The purpose of this research is to determine the factors affecting creative management and creative organization with a discovering research based on ceramic design and production. For this purpose, which is a qualitative research method, also known as the Grounded Theory, was used. Semi-structured questions were leading in the research. In this context, with a focus on creative management and creative organization, the factors they consider in the location of the region and the city, how they find employees, how they determine customer demands and expectations, what stages they pass their design decision processes, what are their strategies against market risks, the characteristics of the physical structures of the organizations and how they have information needs have been investigated. The factors such as positioning decision in creative management and creative organization, creative employee employment decision, creative focused innovation, creative design decision process, the strategies against the risk of indifference to creative design, creative physical equipment and the need for creative knowledge have been proved to be effective.
CREATIVE MANAGEMENT CREATIVE ORGANİZATION GROUNDED THEORY CERAMIC
Bu araştırmanın amacı, seramik tasarım ve üretimine dayandırılmış keşfedici bir araştırma ile yaratıcı yönetim ve yaratıcı örgüt olmaya etki eden faktörleri belirlemektir. Nitel bir araştırma yöntemi olan Gömülü Kuram’dan yararlanılmıştır. Araştırmada yarı yapılanmış sorular yönlendirici olmuştur. Bu kapsamda yaratıcı yönetim ve yaratıcı örgüt odaklı olarak, işletmelerin bölge ve şehir konumlanmasında dikkate aldıkları faktörler, işgörenleri nasıl buldukları, müşteri istek ve beklentilerini nasıl belirledikleri, tasarım karar süreçlerini hangi aşamalardan geçirdikleri, pazar riskleri karşısındaki stratejilerinin neler olduğu, örgütlerin fiziksel yapılarının özellikleri ve bilgi ihtiyaçlarını nasıl karşıladıkları araştırılmıştır. Yaratıcı yönetim ve yaratıcı örgüt olmada konumlandırma kararı, yaratıcı işgören istihdam kararı, yaratıcı odaklı inovasyon, yaratıcı tasarım karar süreci, yaratıcı tasarıma ilgisizlik riski karşısında stratejiler, yaratıcı fiziksel donanımlar ve yaratıcı bilgi ihtiyacı gibi faktörlerin etkili olduğu ortaya konulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 69 |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.