Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Sustainable Development on Competitiveness and City Branding: A Qualitative Research on TR 33 Region

Yıl 2022, Sayı: 72, 1 - 24, 22.04.2022
https://doi.org/10.51290/dpusbe.979496

Öz

Although the phenomenon of competitiveness is generally considered as a phenomenon that is evaluated in terms of businesses that focus on micro-level activities; cities, regional structures and countries also compete with each other in order to increase their competitiveness. It is seen that regional and national development plans draw attention to the necessity of competition at the regional level, and long-term in-depth plans designed especially at the urban level focus on gaining competitive advantage. In this study, the competition level of the province of Kütahya in the TR33 Region was evaluated and a framework was created to consider the potential of the province within the scope of the concepts of competition, marketing, city marketing and branding, and to make evaluations and suggestions to increase the level of competition.
Keywords: Competition,

Kaynakça

  • Aaker, D. A. (1996). Building strong brands. The Free Press.(Y.B. Ersen Kent ve Bölge Markalaşması) New York. A Division Of Simon & Schuster Inc.
  • Abouharb, M. R. & Cingranelli, D. L. (2006). When the world bank says yes, determinants of structural adjustment lending, Globalization and the Nation State, The impact of the IMF and the World Bank Edited by Gustav Ranis, James Raymond Vreeland and Stephen Kosack, (Taylor & Francis e-Library),204-230.
  • Akçi, Y. ve Uluışık, Ö. (2016). Marka şehir oluşturma: Şehirde oturanların değerlendirmeleri üzerine bir uygulama: Adıyaman örneği. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(34), 355-371.
  • Alkin, K., Bulu, M., ve Kaya, H. (2007). İller arası rekabet endeksi: Türkiye’deki illerin rekabetçilik seviyelerinin göreceli olarak ölçülebilmesi için bir yaklaşım. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (11) ,221-235.
  • Bayraktar, Y. ve Kaya, H.İ. (2016). Yeni ekonomi ve değişen rekabet anlayışı: karşılaştırmalı bir analiz, Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 11(1), 89-106.
  • Boughton, J. (2006). Who’s in charge? Ownership and conditionality in IMF-supported programs, Globalization and the Nation State, The impact of the IMF and the World Bank Edited by Gustav Ranis, James Raymond Vreeland and Stephen Kosack, (Taylor & Francis e-Library),19-35
  • Çak, D. (2007). Kalkınmanın finansmanının sağlanmasında mikrokredi yöntemi, [Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi], YÖK Ulusal Tez Merkezi Veri Tabanı
  • Demirci vd. (2013). İşletmecilik kuram ve uygulama. Ankara: Detay Yayıncılık
  • Dilek, S. (2016). Enformasyon ve bilgiye dayalı yeni ekonomi, Kastamonu Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi,11, 87-91
  • Dinnie, K. (2011), Introduction to the theory of city branding, Edt: Keith Dinnie, City Branding, Theory and Cases, Uk: Palgrave Macmillan, (3-7), ISBN 978–0–230–24185–5.
  • Dril, N., Andriy G., & Ntalya B. (2016). Applying city marketing as a tool to support sustainable development in small cities case study in Ukraine, 2nd International Conference "Green Cities - GreenLogistics for Greener Cities",46-53.
  • Ekonomi Dış Politika Araştırma Merkezi [EDAM] ve Deloitte. (2009). Türkiye için bir rekabet endeksi, EDAM ve Deloitte Türkiye ortak yayını.
  • Eraydın, A. (2001). Küreselleşme-yerelleşme ve işlevleri farklılaşan kentler, Ankara: Mülkiyeliler Birliği Yayınları, 25, 363-392
  • Ercan, F. (2003). Türkiye’nin kalkınma seçeneklerinin eleştirisi ve alternatif bir çerçeve, Kongreler Dizisi III: Yeni Dünya Düzeni ve Kalkınma, Gazi Üniversitesi İİBF İktisat Bölümü Ekonomik Yaklaşım Dergisi, 9, 263-277.
  • Eroğlu, O. ve Yalçın, A. (2014). Yeni bir rekabet formu olan kent rekabetçiliğine yönelik literatür taraması, Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(1), 19-42.
  • Eser, K., ve Gökmen E. Ç. (2009). Beşeri sermayenin ekonomik gelişme üzerindeki etkileri: Dünya deneyimi ve türkiye üzerine gözlemler. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 1(2), 1309 -8012.
  • European Commıssıon. (1995). Green paper on innovation. Erişim adresi: http://europa.eu/documents/comm/green_papers/pdf/com95_688_en.pdf .
  • Günel, E.C. ve Gültekin, D.D. (2019). Sürdürülebilir pazarlamanın sürdürülebilir kalkınmadaki rolü ve önemi, XIII. IBANESS İktisat, İşletme ve Yönetim Bilimleri Kongreler Serisi,712-718.
  • Hancıoğlu, Y. (2016). Küresel inovasyon endeksini oluşturan inovasyon girdi ve çıktı göstergeleri arasındaki ilişkinin kanonik korelasyon analizi ile incelenmesi, AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (4), 131-157.
  • Henden Ş. H. (2018). Kentsel yaşanabilirlik kavramı ve sosyo ekonomik gelişmişlik, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(6), 71-85.
  • Hospers, G.-J. (2011), City branding and the tourist gaze, Edt: Keith Dinnie, City Branding, Theory and Cases, Uk: Palgrave Macmillan, s:27-35, ISBN 978–0–230–24185–5.
  • İstanbul Üniversitesi Şehir Politikaları Uygulama ve Araştırma Merkezi (2020, Şubat) İller arası rekabet endeksi 2018-2019 raporu [Basın bülteni]
  • Keleş, R. (2010). Kentleşme Politikası. İstanbul: İmaj Yayınevi.
  • Kumral, N. (2008). Bölgesel rekabet gücünü artırmaya yönelik politikalar, Ege University Working Papers in Economics.
  • Meier, G. M. & Stiglitz, E.J. (2000). Frontiers of Economic Development, World Bank and Oxford University Press.
  • Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü [OECD]. (2016).
  • Türkiye’de bölgesel rekabet edebilirliğinin geliştirilmesi, Onaran, B. (2014). Sürdürülebilir pazarlama, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Polat, C. (2007). Şehir pazarlaması, Dünya’daki ve Türkiye’deki gelişmeler ve karşılaşılan sorunlar, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,10(1-2).
  • RYKGM. (2015). Küresel rekabetçilik raporu 2014-2015, T.C. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı RYKGM – Ekonomik Analiz ve Değerlendirme Dairesi, 28.01.2015 ANKARA
  • Sayın, M. (2007). Yerel ekonomik kalkınma modeli olarak Gap-gidem projesi, GAP Girişimciliği Destekleme Merkezi. 345-357.
  • Schultz, T. (1968). Education and economic growth: return to education, Readings in the Economics of Education, UNESCO, 277-292.
  • Sen, A. (1983). Development: Which way now?’, Economic Journal, 93 (372), 745–762.
  • Şenses, F.(2004). Neoliberal küreselleşme kalkınma için bir fırsat mı engel mi?, Middle East Technical University Economic Research Center Working Paper in Economic, 4/9, (Ankara, Ağustos 2004)
  • Şolt, H.B.H. (2019). Kentsel sürdürülebilirlik ve yerel yönetimler, XI. IBANESS Kongreler Serisi. 177-181
  • Todaro, M. & Smith, S.C. (2011). Economic development,11th Edition, Pearson Education and Addison-Wesley.
  • Turhan, Ş. ve Vural H. (2019). Türkiye’de yeşil ekonomi kavramı, XIII. IBANESS İktisat, İşletme ve Yönetim Bilimleri Kongreler Serisi, 683-687
  • Unurlu, Ç. (2019). The evaluation of the Edirne place identity as a destination from the viewpoint of the local people, XIII. IBANESS İktisat, İşletme ve Yönetim Bilimleri Kongreler Serisi, 703-706.
  • UNDP (1996). Human development report 1996, Erişim adresi: (http://hdr.undp.org/sites/default/files/reports/257/hdr_1996_en_complete_nostats.pdf) .
  • URAK. (2018). İller arası rekabetçilik endeksi, Urak Uluslararası Rekabet Araştırmaları Kurumu Yayınları.
  • World Bank Group. (2012). World development report 2013: jobs, Washington DC: World Bank.
  • Yaşar, B. E. (2013). Kent ve bölge markalaşması, Erzurum: KUDAKA T.C. Kuzeydoğu Anadolu Kalkınma Ajansı.
  • Yurttançıkmaz, Z.Ç., Emsen, Ö.S., Aydemir, A.F. ve Çelik, A.A. (2015). Rekabet gücü ve ekonomik büyüme ilişkisi: seçilmiş ülkeler üzerine panel veri analizi, International Conference on Eurasian Economies, 816-824
  • 81 ilin kendine has özellikleri. Erişim adresi: https://www.sabah.com.tr/galeri/yasam/81-ilin-kendine-has-ozellikleri
  • City Branding is not about the logo. Erişim adresi: https://www.europeancitiesmarketing.com/city-branding-is-not-about-the-logo/

Sürdürülebilir Kalkınmanın Rekabet Gücü ve Şehir Markalaşmasına Etkisi: TR 33 Bölgesi Üzerine Nitel Bir Araştırma

Yıl 2022, Sayı: 72, 1 - 24, 22.04.2022
https://doi.org/10.51290/dpusbe.979496

Öz

Rekabetçilik olgusu genel olarak mikro seviyede faaliyetlere odaklanan işletmeler açısından değerlendirilen bir olgu olarak ele alınsa da; kentler, bölgesel yapılar ve ülkeler de rekabet güçlerini artırabilme adına birbirleriyle yarışır. Bölgesel ve ulusal kalkınma planlarının bölgesel düzeydeki rekabetin gerekliliğine dikkat çektiği ve özellikle kentsel düzeyde tasarlanan uzun dönemli derinlemesine planların rekabette avantaj elde edilmesine odaklandığı görülmektedir. Bu çalışmada Kütahya ilinin TR33 Bölgesi içindeki rekabet düzeyi değerlendirmesi yapılarak, ilin potansiyelinin rekabet, pazarlama, şehir pazarlaması ve markalaşma kavramları kapsamında ele alınması ve rekabet düzeyinin artırılmasına yönelik değerlendirme ve öneride bulunulması amacına yönelik bir çerçeve oluşturulmuştur.

Kaynakça

  • Aaker, D. A. (1996). Building strong brands. The Free Press.(Y.B. Ersen Kent ve Bölge Markalaşması) New York. A Division Of Simon & Schuster Inc.
  • Abouharb, M. R. & Cingranelli, D. L. (2006). When the world bank says yes, determinants of structural adjustment lending, Globalization and the Nation State, The impact of the IMF and the World Bank Edited by Gustav Ranis, James Raymond Vreeland and Stephen Kosack, (Taylor & Francis e-Library),204-230.
  • Akçi, Y. ve Uluışık, Ö. (2016). Marka şehir oluşturma: Şehirde oturanların değerlendirmeleri üzerine bir uygulama: Adıyaman örneği. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(34), 355-371.
  • Alkin, K., Bulu, M., ve Kaya, H. (2007). İller arası rekabet endeksi: Türkiye’deki illerin rekabetçilik seviyelerinin göreceli olarak ölçülebilmesi için bir yaklaşım. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (11) ,221-235.
  • Bayraktar, Y. ve Kaya, H.İ. (2016). Yeni ekonomi ve değişen rekabet anlayışı: karşılaştırmalı bir analiz, Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 11(1), 89-106.
  • Boughton, J. (2006). Who’s in charge? Ownership and conditionality in IMF-supported programs, Globalization and the Nation State, The impact of the IMF and the World Bank Edited by Gustav Ranis, James Raymond Vreeland and Stephen Kosack, (Taylor & Francis e-Library),19-35
  • Çak, D. (2007). Kalkınmanın finansmanının sağlanmasında mikrokredi yöntemi, [Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi], YÖK Ulusal Tez Merkezi Veri Tabanı
  • Demirci vd. (2013). İşletmecilik kuram ve uygulama. Ankara: Detay Yayıncılık
  • Dilek, S. (2016). Enformasyon ve bilgiye dayalı yeni ekonomi, Kastamonu Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi,11, 87-91
  • Dinnie, K. (2011), Introduction to the theory of city branding, Edt: Keith Dinnie, City Branding, Theory and Cases, Uk: Palgrave Macmillan, (3-7), ISBN 978–0–230–24185–5.
  • Dril, N., Andriy G., & Ntalya B. (2016). Applying city marketing as a tool to support sustainable development in small cities case study in Ukraine, 2nd International Conference "Green Cities - GreenLogistics for Greener Cities",46-53.
  • Ekonomi Dış Politika Araştırma Merkezi [EDAM] ve Deloitte. (2009). Türkiye için bir rekabet endeksi, EDAM ve Deloitte Türkiye ortak yayını.
  • Eraydın, A. (2001). Küreselleşme-yerelleşme ve işlevleri farklılaşan kentler, Ankara: Mülkiyeliler Birliği Yayınları, 25, 363-392
  • Ercan, F. (2003). Türkiye’nin kalkınma seçeneklerinin eleştirisi ve alternatif bir çerçeve, Kongreler Dizisi III: Yeni Dünya Düzeni ve Kalkınma, Gazi Üniversitesi İİBF İktisat Bölümü Ekonomik Yaklaşım Dergisi, 9, 263-277.
  • Eroğlu, O. ve Yalçın, A. (2014). Yeni bir rekabet formu olan kent rekabetçiliğine yönelik literatür taraması, Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(1), 19-42.
  • Eser, K., ve Gökmen E. Ç. (2009). Beşeri sermayenin ekonomik gelişme üzerindeki etkileri: Dünya deneyimi ve türkiye üzerine gözlemler. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 1(2), 1309 -8012.
  • European Commıssıon. (1995). Green paper on innovation. Erişim adresi: http://europa.eu/documents/comm/green_papers/pdf/com95_688_en.pdf .
  • Günel, E.C. ve Gültekin, D.D. (2019). Sürdürülebilir pazarlamanın sürdürülebilir kalkınmadaki rolü ve önemi, XIII. IBANESS İktisat, İşletme ve Yönetim Bilimleri Kongreler Serisi,712-718.
  • Hancıoğlu, Y. (2016). Küresel inovasyon endeksini oluşturan inovasyon girdi ve çıktı göstergeleri arasındaki ilişkinin kanonik korelasyon analizi ile incelenmesi, AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (4), 131-157.
  • Henden Ş. H. (2018). Kentsel yaşanabilirlik kavramı ve sosyo ekonomik gelişmişlik, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(6), 71-85.
  • Hospers, G.-J. (2011), City branding and the tourist gaze, Edt: Keith Dinnie, City Branding, Theory and Cases, Uk: Palgrave Macmillan, s:27-35, ISBN 978–0–230–24185–5.
  • İstanbul Üniversitesi Şehir Politikaları Uygulama ve Araştırma Merkezi (2020, Şubat) İller arası rekabet endeksi 2018-2019 raporu [Basın bülteni]
  • Keleş, R. (2010). Kentleşme Politikası. İstanbul: İmaj Yayınevi.
  • Kumral, N. (2008). Bölgesel rekabet gücünü artırmaya yönelik politikalar, Ege University Working Papers in Economics.
  • Meier, G. M. & Stiglitz, E.J. (2000). Frontiers of Economic Development, World Bank and Oxford University Press.
  • Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü [OECD]. (2016).
  • Türkiye’de bölgesel rekabet edebilirliğinin geliştirilmesi, Onaran, B. (2014). Sürdürülebilir pazarlama, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Polat, C. (2007). Şehir pazarlaması, Dünya’daki ve Türkiye’deki gelişmeler ve karşılaşılan sorunlar, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,10(1-2).
  • RYKGM. (2015). Küresel rekabetçilik raporu 2014-2015, T.C. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı RYKGM – Ekonomik Analiz ve Değerlendirme Dairesi, 28.01.2015 ANKARA
  • Sayın, M. (2007). Yerel ekonomik kalkınma modeli olarak Gap-gidem projesi, GAP Girişimciliği Destekleme Merkezi. 345-357.
  • Schultz, T. (1968). Education and economic growth: return to education, Readings in the Economics of Education, UNESCO, 277-292.
  • Sen, A. (1983). Development: Which way now?’, Economic Journal, 93 (372), 745–762.
  • Şenses, F.(2004). Neoliberal küreselleşme kalkınma için bir fırsat mı engel mi?, Middle East Technical University Economic Research Center Working Paper in Economic, 4/9, (Ankara, Ağustos 2004)
  • Şolt, H.B.H. (2019). Kentsel sürdürülebilirlik ve yerel yönetimler, XI. IBANESS Kongreler Serisi. 177-181
  • Todaro, M. & Smith, S.C. (2011). Economic development,11th Edition, Pearson Education and Addison-Wesley.
  • Turhan, Ş. ve Vural H. (2019). Türkiye’de yeşil ekonomi kavramı, XIII. IBANESS İktisat, İşletme ve Yönetim Bilimleri Kongreler Serisi, 683-687
  • Unurlu, Ç. (2019). The evaluation of the Edirne place identity as a destination from the viewpoint of the local people, XIII. IBANESS İktisat, İşletme ve Yönetim Bilimleri Kongreler Serisi, 703-706.
  • UNDP (1996). Human development report 1996, Erişim adresi: (http://hdr.undp.org/sites/default/files/reports/257/hdr_1996_en_complete_nostats.pdf) .
  • URAK. (2018). İller arası rekabetçilik endeksi, Urak Uluslararası Rekabet Araştırmaları Kurumu Yayınları.
  • World Bank Group. (2012). World development report 2013: jobs, Washington DC: World Bank.
  • Yaşar, B. E. (2013). Kent ve bölge markalaşması, Erzurum: KUDAKA T.C. Kuzeydoğu Anadolu Kalkınma Ajansı.
  • Yurttançıkmaz, Z.Ç., Emsen, Ö.S., Aydemir, A.F. ve Çelik, A.A. (2015). Rekabet gücü ve ekonomik büyüme ilişkisi: seçilmiş ülkeler üzerine panel veri analizi, International Conference on Eurasian Economies, 816-824
  • 81 ilin kendine has özellikleri. Erişim adresi: https://www.sabah.com.tr/galeri/yasam/81-ilin-kendine-has-ozellikleri
  • City Branding is not about the logo. Erişim adresi: https://www.europeancitiesmarketing.com/city-branding-is-not-about-the-logo/
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALELERİ
Yazarlar

Ercan Taşkın 0000-0001-8499-1013

Ali Kosat 0000-0002-8192-5712

Yayımlanma Tarihi 22 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 72

Kaynak Göster

APA Taşkın, E., & Kosat, A. (2022). Sürdürülebilir Kalkınmanın Rekabet Gücü ve Şehir Markalaşmasına Etkisi: TR 33 Bölgesi Üzerine Nitel Bir Araştırma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(72), 1-24. https://doi.org/10.51290/dpusbe.979496
AMA Taşkın E, Kosat A. Sürdürülebilir Kalkınmanın Rekabet Gücü ve Şehir Markalaşmasına Etkisi: TR 33 Bölgesi Üzerine Nitel Bir Araştırma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Nisan 2022;(72):1-24. doi:10.51290/dpusbe.979496
Chicago Taşkın, Ercan, ve Ali Kosat. “Sürdürülebilir Kalkınmanın Rekabet Gücü Ve Şehir Markalaşmasına Etkisi: TR 33 Bölgesi Üzerine Nitel Bir Araştırma”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 72 (Nisan 2022): 1-24. https://doi.org/10.51290/dpusbe.979496.
EndNote Taşkın E, Kosat A (01 Nisan 2022) Sürdürülebilir Kalkınmanın Rekabet Gücü ve Şehir Markalaşmasına Etkisi: TR 33 Bölgesi Üzerine Nitel Bir Araştırma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 72 1–24.
IEEE E. Taşkın ve A. Kosat, “Sürdürülebilir Kalkınmanın Rekabet Gücü ve Şehir Markalaşmasına Etkisi: TR 33 Bölgesi Üzerine Nitel Bir Araştırma”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 72, ss. 1–24, Nisan 2022, doi: 10.51290/dpusbe.979496.
ISNAD Taşkın, Ercan - Kosat, Ali. “Sürdürülebilir Kalkınmanın Rekabet Gücü Ve Şehir Markalaşmasına Etkisi: TR 33 Bölgesi Üzerine Nitel Bir Araştırma”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 72 (Nisan 2022), 1-24. https://doi.org/10.51290/dpusbe.979496.
JAMA Taşkın E, Kosat A. Sürdürülebilir Kalkınmanın Rekabet Gücü ve Şehir Markalaşmasına Etkisi: TR 33 Bölgesi Üzerine Nitel Bir Araştırma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2022;:1–24.
MLA Taşkın, Ercan ve Ali Kosat. “Sürdürülebilir Kalkınmanın Rekabet Gücü Ve Şehir Markalaşmasına Etkisi: TR 33 Bölgesi Üzerine Nitel Bir Araştırma”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 72, 2022, ss. 1-24, doi:10.51290/dpusbe.979496.
Vancouver Taşkın E, Kosat A. Sürdürülebilir Kalkınmanın Rekabet Gücü ve Şehir Markalaşmasına Etkisi: TR 33 Bölgesi Üzerine Nitel Bir Araştırma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2022(72):1-24.

Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.