Konfor Kanallarının Amortisör Performansına Etkisinin Deneysel Olarak İncelenmesi
Yıl 2023,
Cilt: 11 Sayı: 1, 1 - 9, 31.01.2023
Zeliha Kamış Kocabıçak
,
Harun Anaç
Öz
Yol zemininin düzgünlüğü, viraj dönme, hızlanma, frenleme, maksimum yük taşıma kapasitesi gibi parametrelere bağlı olarak amortisör beklentileri değişir. Bu gibi farklı durumlarda beklentileri karşılamak için amortisör sönümleme kuvvetinin değişken olması gerekir. Ancak pasif amortisörlerde sönümleme kuvveti yol durumundan bağımsız olarak piston ve taban valflerindeki yağ geçişlerine göre belirli hızlar için sabittir. Valf gruplarındaki akışa ek olarak, genellikle hafif ticari araçlar için silindire açılan konfor kanalları yardımı ile amortisörün sertleşmesi veya yumuşaması şeklinde karakteristikleri değiştirilebilmektedir. Bu çalışmada konfor kanalına sahip olmayan ve olan aynı valf gruplarına sahip çift borulu teleskobik amortisörler test edilerek konfor kanallarının amortisör performansı üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Konfor kanallarının özellikle düşük hızlarda sönümleme kuvvetini düşürdüğü ve konforlu sürüş sağladığı tespit edilmiştir.
Teşekkür
Deneysel çalışmalar Maysan Mando A.Ş. firmasında yürütülmüştür.
Kaynakça
- Referans1 C.R. Meissen, “Development and validation of a physical model for a modern twin tube damper,” M.S. thesis, Department of Mechanical Engineering, Colorado State University, Fort Collins, Colorado, US, 2009.
- Referans2 M. Gündoğ, “Binek araçlarda kullanılan çift borulu amortisörlerin teknik açıdan incelenmesi, matematik modelin oluşturulması ve uygulanması,” Yüksek Lisans Tezi, Makine Mühendisliği Bölümü, Namık Kemal Üniversitesi, Tekirdağ, Türkiye, 2016.
- Referans3 H. Okuturlar, M. Tınkır, “Araç süspansiyon sisteminin nümerik ve deneysel dinamik analizi,” Konya Mühendislik Bilimleri Dergisi, c. 9, s. 1, ss. 85-105, 2021.
- Referans4 E. Akdemir, “Araçlardaki amortisörlerin sönüm etkisinin incelenmesi,” Yüksek Lisans Tezi, Makine Mühendisliği Bölümü, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon, Türkiye, 2014.
- Referans5 D. Guan, X. Jing, H. Shen, L. Jing, J. Gong, “Test and simulation the failure characteristics of twin tube shock absorbers,” Mechanical Systems and Signal Processing, vol. 122, pp. 707-719, 2019.
- Referans6 W.S. Singh, N. Srilatha, “Design and analysis of shock absorber: a review,” Materials Today: Proceedings, vol. 5, no. 2, pp. 4832–4837, 2018.
- Referans7 C.T. Lee, B.Y. Moon, “Simulation and experimental validation of vehicle dynamic characteristics for displacement-sensitive shock absorber using fluid-flow modelling,” Mechanical Systems and Signal Processing, vol. 20, no. 2, pp. 373-388, 2006.
- Referans8 H. Anaç, “Çift borulu pasif bir teleskobik amortisörde silindir konfor kanallarının amortisör karakteristiğine etkisinin deneysel olarak incelenmesi,” Yüksek Lisans Tezi, Otomotiv Mühendisliği Bölümü, Bursa Uludağ Üniversitesi, Bursa, Türkiye, 2021.
- Referans9 J.W. Park, D.W. Joo, Y.H. Kim, “A study on the stroke-sensitive shock absorber,” Journal of the KoreLeean Society of Precision Engineering, vol. 14, no. 1, pp. 85-90, 1997.
- Referans10 J. Zou, X. Guo, M.A.A. Abdelkareem, L. Xu, J. Zhang, “Modelling and ride analysis of a hydraulic interconnected suspension based on the hydraulic energy regenerative shock absorbers,” Mechanical Systems and Signal Processing, vol. 127, no. 15, pp. 345-369, 2019.
- Referans11 R. Wang, Z. Chen, H. Xu, K. Schmidt, F. Gu, A.D. Ball, “Modelling and validation of a regenerative shock absorber system,” Proceedings of the 20th International Conference on Automation & Computing, Bedfordshire, UK, 2014. pp. 32–37.
- Referans12 J. Łuczko, U. Ferdek, “Non-linear analysis of a quarter-car model with strokedependent twin-tube shock absorber,” Mechanical Systems and Signal Processing, vol. 115, no. 15, pp. 450-468, 2019.
- Referans13 C.T. Lee, B.Y. Moon, “Study on the damping performance characteristics analysis of shock absorber of vehicle by considering fluid force,” Journal of Mechanical Science and Technology, vol. 19, no. 2, pp. 520-528, 2005.