com/: http://www.hbrturkiye.com/x/gercek-bir-degere-donusmek-2 adresinden alındı
- Türkiye Bankalar Birliği. (2014). 09 25, 2015 tarihinde http://www.tbb.org.tr/tr/banka-ve-sektor-bilgileri/istatistiki-raporlar/--2014---illere-ve-bolgelere-gore-ozet-bilgiler-/2425 adresinden alındı
- Aman, C. (2005). Responding to Demographic Change. A Case Study of Schooling and Community in Rural Nebraska. The Pennsylvania State University.
- Arlı, M., & Nazik, M. (2001). Bilimsel Araştırmaya Giriş. Ankara: Gazi Kitabevi.
- Ayoko, O., & Konrad, A. (2012). Leaders' transformational, conflict, and emotion management behaviors in culturally diverse workgroups. Equality, Diversity and Inclusion: An International Journal, 694-724.
- Bakan, İ., & Büyükbeşe, T. (2010). Liderlik “Türleri” Ve “Güç Kaynakları”na İlişkin Mevcut-Gelecek Durum Karşılaştırması:Eğitim Kurumu Yöneticilerinin Algılarına Dayalı Bir Alan Araştırması. KMÜ Sosyal ve Ekonomi̇k Araştırmalar Dergi̇si, 73-84.
- Bhat, A., Verma, N., Rangnekar, S., & Barua, M. (2012). Leadership style and team processes as predictors of organizational learning. . Team Performance Management, 347-369.
- Bhatti, N., Maitlo, G. M., Shaikh, N., Hashmi, M. A., & Shaikh, F. (2012). The Impact of Autocratic and Democratic Leadership Style on Job Satisfaction. International Business Research, 192-201.
- Chernoff, A. (2007). Workplace Coaching. Developing Leadership Skills. Canada: Royal Roads University.
Clarke, N. (2012). Shared leadership in projects: a matter of substance over style. Team Performance Management, 196-209.
- Coşkun , R., Altunışık, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Sakarya: Sakarya Kitabevi.
- Çelik, S. (2011). Liderlik Tarzları ile Stratejik Kararlar arasındaki ilişki: İstanbul'daki 4 ve 5 Yıldızlı Otel İşletmelerinde bir Araştırma. Düzce: Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Durukan, H. (2006). Okul Yöneticisinin Vizyoner Liderlik Rolü. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 277-286.
- Eren, E. (2010). Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım .
- Esfahani, N., & Soflu, H. G. (2011). Relationship between emotional intelligence and transformational leadership in physical education managers. WCPCG-2011 (s. 2384 – 2393). Procedia - Social and Behavioral Sciences.
- Eymen, U. (2007). SPSS 15.0 Veri Analiz Yöntemleri. İstatistik Merkezi.
- Gottleib, F. M. (2006). Humanistic Leadership. Emotional Intelligence and Team Learning. Phoenix: University of Phoenix.
- Görmüş, A. Ş., Derer, E., Gökakın, E., Titiz, A., & Şahin , T. (2015). Bankacılık Sektöründe Astların Yöneticilerinin Mevcut Liderlik Davranışları ile İdeal Liderlik Davranışlarına İlişkin Algılamaları. Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 1-14.
- Grant, J. (2013). Examination of System Based Culture Change. An Amprical Case Study. Benedictine University.
- Güven, A. (2007). Kamu Yöneticilerinin Davranış Tarzlarının Kamu Personelinin Motivasyonu Üzerine Etkileri. Tokat İl Milli Eğitim Müdürlüğünde Çalışan Öğretmenler Üzerinde Bir Uygulama. Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
- Howitt, C. (2009). A Comparative Study of Leadership Behaviour Styles for Stress Reduction in Contemporary Educational Leaders: Considerations for Succession Planning in the 21st Century. Windsor, Ontario. Canada: University of Windsor.
- Jansen, E. (2011). The effect of leadership style on the information receivers’ reaction to management accounting change. Management Accounting Research, 105–124.
- Kahya, C., İmamoğlu, İ., & Durmaz, A. (2015). Liderlik ve Beşeri Sermaye Faktörlerinin Karşılaştırmalı Olarak Değerlendirilmesi: Kamu ve Özel Sektör Bankalarında Örnek Bir Uygulama. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 353-374.
- Kaya, H. (2008). Kamu ve Özel Sektör Kuruluşlarının Örgütsel Kültürünün Analizi ve Kurum Kültürünün Çalışanların Örgütsel Bağlılığına Etkisi. Görgül Bir Araştırma. . Maliye Dergisi, 119-143.
- Kiltz, G. D. (2004). Portraits of Professional Vulnerability in the Principleship. Exploring an Aspect of Humanistic Leadership. Arizona: Arizona State University.
- Lam, C. S., & O’Higgins, E. R. (2012). Enhancing employee outcomes The interrelated influences of managers’ emotional intelligence and leadership style. Leadership & Organization Development Journal, 149-174.
- Marques, J. (2007). The Awakened Leader . Fawnskin, CA.: Personhood Press.
- Mehrotra, A. (2005). Leadership Styles of Principals. New Delhi: Krishan Mittal for Mittal Publications.
- Nauman, S., Khan, A. M., & Ehsan, N. (2010). Patterns of empowerment and leadership style in project environment. International Journal of Project Management, 638-649.
- Northouse, P. (2010). Leadership Theory and Practice. California: SAGE Publications, Inc.
- Nunnally, J., & Bernstein, I. (1994). Psychometric Theory. New York: Mcgraw Hill.
- Özsalmanlı , A. Y. (2005). Türkiye'de Kamu Yönetiminde Liderlik ve Lider Yöneticilik. Kırgızistan- Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 137-147.
- Paksoy, A. (2008). Kamu ve Özel Bankalarda Stratejik Liderlik Uygulamalarına ilişkin bir araştırma. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Petty, R. (2007). Case Study. Evolution Of Democratic Leadership Among Russian Rotary International Organizational Leaders. Phoenix: University of Phoenix.
- Pihie, Z. L., Sadeghi, A., & Elias, H. (2011). Analysis of Head of Departments Leadership Styles. Implication for Improving Research University Management Practices. International Conference on Education and Educational Psychology (ICEEPSY 2011) (s. 1081 – 1090). Malaysia: Procedia - Social and Behavioral Sciences.
- Pihie, Z., Sadeghi, A., & Elias, H. (2011). Analysis of Head of Departments Leadership Styles: Implication for Improving Research University Management Practices. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 1081 – 1090.
- Reed, W. (2000). An Examination of Humanistic Leadership. The Perceptions of Eight Leaders on the Attributes of Humanistic Leadership in Resolving Work Life Conflict. PhD, Cincinnati, Ohio.
- Riaz, A., & Haider, M. H. (2010). Role of transformational and transactional leadership on job satisfaction and career satisfaction. Business and Economic Horizons, 29-38.
- Rohmann, A., & Rowold, J. (2009). Gender and leadership style A field study in different organizational contexts in Germany. Equal Opportunities International, 545-560.
- Sığrı, Ü., Tabak, A., & Ercan , Ü. (2009). Kültürel Değerlerin Yönetsel Kapsamda Analizi: Türk Bankacılık Sektörü Uygulaması. Organizasyon Yönetim Bişlimleri Dergisi, 1-14.
- Soka, J. A. (2011). South Dakota School Principles' Preferred Leadership Styles for Leading Change to Face Poverty and Discrimination. South Dakota: The University of South Dakota.
- Sosik, J., & Dinger, S. (2007). Relationships between leadership style and vision content: The moderating role of need for social approval, self-monitoring, and need for social power. The Leadership Quarterly, 134-153.
- Soysal, A., & Tan , M. (2013). İş Tatminini Etkileyen Faktörlerle İlgili Hizmet Sektöründe Yapılan Bir Araştırma: Kilis İli Kamu ve Özel Banka Personeli Örneği. Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 45-63.
- Şafaklı, O. V. (2005). KKTC'de Kamu Bankalarında Liderlik Stilleri Üzerine Bir Çalışma. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 132-143.
- Şahin , A., & Temizel, H. (2007). Bilgi Toplumunun Örgütsel Ve Yönetsel Yapılar Üzerine Etkileri Bağlamında Türk Kamu Yönetiminde Liderlik Anlayışı: Bir Anket Çalışması. Maliye Dergisi, 179-194.
- Şahin, A., Taşpınar, Y., Eryeşil , K., & Örselli, E. (2016). Kamu Yönetiminde Liderlik: Yönetici ve Çalışanların Liderlik Algısı. Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 73-96.
- Tengilimoğlu, D. (2005). Kamu ve Özel Sektör Örgütlerinde Liderlik Davranışı Özelliklerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Alan Araştırması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 1-16.
- Trapero, F., & De Lozada, V. (2010). Differences Between The Relationship of Integirty and Leadership Styles According to the Model of Bernard Bass. Estudios Gerenciales, 59-76.
- Wolf, P. (1986). Group Dynamics. Effects of Leadership Style on Cross-cultural Group Behavior. Ohio: The Ohio State University.
- Yılmaz, M. K. (2011). Çalışanların Liderlik Tiplerine İlişkin Algılamaları ile Motivasyon İlişkisi: Özel sektör ve Kamu Sektörü Üzerine bir alan araştırması. İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Zehir, C., Şehitoğlu, Y., & Erdoğan, E. (2012). The Effect of Leadership and Supervisory Commitment to Organizational Performance. 8th International Strategic Management Conference (s. 207-216). Gebze: Procedia - Social and Behavioral Sciences.
- Zhang, Y., & Lin, T.-B. (2012). Servant leadership: a preferred style of school leadership in Sin gapore. Chinese Management Studies, 369-383.