Çalışmada amaçlanan
bireylerin kişilik özelliklerine göre ahlaki olgunluklarının ve bağışlama istekliliklerinin
hangi yönde değiştiğini belirlemek olmuştur. Çalışma ilişkisel tarama modelinde
gerçekleştirilmiş olup çalışma grubunu oluşturan bireyler Kilis 7 Aralık
Üniversitesi’ne devam eden ve katılıma istekli olan 370 öğrencidir. Verilerin
toplanmasında “Genel Bilgi Formu”, “Sıfatlara Dayalı Kişilik Testi
(SDKT)”, “Ahlaki Olgunluk Ölçeği (AOÖ)”
ve “Bağışlama İstekliliği Ölçeği (BİÖ)” kullanılmıştır. Yapılan
Kolmogorov-Smirnov testi sonucunda veriler normal dağılım göstermediği için
analiz işlemlerinde Mann Whitney U-testi, Kruskal-Wallis Varyans Analizi
tekniği ve Spearman Sıra Korelâsyonu
Analizi olmak üzere nonparametrik yöntemlerden faydalanılmıştır. Çalışma
sonucunda; bireylerin bağışlama isteklilikleri ile ahlaki olgunluklarının
kişiliklerine göre farklılaştığı belirlenmiştir. Ayrıca kişilik özelliklerine göre
cinsiyet, mezun olunan lise türü ve daha önce yaşanılan yer değişkenlerinin;
bağışlama istekliliğinde yaş ve cinsiyet değişkenlerinin; ahlaki olgunluğa göre
ise mezun olunan lise değişkeninin anlamlı farklılık meydana getirdiği sonucuna
ulaşılmıştır.
The aim of the study was to determine the moral maturity and the
willingness to forgive according to the personality traits of the individuals. The study was
conducted in relational screening model. Individuals who constituted the
working group were 370 volunteer students attending Kilis 7 Aralık University.
The "General Information Form”, “Adjective Based Personality
Scale (ABPT)”, “Willingness to Forgive Scale” and “Moral Maturity Scale” were used in the data collection. As the result of the Kolmogorov-Smirnov test showed no
normal distribution, the nonparametric methods such as Mann Whitney U-test,
Kruskal-Wallis Variance Analysis technique and Spearman Rank Correlation
Analysis were used for analysis. It was determined at the result of the research the individual's
willingness to forgive and the moral maturity differentiated by their
personality. In addition, gender, graduated high school type and previous live
place variables according to personality characteristics; age and gender
variables according to willingness to forgive; the graduated high school
variable according to the moral maturity has reached the result that makes
meaningful difference.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 55 |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.