BibTex RIS Kaynak Göster

SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRENME-ÖĞRETME SÜRECİNDE DRAMA ETKİNLİKLERİNE YER VERME DURUMLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2012, Sayı: 34, - , 20.06.2015

Öz

The aim of this study is to determine how much the classroom teachers use drama activities in teaching-learning process. In our study, describtive model was used. The study was performed on 90 classroom teachers working in state schools affiliated to Ministry of National Education in Trabzon city center in 2010-2011 school year. Survey was used as a tool to obtain data. Frequency and percent value were used in data analysis. As a result of the study, it was concluded that 55.6% teachers did not take any drama courses, and 96% use drama acitivities in their courses especially in Turkish and free activity courses. Also, in the study it was revealed that classroom teachers often use children literature texts as their tools, 78% perform the drama activities in classrooms, 34.8% use all the phases of drama and generally they are not sufficient in terms of using all the techniques of drama. Therefore, teachers should be equipped with sufficient knowledge and ability by giving them various in-service courses and seminars

Kaynakça

  • ADIGÜZEL, H. Ö. (2000). “Yaratıcı Drama Öğretmeni Yetiştirmenin Önemi ve Gerekliliği”, Eğitim ve Yaşam Dergisi. 1(1), 5-9.
  • AKYEL, Y. (2011). “Okul Öncesi Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin Drama Yöntemi (Oyun) Yeterliliklerinin Değerlendirilmesi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ahi Evran Üniversitesi: Kırşehir.
  • BAŞÇI, Z. VE GÜNDOĞDU, K. (2011). “Öğretmen Adaylarının Drama Dersine İlişkin Tutumları ve Görüşleri: Atatürk Üniversitesi Örneği”, İlköğretim-Online, 10(2), 454-467, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 10Ekim 2011 tarihinde indirilmiştir.
  • DALBUDAK, Z. Ve AKYOL, A. (2008). “Anaokulu Öğretmenlerinin Eğitim Programlarında Drama Etkinliklerine Yer Verme Durumlarının İncelenmesi”, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17 (1), 169-188.
  • DEMİREL, Ö. (2010). Öğretme Sanatı-Öğretim İlke ve Yöntemleri, Ankara: Pegem A.
  • DORİON, K. R. (2009). “Science Through Drama: A Multiplecase Exploration Of The Characteristics Of Drama Activities Used In Secondary Science Lessons”, International Journal of Science Education, 31 (16), 2247- 2270.
  • GÜNEŞ, F.(2007). Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • FREEMAN, G. D., SULLİVAN, K. & FULTON, C.R. (2003). “Effects Of Creative Drama On Selfconcept,Social Skills, And Problem Behavior”, Journal of Educational Research, 96, 131-139.
  • KARASAR, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • KAYA, Ö. (2006). “İlköğretim 3. Sınıf Görsel Sanatlar Dersinde Drama Destekli Eğitimin Yaratıcı Sürece Katkıları”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • KAYHAN, H. C. (2004). “Yaratıcı Dramanın İlköğretim 3.sınıf Matematik Dersinde Öğrenmeye, Bilgilerin Kalıcılığına ve Matematiğe Yönelik Tutumlara Etkisi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi: Ankara.
  • ORUÇ, S. (2004). “Eğitim Fakültelerinde "İlköğretimde Drama" Dersini Veren Öğretim Elemanlarının Karşılaştıkları Güçlükler Ve Çözüm Önerileri”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi: Ankara.
  • ÖNDER, A. (2010). Yaşayarak Öğrenme İçin Eğitici Drama, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • ÖZDEMİR, P. VE ÜSTÜNDAĞ, T. (2007). “Fen ve Teknoloji Alanındaki Ünlü Bilim Adamlarına İlişkin Yaratıcı Drama Eğitim Programı”. İlköğretim-Online, 6 (2), 226-233.
  • ÖZKAN, B., ŞAHBAZ, N. K. ve TÜFEKÇİOĞLU, B. (2010). “Türkçe Öğretmen Adaylarının Tiyatro ve Drama Uygulamaları Dersine Yönelik Görüşleri Üzerine Bir Araştırma”, Education Sciences, 6 (4), 2436-2445.
  • SAN, İ. (1990). “Eğitimde Yaratıcı Drama”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 23(2), 573-582.
  • SELİMHOCAOĞLU, A. (2004). “Drama ve İlköğretimde Dramanın Önemi”, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, Malatya: İnönü Üniversitesi.
  • ŞİMŞEK, T. (2004). İlköğretimde Drama-Kuramsal Bilgiler ve
  • Uygulama Örnekleri, İstanbul: Suna Yayınları
  • TAŞKIRAN, S. (2005). “Drama Yöntemi İle İlköğretim Dördüncü Sınıf
  • Öğrenme Ve Öğrencilerin Benlik
  • Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi.
  • Sosyal Bilgiler Dersinin İşlenişinin
  • Kavramına Etkisi Yönünden Değerlendirilmesi”, Yayımlanmamış Yüksek
  • TUTUMAN, O. Y. (2011). “Türkçe Öğretmenlerinin Yaratıcı Drama Uygulama Yeterlilikleri”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi: İzmir.
  • YALIM, N. (2003). “İlköğretim Dördüncü Sınıf Fen Bilgisi Dersinin
  • Öğretiminin Öğrencilerin Akademik Başarına Yaratıcı Drama Lisans Tezi, Etkisi” Yayımlanmamış Yüksek Anadolu Üniversitesi: Eskişehir.
  • YAZKAN, M. (2000). “İlköğretim Okullarının 1. Kademesinde Dinlediğini Anlama
  • Kazandırılmasına Dramatizasyonun Etkisi”, Davranışının
  • Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi: İstanbul.
  • YILDIRIM, İ. N. (2008). “İlköğretim Birinci Kademe Sınıf Öğretmenlerinin Yaratıcı Drama Yöntemine İlişkin
  • Yeterlilik Ve Uygulama Elazığ.
  • Düzeylerinin Belirlenmesi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi:
  • YILDIRIM, İ.N. VE GÜROL, A. (2010). “Sınıf Öğretmenlerinin Yaratıcı Drama Yöntemine İlişkin Yeterlilik ve Uygulama Düzeylerinin Belirlenmesi”, Education Sciences, 5 (3), 729-741.

SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRENME-ÖĞRETME SÜRECİNDE DRAMA ETKİNLİKLERİNE YER VERME DURUMLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2012, Sayı: 34, - , 20.06.2015

Öz

Araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin öğrenme-öğretme sürecinde drama etkinliklerine yer verme durumlarının belirlenmesidir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma, 2010-2011 eğitim öğretim yılında Trabzon il merkezinde bulunan ve Millî Eğitim Bakanlığına bağlı devlet okullarında görev yapan 90 sınıf öğretmeni üzerinde gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak anket kullanılmıştır. Verilerin analizinde frekans ve yüzde değerlerinden yararlanılmıştır. Yapılan araştırma sonucunda sınıf öğretmenlerinin %55.6`sının drama ile ilgili herhangi bir eğitim almadığı, %96’sının derslerde drama etkinliğine, çoğunlukla da Türkçe ve Serbest Etkinlik derslerinde yer verdiği ortaya çıkmıştır. Araştırmada ayrıca, sınıf öğretmenlerinin araç-gereç olarak sıklıkla çocuk edebiyatı metinlerini kullandıkları, %78`inin drama etkinliğini sınıflarda yaptıkları, % 34.8’inin dramada bütün aşamaları kullandıkları ve dramada kullanılan teknikler konusunda genellikle yetersiz oldukları belirlenmiştir. Bu sonuçlar doğrultusunda öğretmenlere çeşitli hizmet içi kurslar ve seminerler verilerek drama konusunda bilgi ve becerilerinin geliştirilmesinin gerekliliği ortaya çıkmıştır

Kaynakça

  • ADIGÜZEL, H. Ö. (2000). “Yaratıcı Drama Öğretmeni Yetiştirmenin Önemi ve Gerekliliği”, Eğitim ve Yaşam Dergisi. 1(1), 5-9.
  • AKYEL, Y. (2011). “Okul Öncesi Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin Drama Yöntemi (Oyun) Yeterliliklerinin Değerlendirilmesi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ahi Evran Üniversitesi: Kırşehir.
  • BAŞÇI, Z. VE GÜNDOĞDU, K. (2011). “Öğretmen Adaylarının Drama Dersine İlişkin Tutumları ve Görüşleri: Atatürk Üniversitesi Örneği”, İlköğretim-Online, 10(2), 454-467, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 10Ekim 2011 tarihinde indirilmiştir.
  • DALBUDAK, Z. Ve AKYOL, A. (2008). “Anaokulu Öğretmenlerinin Eğitim Programlarında Drama Etkinliklerine Yer Verme Durumlarının İncelenmesi”, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17 (1), 169-188.
  • DEMİREL, Ö. (2010). Öğretme Sanatı-Öğretim İlke ve Yöntemleri, Ankara: Pegem A.
  • DORİON, K. R. (2009). “Science Through Drama: A Multiplecase Exploration Of The Characteristics Of Drama Activities Used In Secondary Science Lessons”, International Journal of Science Education, 31 (16), 2247- 2270.
  • GÜNEŞ, F.(2007). Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • FREEMAN, G. D., SULLİVAN, K. & FULTON, C.R. (2003). “Effects Of Creative Drama On Selfconcept,Social Skills, And Problem Behavior”, Journal of Educational Research, 96, 131-139.
  • KARASAR, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • KAYA, Ö. (2006). “İlköğretim 3. Sınıf Görsel Sanatlar Dersinde Drama Destekli Eğitimin Yaratıcı Sürece Katkıları”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • KAYHAN, H. C. (2004). “Yaratıcı Dramanın İlköğretim 3.sınıf Matematik Dersinde Öğrenmeye, Bilgilerin Kalıcılığına ve Matematiğe Yönelik Tutumlara Etkisi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi: Ankara.
  • ORUÇ, S. (2004). “Eğitim Fakültelerinde "İlköğretimde Drama" Dersini Veren Öğretim Elemanlarının Karşılaştıkları Güçlükler Ve Çözüm Önerileri”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi: Ankara.
  • ÖNDER, A. (2010). Yaşayarak Öğrenme İçin Eğitici Drama, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • ÖZDEMİR, P. VE ÜSTÜNDAĞ, T. (2007). “Fen ve Teknoloji Alanındaki Ünlü Bilim Adamlarına İlişkin Yaratıcı Drama Eğitim Programı”. İlköğretim-Online, 6 (2), 226-233.
  • ÖZKAN, B., ŞAHBAZ, N. K. ve TÜFEKÇİOĞLU, B. (2010). “Türkçe Öğretmen Adaylarının Tiyatro ve Drama Uygulamaları Dersine Yönelik Görüşleri Üzerine Bir Araştırma”, Education Sciences, 6 (4), 2436-2445.
  • SAN, İ. (1990). “Eğitimde Yaratıcı Drama”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 23(2), 573-582.
  • SELİMHOCAOĞLU, A. (2004). “Drama ve İlköğretimde Dramanın Önemi”, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, Malatya: İnönü Üniversitesi.
  • ŞİMŞEK, T. (2004). İlköğretimde Drama-Kuramsal Bilgiler ve
  • Uygulama Örnekleri, İstanbul: Suna Yayınları
  • TAŞKIRAN, S. (2005). “Drama Yöntemi İle İlköğretim Dördüncü Sınıf
  • Öğrenme Ve Öğrencilerin Benlik
  • Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi.
  • Sosyal Bilgiler Dersinin İşlenişinin
  • Kavramına Etkisi Yönünden Değerlendirilmesi”, Yayımlanmamış Yüksek
  • TUTUMAN, O. Y. (2011). “Türkçe Öğretmenlerinin Yaratıcı Drama Uygulama Yeterlilikleri”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi: İzmir.
  • YALIM, N. (2003). “İlköğretim Dördüncü Sınıf Fen Bilgisi Dersinin
  • Öğretiminin Öğrencilerin Akademik Başarına Yaratıcı Drama Lisans Tezi, Etkisi” Yayımlanmamış Yüksek Anadolu Üniversitesi: Eskişehir.
  • YAZKAN, M. (2000). “İlköğretim Okullarının 1. Kademesinde Dinlediğini Anlama
  • Kazandırılmasına Dramatizasyonun Etkisi”, Davranışının
  • Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi: İstanbul.
  • YILDIRIM, İ. N. (2008). “İlköğretim Birinci Kademe Sınıf Öğretmenlerinin Yaratıcı Drama Yöntemine İlişkin
  • Yeterlilik Ve Uygulama Elazığ.
  • Düzeylerinin Belirlenmesi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi:
  • YILDIRIM, İ.N. VE GÜROL, A. (2010). “Sınıf Öğretmenlerinin Yaratıcı Drama Yöntemine İlişkin Yeterlilik ve Uygulama Düzeylerinin Belirlenmesi”, Education Sciences, 5 (3), 729-741.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serap Uzuner Yurt Bu kişi benim

Bircan Eyüp

Yayımlanma Tarihi 20 Haziran 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Sayı: 34

Kaynak Göster

APA Yurt, S. U., & Eyüp, B. (2015). SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRENME-ÖĞRETME SÜRECİNDE DRAMA ETKİNLİKLERİNE YER VERME DURUMLARININ İNCELENMESİ. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(34).
AMA Yurt SU, Eyüp B. SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRENME-ÖĞRETME SÜRECİNDE DRAMA ETKİNLİKLERİNE YER VERME DURUMLARININ İNCELENMESİ. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Haziran 2015;(34).
Chicago Yurt, Serap Uzuner, ve Bircan Eyüp. “SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRENME-ÖĞRETME SÜRECİNDE DRAMA ETKİNLİKLERİNE YER VERME DURUMLARININ İNCELENMESİ”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 34 (Haziran 2015).
EndNote Yurt SU, Eyüp B (01 Haziran 2015) SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRENME-ÖĞRETME SÜRECİNDE DRAMA ETKİNLİKLERİNE YER VERME DURUMLARININ İNCELENMESİ. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 34
IEEE S. U. Yurt ve B. Eyüp, “SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRENME-ÖĞRETME SÜRECİNDE DRAMA ETKİNLİKLERİNE YER VERME DURUMLARININ İNCELENMESİ”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 34, Haziran 2015.
ISNAD Yurt, Serap Uzuner - Eyüp, Bircan. “SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRENME-ÖĞRETME SÜRECİNDE DRAMA ETKİNLİKLERİNE YER VERME DURUMLARININ İNCELENMESİ”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 34 (Haziran 2015).
JAMA Yurt SU, Eyüp B. SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRENME-ÖĞRETME SÜRECİNDE DRAMA ETKİNLİKLERİNE YER VERME DURUMLARININ İNCELENMESİ. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2015.
MLA Yurt, Serap Uzuner ve Bircan Eyüp. “SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRENME-ÖĞRETME SÜRECİNDE DRAMA ETKİNLİKLERİNE YER VERME DURUMLARININ İNCELENMESİ”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 34, 2015.
Vancouver Yurt SU, Eyüp B. SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRENME-ÖĞRETME SÜRECİNDE DRAMA ETKİNLİKLERİNE YER VERME DURUMLARININ İNCELENMESİ. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2015(34).

Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.