Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Relationship of City Identity and Typeface

Yıl 2019, Sayı: 61, 109 - 121, 23.07.2019

Öz

A typeface is like human beings. Each of
them has a distinct personality, a unique character and a classification, which
it is, belongs to. Typefaces are also important in creating an identity. How a
letter is formed is insignificant for those who do not care about it, but the
details of the thickness of the lines, the curvature of the curves, and the
structure of the protrusions at the end points give important details in
providing a distinctive character. A city has also a character since it was
founded in the same way. How the city is formed, the plan, the curvature of the
rivers passing through it, and even the geological structure on which it is
built give important clues in shaping of this character.
These two
concepts, city and typeface, have the same characteristics in terms of gaining
identity, which is why a city can be remembered with its own character. In this
study, the place of typefaces in city culture is considered as a review of the
literature within the scope of the scanning model. The aim of the study is to
take attention how typefaces formed in city identity and their place and
importance in typographic design. This study is limited with the three cities
from three different countries. 

Kaynakça

  • Becer, E. (2010). Modern sanat ve yeni tipografi. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Bell, D. A., & de-Shalit, A. (2011). The spirit of cities, why the identity of a city matters in a global age. Oxfordshire: Princeton University press.
  • Burak, A. (2018). Kent, kimlik, mobilya: İstanbul’un sokak tabelaları. https://medium.com/aburakbal/kent-kimlik-mobilya-i%CC%87stanbulun-sokak-tabelalar%C4%B1-2382b7cc61ab adresinden erişildi.
  • Garfield, S. (2012). Tam benim tipim, (S. Gürses, Çev.). İstanbul: Domingo Yayıncılık. (Orijinal eserin yayın tarihi 2010).
  • Harland, R. (2016). Graphic design in urban environments. London: Bloomsbury Publishing.
  • Hyndman, S. (2016). Why font matters. London: Virgin Books.
  • Lynch, K. (2012). Kent imgesi (İ. Başaran, Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. (Orijinal Eserin yayın tarihi 1960).
  • Loxley, S. (2011). Type: The secret history of letters. London: I.B. Tauris.
  • Oral, G. (2009). Bilgi güçtür. Grafik Tasarım, Görsel İletişim Kültürü Dergisi, 28, 46-47.
  • Petrucci, A. (1993). Public lettering, script; power and culture. USA: The University of Chicago Press.
  • Taşçıoğlu, M., & Erdoğan Aydın, D. (2015). Grafik tasarımın bilgilendirme ve yönlendirme tasarımındaki rölü ve Londra-Eskişehir örnekleri üzerinden bir inceleme. Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 5(2), 211-228.
  • Walters, J. L. (2013). Fifty typefaces that changed the world. London: Octopus Publishing.
  • Yıldız, E., & Kongur, A. (2008). Yazı karakteri tasarımı. Grafik Tasarım, Görsel İletişim Kültürü Dergisi, 24, 78-89.

Şehir Kimliği ve Yazı Karakteri İlişkisi

Yıl 2019, Sayı: 61, 109 - 121, 23.07.2019

Öz















Bir
yazı karakteri ya da İngilizce’deki tercümesiyle ‘Typeface (Yazıyüzü)’ insanlar
gibidir. Her birinin ayrı bir kişiliği, kendine has özelliği ve de bağlı olduğu
bir sınıf vardır. Yazı karakterleri bir kimlik oluşturmada da önemli bir
unsurdur. Bir harfin nasıl şekillendiği her ne kadar bu iş ile ilgilenmeyenler
için önemsiz gibi dursa da harfi oluşturan çizgilerin kalınlığı, kıvrımların
kavisi, bitiş yerlerindeki çıkıntıların yapısı gibi ayrıntılar yazı karakterine
belirgin bir özellik kazandırmada önemli detaylar verir.  Bir şehir ise yine aynı şekilde kurulduğundan
bu yana bir karaktere sahiptir. Şehrin nasıl oluştuğu, planı, içinden geçen
nehirlerin kıvrımı ve hatta üzerine kurulduğu jeolojik yapı bu karakterin
şekillenmesinde önemli ipuçları verir. Bu iki kavram yani şehir ve yazı
karakteri kimlik kazanma açısından aynı özelliklere sahiptirler ve bu
nedenledir ki bir şehir kendine ait bir yazı karakteri ile anılabilir. Bu
çalışmada yazı karakterinin, şehir kültüründeki yeri, tarama modeli kapsamında
alanyazın incelemesi olarak ele alınmıştır. Çalışmanın amacı, şehirlerin
kimliklerinde var olan yazı karakterlerinin nasıl şekillendiğine değinerek, bu
yazı karakterlerinin tipografideki yeri ve önemine dikkati çekmektir. Çalışmada,
üç farklı ülkeden üç şehir ele alınmış ve ele alınan örnekler bu üç şehirle
sınırlandırılmıştır.








Kaynakça

  • Becer, E. (2010). Modern sanat ve yeni tipografi. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Bell, D. A., & de-Shalit, A. (2011). The spirit of cities, why the identity of a city matters in a global age. Oxfordshire: Princeton University press.
  • Burak, A. (2018). Kent, kimlik, mobilya: İstanbul’un sokak tabelaları. https://medium.com/aburakbal/kent-kimlik-mobilya-i%CC%87stanbulun-sokak-tabelalar%C4%B1-2382b7cc61ab adresinden erişildi.
  • Garfield, S. (2012). Tam benim tipim, (S. Gürses, Çev.). İstanbul: Domingo Yayıncılık. (Orijinal eserin yayın tarihi 2010).
  • Harland, R. (2016). Graphic design in urban environments. London: Bloomsbury Publishing.
  • Hyndman, S. (2016). Why font matters. London: Virgin Books.
  • Lynch, K. (2012). Kent imgesi (İ. Başaran, Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. (Orijinal Eserin yayın tarihi 1960).
  • Loxley, S. (2011). Type: The secret history of letters. London: I.B. Tauris.
  • Oral, G. (2009). Bilgi güçtür. Grafik Tasarım, Görsel İletişim Kültürü Dergisi, 28, 46-47.
  • Petrucci, A. (1993). Public lettering, script; power and culture. USA: The University of Chicago Press.
  • Taşçıoğlu, M., & Erdoğan Aydın, D. (2015). Grafik tasarımın bilgilendirme ve yönlendirme tasarımındaki rölü ve Londra-Eskişehir örnekleri üzerinden bir inceleme. Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 5(2), 211-228.
  • Walters, J. L. (2013). Fifty typefaces that changed the world. London: Octopus Publishing.
  • Yıldız, E., & Kongur, A. (2008). Yazı karakteri tasarımı. Grafik Tasarım, Görsel İletişim Kültürü Dergisi, 24, 78-89.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Eren Evin Kılıçkaya Boğ 0000-0002-2856-1614

Yayımlanma Tarihi 23 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 61

Kaynak Göster

APA Kılıçkaya Boğ, E. E. (2019). Şehir Kimliği ve Yazı Karakteri İlişkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(61), 109-121.
AMA Kılıçkaya Boğ EE. Şehir Kimliği ve Yazı Karakteri İlişkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Temmuz 2019;(61):109-121.
Chicago Kılıçkaya Boğ, Eren Evin. “Şehir Kimliği Ve Yazı Karakteri İlişkisi”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 61 (Temmuz 2019): 109-21.
EndNote Kılıçkaya Boğ EE (01 Temmuz 2019) Şehir Kimliği ve Yazı Karakteri İlişkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 61 109–121.
IEEE E. E. Kılıçkaya Boğ, “Şehir Kimliği ve Yazı Karakteri İlişkisi”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 61, ss. 109–121, Temmuz 2019.
ISNAD Kılıçkaya Boğ, Eren Evin. “Şehir Kimliği Ve Yazı Karakteri İlişkisi”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 61 (Temmuz 2019), 109-121.
JAMA Kılıçkaya Boğ EE. Şehir Kimliği ve Yazı Karakteri İlişkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;:109–121.
MLA Kılıçkaya Boğ, Eren Evin. “Şehir Kimliği Ve Yazı Karakteri İlişkisi”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 61, 2019, ss. 109-21.
Vancouver Kılıçkaya Boğ EE. Şehir Kimliği ve Yazı Karakteri İlişkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019(61):109-21.

Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.