Amaç: Bu çalışmada, koronavirüs pandemisi ve bu pandeminin yol açtığı sağlık kriziyle mücadelenin etkin bir sağlık yönetimi ile yürütülmesinde medyanın sahip olduğu rolün sosyolojik bir bakış açısıyla ele alınması amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Bu çalışmada, nitel yöntem benimsenmiştir ve çevrimiçi etnografi ve görsel doküman analizi teknikleri kullanılmıştır. Bu amaçla hem konvansiyonel medyadaki hem de yeni medyadaki görsel ve yazılı materyaller ve sloganlar incelenmiştir.
Bulgular: Bireyleri ve halkı etkileyecek araçlara sahip olduğu için medyanın pandemi sürecinde sağlık hizmetlerinin etkili bir şekilde yönetilmesinde de büyük bir role sahip olduğu görülmüştür. Bununla birlikte, hem konvansiyonel hem de yeni medyanın sosyal ve ekonomik eşitsizlikleri göz ardı ettiği, bunun yerine sorunun kişisel boyutunu öne çıkardığı, kirli bilgi akışına yol açan infodemik bir durum yarattığı ve koronavirüs hastalığı 2019 (coronavirus disease 2019, COVID-19) ile ilgili sunumlarında pandemiyi bir hab-eğlence kaynağı olarak kullandığı ortaya konulmuştur.
Sonuç: Pandeminin başlangıcından beri kitle iletişim araçlarının bilgi almak ve bilgi paylaşmak için çok sık kullanılan araçlar olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu bağlamda, pandemi sürecinde etkin bir sağlık yönetimi yürütülebilmesi için medyanın objektif ve doğru bilgilendirme yapmasının oldukça önemli olduğu sonucuna varılmıştır. Bununla birlikte, medyanın manipülatif yönü, özellikle eşitsizlikleri görmezden gelme, sağlık davranışlarının tüm sorumluluğunu bireye yükleme, komplo teorilerini yayma, aktarma ve bir infodemiye yol açma konularında çok belirgindir.
Aim: In this study, it was aimed to handle the role of the media from a sociological point of view focusing on the management of the coronavirus pandemic and the crisis caused by this pandemic, with an effective health management.
Material and Methods: In this study, the qualitative method has been adopted, and online ethnography and visual document analysis techniques have been used. For this purpose, visual and written materials, and mottos were examined in cyberspace and in conventional media.
Results: Media has a significant role in managing health care effectively during the pandemic since it has the instruments to influence individuals and public. However, both conventional and new media ignores the social and economic disparities but underlines the personal dimension instead by creating an infodemic situation and using the pandemic as a source of info-tainment in their representations regarding coronavirus disease 2019 (COVID-19).
Conclusion: It is concluded that mass media has been a very frequently used tool for getting and sharing information since the very beginning of the pandemic. Therefore, it is clear that objective and correct information provided by the media is vital for an effective health care management during the pandemic. However, the manipulative facade of media is very vivid on especially the issues of ignoring inequalities, burdening the individual with the whole responsibility of his/her health behaviors, conveying conspiracy theories and leading to an infodemic.
Covid-19 pandemic health care management media infodemic infotainment
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mart 2021 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ocak 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 23 Sayı: Special Issue |