Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SİNEMADA KROMATİZM ÜZERİNE BİR İNCELEME, SİVAS FİLMİ ÖRNEĞİ

Yıl 2022, Sayı: 3, 54 - 65, 30.03.2022

Öz

Göze ve kulağa hitap eden bir sanat dalı olan sinema günümüzün önemli kitle iletişim araçlarının başında yer almaktadır. Her türlü olay ve durum sinemanın görsel gücü kullanılarak izleyicilere aktarılabilmektedir. Sinemanın görsel gücünü seyirciye en etkili olarak aktarabildiği türlerinden biri de belgesel sinemadır.
Kendine özgü dili ve tasarımı olan belgesel sinema, bir sanat dalı olarak insanların hem ‘bilgi’ hem de ‘duygu’ boyutuna eş yönelimi olan bir iletişim yöntemidir. Bu niteliğinden ötürü sinema sanatı içinde ‘özel bir tür’ olarak tanımlanmakta ve verilmek istenilen mesajın alıcıya ulaşımını sağlayan yollardan biridir denilmektedir.
Belgesel Sinema olarak ele aldığımız filmde ışık, imge, sembol ve görüntülerin kendine has bir dili olduğu söylenebilir. Belgesel sinemanın kendine has olan bu dili, çeşitli filtre ve renklerin kullanımıyla zenginleştirilmekte, izleyicilerin üzerinde belirli bir etki yaratılabilmesi için görsel öğelere başvurulmaktadır. Teknolojik gelişmelere bağlı olarak sıklıkla kullanılan dijital efektlerin yanında çizgi, yön, büyüklük, biçim, doku ve özellikle de renk görsel dilin oluşumuna büyük katkı sağlamaktadır.
Belgesel sinemada görsel öğeler belli bir uyum içerisinde kullanılmaktadır. Görsel öğeler arasında anlatım dili oluşmasını sağlayan en temel unsur ise renktir. Çünkü her renk farklı bir anlam yükü ve derinliğine sahiptir. Bütün renklerin kendine özgü bir anlamının yanı sıra oluşturduğu duygu durumu da mevcuttur. Nitel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılan bu araştırmanın amacı, Sivas Filmi’nde bir iletişim biçimine dönüşen mavi rengin filmin temasına uygun olarak nasıl ve nerelerde kullanıldığını incelemektir. Elde edilen bulgular doğrultusunda Sivas Filmi’nde renklerin psikolojik etkileri düşünülerek verilmek istenen mesajı pekiştirmek amacıyla birçok yerde kullanılmıştır.

Kaynakça

  • Assheuer, Thomas. (2013). Yakın Plan Haneke. (Çev.: Nazlı PAKKAN). İstanbul. Agora Kitap.
  • Asiltürk, C. (2018). Türk & İslam Dünyası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Mart 2018, s. 226-243.
  • Baloğlu, U. (2018). Journal Of Social and Humanities Sciences Research, yıl 2018, cilt 5, sayı 16.
  • Brown, B., (2006). Sinematografi Kuram ve Uygulama. (Çev.: Selçuk TAYLANER) Hill Yayın, İstanbul.
  • Bordwell, D. ve Thompson, K., (2008) Film Sanatı, De-ki Yayınları, Ankara.
  • Deleuze, G., Guttari F. (2015). Felsefe Nedir? (Çev: Turhan ILGAZ). İst: Yapı Kredi Yayınları.
  • Goethe, Wolfgang (2013). Renk Öğretisi, (Çev: İlknur Aka), Kırmızı Yayınları, İstanbul.
  • Karadoğan, U.C. (2019) Çocuk ve Çocukluk Kavramının Tarihsel Süreçte Değerlendirilmesi, Çocuk ve Medeniyet 2019/1.
  • Karasar, N. (2005) Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karasar, N. (2014) Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Koca, Ş.E., (2019). Sinemada Anlam Yaratma Sürecinde Rengin Metaforik Kullanımı, Sanat Tasarım Dergisi, 2019 Haziran.
  • Mercin, L. ve Diğerleri, (2019). Görsel sanatlar öğretmenler için kılavuz, MEB yayınları, Ankara.
  • Onur, B. (2005). Türkiye’de Çocukluğun Tarihi (2.bs.). Ankara: İmge Yayıncılık.
  • Öngören, G. S., (1991). Belgesel Filmin Yapısal Gelişimi ve Türkiye'ye Yansıması, İstanbul: Der. Yayınlan, s.18-19.
  • Öngören, G. S., (1991). Belgesel Filmin Yapısal Gelişimi ve Türkiye'ye Yansıması, İstanbul: Der. Yayınlan, s.20.
  • Rotha, P., Belgesel Sinema, çev. İbrahim Şener. İstanbul: Sistem Yayıncılık, Nisan 1995.
  • Sözen, M. Dayı, H. (2013). "Sinemada Işık Kullanımı ve Örnek Bir Çözümleme", Erciyes İletişim Dergisi “akademia”, Cilt: 3, Sayı: 1, (32-49).
  • Şenyapılı, Ö. (1998). Sinema ve Tasarım. Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları.
  • Tanyeli, U. & Sözen, M. (1992). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü Remzi Kitapevi, İstanbul.
  • Temizsoylu, N., (1987). Renk ve Resimde Kullanımı, İstanbul: Mimar Sinan Üniversitesi Yayınları.
  • Uçar, Fikret (2004). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, İnkilap Kitabevi, İstanbul.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Video Tasarımı, Güzel Sanatlar, Plastik Sanatlar (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hami Onur Bingöl 0000-0003-1522-6419

İlhami Diksoy 0000-0002-7011-6338

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Bingöl, H. O., & Diksoy, İ. (2022). SİNEMADA KROMATİZM ÜZERİNE BİR İNCELEME, SİVAS FİLMİ ÖRNEĞİ. D-Sanat(3), 54-65.