Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SERBESTLEŞME SÜRECİNDE DEMİRYOLU LOJİSTİĞİ HİZMET KALİTESİNİN MÜŞTERİ ALGI VE BEKLENTİSİNDE KARŞILAŞTIRILMASI (Araştırma Makalesi / Research Article)

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 17, 1 - 20, 31.05.2019

Öz

Türkiye’de
taşıma modları arasında önemini kaybeden demiryolları, son yıllarda ulaştırma
politikalarındaki artan önemiyle ve yatırım paylarıyla taşımacılık pazarında
tutunmayı başarmaktadır. Avrupa birliği uyum politikalarıyla entegre olarak 1
Mayıs 2013 tarihli ve 6461 sayılı Türkiye Demiryolu Ulaştırmasının
Serbestleştirilmesi Hakkında Kanun’la ülkemizde demiryollarında yük ve yolcu
taşımacılığının serbestleşmesi, demiryolu lojistiğinin esnek piyasa ve dinamik
pazar koşullarında rekabetçi düzeye getirilmesi amaçlanmaktadır. Bu çalışmanın
temel konusunu, Demiryolu ile yolcu taşımacılığı yapan müşterilerin Devlet
Demiryolları İşletmesi tarafından gerçekleştirilen demiryolu taşımacılığından
aldıkları hizmetin kalitesinin ölçülmesi ve demiryolu taşımacılığının
serbestleşmesinden sonra demiryolu taşımacılığı pazarında faaliyet gösterecek
yeni firmalardan alınacak hizmetin beklentilerinin ölçülmesi
oluşturmaktadır. 
Araştırmada anket yöntemi uygulanmıştır. Yapılan
araştırma sonucunda Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 0.869 olarak
bulunmuştur.  Araştırma sonucunda
cinsiyet, yaş, eğitim seviyesi, gelir düzeyi, hizmet alım süresi gibi
değişkenlere göre kalite boyutlarında algılanan hizmet ile beklenen hizmet
arasında anlamlı bir farklılıklar bulunmuştur.

Kaynakça

  • Avrupa Komisyonu. (2006). First railway package of 2001. 3 Ocak 2018 tarihinde https://ec.europa.eu/transport/modes/rail/packages/2001_en adresinden erişildi.
  • Bergantino, A. S., Capozza, C. ve Capurso, M. (2015). The impact of open access on intra-and inter-modal rail competition. A national level analysis in Italy. Transport Policy, 39, 77–86.
  • Çağlıyan, A. ve Bozkurt Yıldız, A. (2013). Türkiye’de demiryolu güzergâhları jeomorfoloji ilişkisi.
  • DeHousse, F. ve Marsicola, B. (2015). The EU’s fourth railway package: a new stop in a long regulatory journey. Egmont Paper 76, April 2015.
  • Demiryolu Taşımacılığı Derneği. (2015). Demiryolu Ulaştırması Hakkında Rapor. Ankara. http://www.dtd.org.tr/_files/kitapcik_internet.pdf adresinden erişildi.
  • Hundal, B. S. ve Kumar, V. (2015). Assessing the Service Quality of Northern Railway by using SERVQUAL Model. Pacific Business Review International, 7. Kabasakal, A. ve Solak, A. O. (2009). Demiryolu sektörünün rekabete açılması. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25, 27–34.
  • Kalaycı, Ş., Albayrak, A. S., Eroğlu, A., Küçüksille, E., Ak, B., Karaltı, M., … Öztürk, E. (2005). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti.,. Ankara.
  • Kıroğlu, K., Elma, C., Kesten, A. ve Egüz, Ş. (2012). Üniversitede demokratik bir değer olarak hoşgörü. Journal of Social Studies Education Research, 3(2), 82–104.
  • Kocayörük, E. (2010). A Turkish Adaptation of the Inventory of Parent and Peer Attachment: The Reliability and Validity Study. Eurasian Journal of Educational Research (EJER), (40), 133–150.
  • OECD. (1997). Liberalisation And Structural Reform In The Freight Transport Sector In Europe Organisation For Economic Co-Operation And Development. Onur, A. (1953). Türkiye Demiryolları Tarihi (1860-1953). K.K.K. İstanbul Askeri yayınevi. https://www.nadirkitap.com/turkiye-demiryollari-tarihi-1860-1953-ahmet-onur-kitap5035924.html adresinden erişildi.
  • Özuysal, M. ve Tanyel, S. (2012). Erişilebilirlik Ölçütünün Rastlantısal Fayda Fonksiyonunda Kullanımı Üzerine Bir Değerlendirme. İMO Teknik Dergi, 23(3), 5987–6016.
  • Perçin, S. ve Çakır, S. (2012). Demiryollarında Süper Etkinlik Ölçümü: Türkiye Örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 27(1).
  • Pham, V. (2013). The Liberalization of Rail Transport in the European Union. Economics Honors Papers, 10.
  • Rajeswari, V. ve Santa Kumari, K. (2014). Satisfaction and service quality in Indian Railways-A study on passenger perspective. IOSR Journal of Economics and Finance, 5933.
  • Resmi Gazete. Türkiye Demiryolu Ulaştırmasının Serbestleştirilmesi. Pub. L. No. 6461 (2013). http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2013/05/20130501-1.htm adresinden erişildi.
  • Resmi Gazete. Demiryolu İşletmeciliği Yetkilendirme Yönetmeliği. Pub. L. No. 29806 (2016).
  • Şahbaz, P. ve Yüksel, S. (2006). Avrupa Birliği’nde Demiryolu ulaştırması: Standartlar, Politikalar, Hedefler (1. bs.). Seçkin Yayıncılık.
  • TCDD. (2015). TCDD Faaliyet Raporu. Ankara. http://www.tcdd.gov.tr/content/36 adresinden erişildi.
  • TCDD. (2017). TCDD Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları. 3 Ocak 2018 tarihinde http://www.tcdd.gov.tr/uploads/upmenu/2018-sebeke-Bildirimi-Surum-2.0.pdf adresinden erişildi.
  • Yiğit, N., Bütüner, S. Ö. ve Dertlioğlu, K. (2008). Öğretim Amaçlı Örütbağ Sitesi Değerlendirme Ölçeği Geliştirme. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 2(2), 38–51.
Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 17, 1 - 20, 31.05.2019

Öz

Kaynakça

  • Avrupa Komisyonu. (2006). First railway package of 2001. 3 Ocak 2018 tarihinde https://ec.europa.eu/transport/modes/rail/packages/2001_en adresinden erişildi.
  • Bergantino, A. S., Capozza, C. ve Capurso, M. (2015). The impact of open access on intra-and inter-modal rail competition. A national level analysis in Italy. Transport Policy, 39, 77–86.
  • Çağlıyan, A. ve Bozkurt Yıldız, A. (2013). Türkiye’de demiryolu güzergâhları jeomorfoloji ilişkisi.
  • DeHousse, F. ve Marsicola, B. (2015). The EU’s fourth railway package: a new stop in a long regulatory journey. Egmont Paper 76, April 2015.
  • Demiryolu Taşımacılığı Derneği. (2015). Demiryolu Ulaştırması Hakkında Rapor. Ankara. http://www.dtd.org.tr/_files/kitapcik_internet.pdf adresinden erişildi.
  • Hundal, B. S. ve Kumar, V. (2015). Assessing the Service Quality of Northern Railway by using SERVQUAL Model. Pacific Business Review International, 7. Kabasakal, A. ve Solak, A. O. (2009). Demiryolu sektörünün rekabete açılması. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25, 27–34.
  • Kalaycı, Ş., Albayrak, A. S., Eroğlu, A., Küçüksille, E., Ak, B., Karaltı, M., … Öztürk, E. (2005). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti.,. Ankara.
  • Kıroğlu, K., Elma, C., Kesten, A. ve Egüz, Ş. (2012). Üniversitede demokratik bir değer olarak hoşgörü. Journal of Social Studies Education Research, 3(2), 82–104.
  • Kocayörük, E. (2010). A Turkish Adaptation of the Inventory of Parent and Peer Attachment: The Reliability and Validity Study. Eurasian Journal of Educational Research (EJER), (40), 133–150.
  • OECD. (1997). Liberalisation And Structural Reform In The Freight Transport Sector In Europe Organisation For Economic Co-Operation And Development. Onur, A. (1953). Türkiye Demiryolları Tarihi (1860-1953). K.K.K. İstanbul Askeri yayınevi. https://www.nadirkitap.com/turkiye-demiryollari-tarihi-1860-1953-ahmet-onur-kitap5035924.html adresinden erişildi.
  • Özuysal, M. ve Tanyel, S. (2012). Erişilebilirlik Ölçütünün Rastlantısal Fayda Fonksiyonunda Kullanımı Üzerine Bir Değerlendirme. İMO Teknik Dergi, 23(3), 5987–6016.
  • Perçin, S. ve Çakır, S. (2012). Demiryollarında Süper Etkinlik Ölçümü: Türkiye Örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 27(1).
  • Pham, V. (2013). The Liberalization of Rail Transport in the European Union. Economics Honors Papers, 10.
  • Rajeswari, V. ve Santa Kumari, K. (2014). Satisfaction and service quality in Indian Railways-A study on passenger perspective. IOSR Journal of Economics and Finance, 5933.
  • Resmi Gazete. Türkiye Demiryolu Ulaştırmasının Serbestleştirilmesi. Pub. L. No. 6461 (2013). http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2013/05/20130501-1.htm adresinden erişildi.
  • Resmi Gazete. Demiryolu İşletmeciliği Yetkilendirme Yönetmeliği. Pub. L. No. 29806 (2016).
  • Şahbaz, P. ve Yüksel, S. (2006). Avrupa Birliği’nde Demiryolu ulaştırması: Standartlar, Politikalar, Hedefler (1. bs.). Seçkin Yayıncılık.
  • TCDD. (2015). TCDD Faaliyet Raporu. Ankara. http://www.tcdd.gov.tr/content/36 adresinden erişildi.
  • TCDD. (2017). TCDD Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları. 3 Ocak 2018 tarihinde http://www.tcdd.gov.tr/uploads/upmenu/2018-sebeke-Bildirimi-Surum-2.0.pdf adresinden erişildi.
  • Yiğit, N., Bütüner, S. Ö. ve Dertlioğlu, K. (2008). Öğretim Amaçlı Örütbağ Sitesi Değerlendirme Ölçeği Geliştirme. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 2(2), 38–51.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekonomi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Veli Çevik 0000-0003-1981-7275

Yunus Güler 0000-0002-8350-2721

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2019
Gönderilme Tarihi 4 Mart 2019
Kabul Tarihi 27 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 17

Kaynak Göster

APA Çevik, V., & Güler, Y. (2019). SERBESTLEŞME SÜRECİNDE DEMİRYOLU LOJİSTİĞİ HİZMET KALİTESİNİN MÜŞTERİ ALGI VE BEKLENTİSİNDE KARŞILAŞTIRILMASI (Araştırma Makalesi / Research Article). Dicle Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(17), 1-20.
AMA Çevik V, Güler Y. SERBESTLEŞME SÜRECİNDE DEMİRYOLU LOJİSTİĞİ HİZMET KALİTESİNİN MÜŞTERİ ALGI VE BEKLENTİSİNDE KARŞILAŞTIRILMASI (Araştırma Makalesi / Research Article). Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. Mayıs 2019;9(17):1-20.
Chicago Çevik, Veli, ve Yunus Güler. “SERBESTLEŞME SÜRECİNDE DEMİRYOLU LOJİSTİĞİ HİZMET KALİTESİNİN MÜŞTERİ ALGI VE BEKLENTİSİNDE KARŞILAŞTIRILMASI (Araştırma Makalesi / Research Article)”. Dicle Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 9, sy. 17 (Mayıs 2019): 1-20.
EndNote Çevik V, Güler Y (01 Mayıs 2019) SERBESTLEŞME SÜRECİNDE DEMİRYOLU LOJİSTİĞİ HİZMET KALİTESİNİN MÜŞTERİ ALGI VE BEKLENTİSİNDE KARŞILAŞTIRILMASI (Araştırma Makalesi / Research Article). Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 9 17 1–20.
IEEE V. Çevik ve Y. Güler, “SERBESTLEŞME SÜRECİNDE DEMİRYOLU LOJİSTİĞİ HİZMET KALİTESİNİN MÜŞTERİ ALGI VE BEKLENTİSİNDE KARŞILAŞTIRILMASI (Araştırma Makalesi / Research Article)”, Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 9, sy. 17, ss. 1–20, 2019.
ISNAD Çevik, Veli - Güler, Yunus. “SERBESTLEŞME SÜRECİNDE DEMİRYOLU LOJİSTİĞİ HİZMET KALİTESİNİN MÜŞTERİ ALGI VE BEKLENTİSİNDE KARŞILAŞTIRILMASI (Araştırma Makalesi / Research Article)”. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 9/17 (Mayıs 2019), 1-20.
JAMA Çevik V, Güler Y. SERBESTLEŞME SÜRECİNDE DEMİRYOLU LOJİSTİĞİ HİZMET KALİTESİNİN MÜŞTERİ ALGI VE BEKLENTİSİNDE KARŞILAŞTIRILMASI (Araştırma Makalesi / Research Article). Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2019;9:1–20.
MLA Çevik, Veli ve Yunus Güler. “SERBESTLEŞME SÜRECİNDE DEMİRYOLU LOJİSTİĞİ HİZMET KALİTESİNİN MÜŞTERİ ALGI VE BEKLENTİSİNDE KARŞILAŞTIRILMASI (Araştırma Makalesi / Research Article)”. Dicle Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 9, sy. 17, 2019, ss. 1-20.
Vancouver Çevik V, Güler Y. SERBESTLEŞME SÜRECİNDE DEMİRYOLU LOJİSTİĞİ HİZMET KALİTESİNİN MÜŞTERİ ALGI VE BEKLENTİSİNDE KARŞILAŞTIRILMASI (Araştırma Makalesi / Research Article). Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2019;9(17):1-20.

                                                                                                                                32482     32483


Bu dergide yayınlanan tüm çalışmalar, Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License kapsamında lisanslanmıştır.