Türkiye depremlerin sık yaşandığı jeolojik bir konumda yer almaktadır. Türkiye’de büyük kayıpların yaşandığı depremler sonrası depremin ilk dereceden etkilediği kesimler mağduriyetlerini giderebilmek adına genellikle nasıl yol alacaklarını bilememektedir. 30 Ekim 2020’de gerçekleşen Ege Denizi merkezli deprem sonrası İzmir ve çevresinde depremden etkilenen depremzedeleri bir çatı altında toplayarak yaşanan sorunlara yetkililerin dikkatini çekmek; depremzedeleri temsilen ilgili kişi ve kurumlarla görüşmeler yaparak hak kayıplarının önüne geçmek; kentsel dönüşüm ve hayatı normalleştirecek tedbirlerin alınması konusunda çalışmalar yürütmek amacıyla İzmir Depremzedeleri Dayanışma Derneği (İZDEDA) kurulmuştur. Günümüzde iletişim ve sosyal medya kullanımı sivil toplum kuruluşları açısından oldukça önemlidir. Özellikle sivil toplum kuruluşlarının afetler sonrası yaşanan problemlere bağlı olarak kamuoyu oluşturabilmesi ve kamuoyunun desteğinden sonra bürokraside bir etki yaratabilmesinde sosyal medyanın rolü büyüktür. Çalışmanın konusu, 30 Ekim 2020 İzmir depremi sonrasında İzmir depremzedelerin ihtiyaçlarına cevap olarak kurulan İZDEDA’nın bir sivil toplum kuruluşu olarak depremzede örgütlenmesinde oynadığı rolü belirlemektir. Nitel olarak gerçekleştirilen çalışmada sivil toplum kavramı ele alınmış ve İZDEDA’nın resmi X hesabı içerik analizi yöntemi ile irdelenmiştir. Bu araştırma kapsamında, afetler sonrası iletişim teknolojilerinin yoğun olarak kullanıldığı günümüzde İZDEDA’nın bir sivil toplum kuruluşu olarak X platformu aracıyla özellikle siyasetçiler ve bürokratlar nezdinde gündem oluşturabildiği ve depremzedelerin bir takım haklarına erişiminde rol oynadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Turkey is located in a geological region where earthquakes frequently occur. After major earthquakes in Turkey, the communities directly affected often struggle to find their way to address their grievances. Following the Aegean Sea-based earthquake on 30 October 2020, the Izmir Earthquake Victims Solidarity Association (IZDEDA) was established. Its goals were to gather earthquake victims affected by the earthquake in and around Izmir under one roof to draw the attention of authorities to the problems they face; to prevent the loss of rights by meeting with relevant persons and institutions on behalf of the victims; and to carry out efforts related to urban transformation and measures to normalize life. Communication and social media use are highly important for non-governmental organizations today. Particularly after disasters, the role of social media in creating public awareness and influencing bureaucracy, with public support, is significant. The study focuses on determining the role played by IZDEDA, established in response to the needs of Izmir earthquake victims after the 30 October 2020 earthquake, in organizing earthquake victims as a non-governmental organization. In this qualitative study, the concept of civil society was examined, and a content analysis of IZDEDA's official X account was conducted. Within the scope of the research, it was concluded that in today's world, where communication technologies are heavily utilized after disasters, IZDEDA, as a non-governmental organization, was able to create an agenda, particularly in the eyes of politicians and bureaucrats, through the X platform, and played a role in the victims' access to some of their rights.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Politika ve Yönetim (Diğer) |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 26 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 82 |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.