To examinate the influence of authentic assessment approach used in scientific research methods
class on the prospective class teachers’
beliefs towards learning and participative assessment is aim of this study.
Quasi experimental model with non-equivalent
control
group is used in this study. The study
group of the study comprised of the 2. grade prospective class teachers
studying at the Dicle University at the spring(II) term of the 2013-2014 year. Two classes have been
assigned randomly as a control (A) and experimental (B) group in the
department. The experimental group consists of 42, the control group consists
of 44 prospective teachers. However, as one prospective teacher has not
participated in the post test, the analyses have been conducted on the data
obtained from the 43 prospective teachers. “The
Scale of Belief Towards Learning” and “The
Scale of Belief Towards Participative Assessment” is used as collect data. The findings of the
study have indicated that the activities conducted based on authentic
assessment in the Scientific Research Methods class contribute to the prospective
teachers’ constructive learning beliefs and reduce their traditional learning
beliefs. However, the practices based on traditional teaching and assessment in the Scientific Research Methods class have been
determined to have no effect on prospective teachers’ learning beliefs. What is
more, it has been showed that while the practices based on authentic assessment
approach contribute to prospective teachers’ beliefs towards participative assessment, the practices based on
traditional teaching and assessment have been determined to have no effect on beliefs towards participative assessment of prospective teachers.
Authentic assessment belief towards learning belief towards participative assessment
Bu araştırmanın amacı bilimsel araştırma
yöntemleri dersinde uygulanan otantik değerlendirme yaklaşımının sınıf
öğretmeni adaylarının öğrenmeye ve katılımcı değerlendirmeye yönelik
inançlarına etkisini incelemektir. Araştırmada
eşitlenmemiş kontrol gruplu yarı deneysel model kullanılmıştır. 2013-2014
Öğretim Yılı Bahar(II) Yarıyılı’nda Dicle Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği Ana
Bilim Dalı’nın 2. Sınıfında kayıtlı öğretmen adayları oluşturmaktadır. Ana
Bilim Dalı’nda bulunan 2 şube yansız şekilde deney (B Şubesi) grubu ve kontrol
(A Şubesi) grubu olarak atanmıştır. Deney grubu 42 kontrol grubu 44 öğretmen
adayından oluşmaktadır. Ancak kontrol grubundan 1 öğretmen adayı son teste
katılmadığından değerlendirmeler 43 öğrenci üzerinden yapılmıştır. Veri toplama
araçları olarak da “Öğrenmeye Yönelik İnanç Ölçeği” ve “Katılımcı
Değerlendirmeye Yönelik İnanç Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda;
bilimsel araştırma yöntemleri dersinde otantik değerlendirme yaklaşımına dayalı
yapılan etkinliklerin öğretmen adaylarının yapılandırmacı öğrenme inançlarının
gelişmesine katkı sağladığı ve geleneksel öğrenme inançlarının düşmesi yönünde
etki yaptığı belirlenmiştir. Buna karşın bilimsel araştırma yöntemleri dersinde
geleneksel öğretime ve değerlendirmeye dayalı uygulamaların, öğretmen
adaylarının öğrenmeye yönelik inançları üzerinde etkili olmadığı sonucu
ulaşılmıştır. Bununla birlikte, bilimsel araştırma yöntemleri dersinde otantik
değerlendirme yaklaşımına dayalı etkinliklerin öğretmen adaylarının katılımcı
değerlendirmeye yönelik inançlarının gelişmesine katkı sağladığı ve geleneksel öğretime ve değerlendirmeye dayalı
uygulamaların, öğretmen adaylarının katılımcı değerlendirmeye yönelik inançları
üzerinde etkili olmadığı belirlenmiştir.
Otantik değerlendirme öğrenmeye yönelik inanç katılımcı değerlendirmeye yönelik inanç
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Mayıs 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 52 |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.