After Internet has become a global network, E-Commerce has turned into a market place wherever internet reaches; moreover it was influenced on altering ways of commerce and administration. Since this circumstance occurs, consumers are enabled to easily purchase products, but on the enterprises’ side horizons of competition have widely changed and it get harder to build customer satisfaction and fidelity. In this direction of work, influential factors on customer fidelity are to be identified for e-commerce. Within the coverage, consumer feedback were collected regarding e-commerce and it has been researched which factors are more influenced on consumers and their attachment to e-commerce web sites. During this research, data gathered by using a five-likersurvey was reorganized with the factor analysis, and security tests were taken aimed to variables. To test the hypothesis of work out, t-test, anova and correlation analyze methods were taken place. According to the Indication gathered in the research regarding the strongest relationship with customer fidelity is the way of customer satisfaction
E-Commerce Customer Loyalty Customer Satisfaction Consumer Rights
İnternetin küresel bir ağ haline gelmesiyle e-ticaret internetin ulaştığı her yeri pazar haline getirmeye, ticaretin ve işletme faaliyetlerinin biçimini köklü bir şekilde değiştirmeye başlamıştır. Bu durum tüketicilere ürünlere ulaşma kolaylığı sağlarken işletmeler açısından rekabetin boyutlarının değişmesi ve müşteri sadakati oluşturmanın zorlaşması anlamına gelmektedir. Bu doğrultuda çalışmanın amacı, e-ticarete yönelik müşteri sadakati üzerinde etkili olan faktörlerin belirlenmesidir. Çalışma kapsamında tüketicilerin e-ticarete yönelik değerlendirmeleri alınmış, eticaret sitelerine bağlılık üzerinde hangi faktörlerin daha etkili olduğu araştırılmıştır. Bu kapsamda 5’li likert ölçeği ile geliştirilen anket formu kullanılarak elde edilen veriler faktör analizi ile boyutlandırılmış değişkenlere yönelik güvenirlik analizi yapılmıştır. Çalışmanın hipotezlerinin test edilmesi için t-testi, anova ve korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulardan müşteri sadakati ile en güçlü ilişkinin müşteri tatmini arasında olduğu belirlenmiştir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Sayı: 38 |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.