Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KATILIM BANKASI ÇALIŞANLARININ KATILIM BANKACILIĞI ÜRÜN/HİZMETLERİNE YÖNELİK FARKINDALIK VE TUTUM DÜZEYLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 22, 613 - 633, 29.11.2021
https://doi.org/10.53092/duiibfd.976358

Öz

Katılım bankaları müşterilerine faizsiz finans ürün ve hizmetleri sunduklarından dolayı faiz hassasiyeti olan özel bir müşteri kitlesine sahiptirler. Nüfusun büyük bir bölümünün Müslüman olduğu Türkiye’de katılım bankacılığının toplam bankacılık sektörü içerisindeki pazar payı istenilen düzeye ulaşamamıştır. Yapılan araştırmalar katılım bankası çalışanlarının katılım bankacılığı ürün ve hizmetlerine yönelik farkındalık ve tutum düzeylerinin katılım bankacılığı pazar payı açısından önemli olduğunu göstermektedir. Bu nedenle Türkiye’de katılım bankacılığı pazar payının yükselmesi açısından çalışanların katılım bankacılığı ürün ve hizmetlerine yönelik farkındalık ve tutum düzeylerinin araştırılması önemli hale gelmiştir. Bu çalışmada Diyarbakır ilinde bulunan katılım bankası çalışanlarının katılım bankacılığı ürün ve hizmetlerine yönelik farkındalık ve tutum düzeylerinin ölçülmesi amaçlanmıştır. Çalışmada 108 katılım bankası çalışanı ile yüz yüze görüşme metoduyla anket uygulaması gerçekleştirilmiş ve anket ifadelerine verilen yanıtlar istatistik programı yardımıyla analiz edilmiştir. Analiz sonucunda çalışanlarının katılım bankacılığı ürün ve hizmetlerine yönelik farkındalık ve tutum düzeylerinin düşük olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Aktepe, İ. E. (2014). Sorularla Katılım Bankacılığı. Türkiye Katılım Bankaları Birliği, s. 109.
  • Atıa, J. (1995). Banking in Islamic Framework. (F. Khan, Dü.) Islamic Financial Institutions Seminar Proceedings Series, s. 23-34.
  • Buchari, I., Rafiki, A., & Al Qassab, M. A. (2015). Awareness and Attitudes of Employees Towards Islamic Banking Products in Bahrain. Procedia Economics and Finance, (30), 68-78. https://doi.org/10.1016/S2212-5671(15)01256-3
  • Canbaz, M. (2016). Katılım Bankacılığı. Beta Yayınları.
  • Gadır, A. M. (1980). Jurisprudence of Mudarabah. İnternational Association of Islamic Banks, s. 12.
  • Gait, A. H., & Worthington, A. C. (2008). An empirical survey of individual customer, business firms and financial institution attitudes towards Islamic methods of finance. International Journal of Social Economics, 35(11), 783-808. https://doi.org/10.1108/03068290810905423
  • Gül, A. R. (2005). Faizsiz Bankacılığın Dini Temeli Açısından Mudarebe ile Selef Yöntemlerinin Mukayesesi. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Defteri, 46(1), 43-83. https://doi.org/10.1501/Ilhfak_0000000364
  • Haron, S. A. (2002). The Potentiality of Islamic Products and Services in Fulfilling Corporate.Labuan, Malaysia. International Conference on Islamic Banking and Finance, 68-78.
  • Jalaluddin, A. (1999). Attitudes of Australian small business Firms and Financial Institutions Towards The Profit/Loss Sharing Method of Finance. Australia: University of Wollongong. https://doi.org/10.1111/j.1759-3441.2000.tb00952.x
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Asil Yayınevi.
  • Kerimoğlu, Y. (1985). Emanet ve Ehliyet (Cilt 2). Ölçü Yayınları.
  • Loo, M. (2010). Attitudes and Perceptions towards Islamic Banking among Muslims and Non-Muslims in Malaysia: Implications for Marketing to Baby Boomers and X-Generation. International Journal of Arts and Sciences, 3(13), 453-485.
  • Metawa, S. A., & Almossawi, M. (1998). Banking behavior of Islamic bank customers: perspectives and implications. International Journal of Bank Marketing, 16(7), 299-313. https://doi.org/10.1108/02652329810246028
  • Nordin, N. M., & Hamid, A. A. (2001). A Study on Islamic Banking Education and Strategy for the New Millenium – Malaysian Experience. International Journal of Islamic Financial Services, 2(4), 3-11.
  • Norifafah, A., & Sudin, H. (2000). Perceptions of Malaysian Corporate Customers Towards Islamic Banking Products and Services. International Journal Of Islamic Finance Services, 3(1), 137-146.
  • Okumuş, Ş. H. (2005). Interest-free banking in Turkey: a study of customer satisfaction and bank selection criteria. Journal of Economic Cooperation, 26(4), 51-86.
  • Omer. (1992). The implication of Islamic beliefs and practice on Islamic financial institutions in the UK: Profit-Sharing and Risk. Edward Elgar,Cheltenham: PhD dissertation, Loughborough University, Loughborough.
  • Özgür, E. (2007). Katılım Bankalarının Finansal Etkinliği ve Mevduat Bankaları ile Rekabet Edebilirliği. Doktora Tezi. Afyon: Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özsoy, Ş. (2012). Sağlam Bankacılık Modeli İle Katılım Bankacılığı'na Giriş. Biltur Basım Yayın ve Hizmet.
  • Pehlivan, P. (2016). Türkiye'de Katılım Bankacılığı ve Bankacılık Sektöründeki Önemi. Selçuk Üniversitesi İİBF Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16(31), 296-324. https://doi.org/10.30976/susead.302169
  • Ramdhony, D. (2013). Islamic Banking Awareness Attitudes and Bank Selection Criteria. International Journal of Humanities and Applied (IJHAS), 29-35.
  • Rammal, H. G., & Zurbruegg, R. (2007). Awareness of Islamic Banking Products Among Muslims: The Case of Australia. Journal of Financial Services Marketing, 12(1), 65-74. https://doi.org/10.1057/palgrave.fsm.4760060
  • Saripudin, K. N., Mohamad, S., Razif, F. M., Abdullah, L. H., & Rahman, N. A. (2012). Case Study on Sukuk Musharakah Issued in Malaysia. Middle-East Journal of Scientific Research, 12(2), 168-175. https://doi.org/10.5829/idosi.mejsr.2012.12.2.1681
  • TBB. (2020, 12 31). Türkiye Bankalar Birliği. Aktif Büyüklüğüne Göre Banka Sıralaması: https://www.tbb.org.tr/tr/bankacilik/banka-ve-sektor-bilgileri/istatistiki-raporlar/59 adresinden alındı
  • TKBB. (2020). 2020 Katılım Bankaları. Türkiye Katılım Bankaları Birliği.
  • TKBB. (2020, 12 31). Türkiye Katılım Bankaları Birliği. Sektör Mukayese Raporu: https://tkbb.org.tr/veri/sektormukayese adresinden alındı
  • Yazman, İ. (1964). Mecelle Hukukunda Selem Akdi. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 21(1), 281-307. https://doi.org/10.1501/Hukfak_0000001401

A RESEARCH ON AWARENESS AND ATTITUDE LEVELS OF PARTICIPATION BANK EMLOYEES AGAINST PARTICIPATION BANKING PRODUCTS/SERVICES

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 22, 613 - 633, 29.11.2021
https://doi.org/10.53092/duiibfd.976358

Öz

Since participation banks offer interest-free financial products and services to customers, they have a special interest-sensitive customer base. In Turkey, where a large part of the population is Muslim, the market share of participation banking in the total banking sector has not reached the desired level. Studies show that the awareness and attitude levels of participation bank employees towards participation banking products and services are important in terms of participation banking market share. For this reason, it has become important to investigate the awareness and attitude levels of employees towards participation banking products and services in terms of increasing the participation banking market share in Turkey. In this study, it is aimed to measure the awareness and attitude levels of participation bank employees in Diyarbakır towards participation banking products and services. In the study, a survey was conducted with 108 participation bank employees by face-to-face interview method and the answers to the survey statements were analyzed with the help of a statistical program. As a result of the analysis, it has been determined that the awareness and attitude levels of the employees towards participation banking products and services are low.

Kaynakça

  • Aktepe, İ. E. (2014). Sorularla Katılım Bankacılığı. Türkiye Katılım Bankaları Birliği, s. 109.
  • Atıa, J. (1995). Banking in Islamic Framework. (F. Khan, Dü.) Islamic Financial Institutions Seminar Proceedings Series, s. 23-34.
  • Buchari, I., Rafiki, A., & Al Qassab, M. A. (2015). Awareness and Attitudes of Employees Towards Islamic Banking Products in Bahrain. Procedia Economics and Finance, (30), 68-78. https://doi.org/10.1016/S2212-5671(15)01256-3
  • Canbaz, M. (2016). Katılım Bankacılığı. Beta Yayınları.
  • Gadır, A. M. (1980). Jurisprudence of Mudarabah. İnternational Association of Islamic Banks, s. 12.
  • Gait, A. H., & Worthington, A. C. (2008). An empirical survey of individual customer, business firms and financial institution attitudes towards Islamic methods of finance. International Journal of Social Economics, 35(11), 783-808. https://doi.org/10.1108/03068290810905423
  • Gül, A. R. (2005). Faizsiz Bankacılığın Dini Temeli Açısından Mudarebe ile Selef Yöntemlerinin Mukayesesi. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Defteri, 46(1), 43-83. https://doi.org/10.1501/Ilhfak_0000000364
  • Haron, S. A. (2002). The Potentiality of Islamic Products and Services in Fulfilling Corporate.Labuan, Malaysia. International Conference on Islamic Banking and Finance, 68-78.
  • Jalaluddin, A. (1999). Attitudes of Australian small business Firms and Financial Institutions Towards The Profit/Loss Sharing Method of Finance. Australia: University of Wollongong. https://doi.org/10.1111/j.1759-3441.2000.tb00952.x
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Asil Yayınevi.
  • Kerimoğlu, Y. (1985). Emanet ve Ehliyet (Cilt 2). Ölçü Yayınları.
  • Loo, M. (2010). Attitudes and Perceptions towards Islamic Banking among Muslims and Non-Muslims in Malaysia: Implications for Marketing to Baby Boomers and X-Generation. International Journal of Arts and Sciences, 3(13), 453-485.
  • Metawa, S. A., & Almossawi, M. (1998). Banking behavior of Islamic bank customers: perspectives and implications. International Journal of Bank Marketing, 16(7), 299-313. https://doi.org/10.1108/02652329810246028
  • Nordin, N. M., & Hamid, A. A. (2001). A Study on Islamic Banking Education and Strategy for the New Millenium – Malaysian Experience. International Journal of Islamic Financial Services, 2(4), 3-11.
  • Norifafah, A., & Sudin, H. (2000). Perceptions of Malaysian Corporate Customers Towards Islamic Banking Products and Services. International Journal Of Islamic Finance Services, 3(1), 137-146.
  • Okumuş, Ş. H. (2005). Interest-free banking in Turkey: a study of customer satisfaction and bank selection criteria. Journal of Economic Cooperation, 26(4), 51-86.
  • Omer. (1992). The implication of Islamic beliefs and practice on Islamic financial institutions in the UK: Profit-Sharing and Risk. Edward Elgar,Cheltenham: PhD dissertation, Loughborough University, Loughborough.
  • Özgür, E. (2007). Katılım Bankalarının Finansal Etkinliği ve Mevduat Bankaları ile Rekabet Edebilirliği. Doktora Tezi. Afyon: Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özsoy, Ş. (2012). Sağlam Bankacılık Modeli İle Katılım Bankacılığı'na Giriş. Biltur Basım Yayın ve Hizmet.
  • Pehlivan, P. (2016). Türkiye'de Katılım Bankacılığı ve Bankacılık Sektöründeki Önemi. Selçuk Üniversitesi İİBF Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16(31), 296-324. https://doi.org/10.30976/susead.302169
  • Ramdhony, D. (2013). Islamic Banking Awareness Attitudes and Bank Selection Criteria. International Journal of Humanities and Applied (IJHAS), 29-35.
  • Rammal, H. G., & Zurbruegg, R. (2007). Awareness of Islamic Banking Products Among Muslims: The Case of Australia. Journal of Financial Services Marketing, 12(1), 65-74. https://doi.org/10.1057/palgrave.fsm.4760060
  • Saripudin, K. N., Mohamad, S., Razif, F. M., Abdullah, L. H., & Rahman, N. A. (2012). Case Study on Sukuk Musharakah Issued in Malaysia. Middle-East Journal of Scientific Research, 12(2), 168-175. https://doi.org/10.5829/idosi.mejsr.2012.12.2.1681
  • TBB. (2020, 12 31). Türkiye Bankalar Birliği. Aktif Büyüklüğüne Göre Banka Sıralaması: https://www.tbb.org.tr/tr/bankacilik/banka-ve-sektor-bilgileri/istatistiki-raporlar/59 adresinden alındı
  • TKBB. (2020). 2020 Katılım Bankaları. Türkiye Katılım Bankaları Birliği.
  • TKBB. (2020, 12 31). Türkiye Katılım Bankaları Birliği. Sektör Mukayese Raporu: https://tkbb.org.tr/veri/sektormukayese adresinden alındı
  • Yazman, İ. (1964). Mecelle Hukukunda Selem Akdi. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 21(1), 281-307. https://doi.org/10.1501/Hukfak_0000001401
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekonomi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mustafa Beybur 0000-0003-0538-7155

Yayımlanma Tarihi 29 Kasım 2021
Gönderilme Tarihi 30 Temmuz 2021
Kabul Tarihi 20 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 22

Kaynak Göster

APA Beybur, M. (2021). KATILIM BANKASI ÇALIŞANLARININ KATILIM BANKACILIĞI ÜRÜN/HİZMETLERİNE YÖNELİK FARKINDALIK VE TUTUM DÜZEYLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Dicle Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(22), 613-633. https://doi.org/10.53092/duiibfd.976358
AMA Beybur M. KATILIM BANKASI ÇALIŞANLARININ KATILIM BANKACILIĞI ÜRÜN/HİZMETLERİNE YÖNELİK FARKINDALIK VE TUTUM DÜZEYLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. Kasım 2021;11(22):613-633. doi:10.53092/duiibfd.976358
Chicago Beybur, Mustafa. “KATILIM BANKASI ÇALIŞANLARININ KATILIM BANKACILIĞI ÜRÜN/HİZMETLERİNE YÖNELİK FARKINDALIK VE TUTUM DÜZEYLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. Dicle Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 11, sy. 22 (Kasım 2021): 613-33. https://doi.org/10.53092/duiibfd.976358.
EndNote Beybur M (01 Kasım 2021) KATILIM BANKASI ÇALIŞANLARININ KATILIM BANKACILIĞI ÜRÜN/HİZMETLERİNE YÖNELİK FARKINDALIK VE TUTUM DÜZEYLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 11 22 613–633.
IEEE M. Beybur, “KATILIM BANKASI ÇALIŞANLARININ KATILIM BANKACILIĞI ÜRÜN/HİZMETLERİNE YÖNELİK FARKINDALIK VE TUTUM DÜZEYLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”, Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 11, sy. 22, ss. 613–633, 2021, doi: 10.53092/duiibfd.976358.
ISNAD Beybur, Mustafa. “KATILIM BANKASI ÇALIŞANLARININ KATILIM BANKACILIĞI ÜRÜN/HİZMETLERİNE YÖNELİK FARKINDALIK VE TUTUM DÜZEYLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 11/22 (Kasım 2021), 613-633. https://doi.org/10.53092/duiibfd.976358.
JAMA Beybur M. KATILIM BANKASI ÇALIŞANLARININ KATILIM BANKACILIĞI ÜRÜN/HİZMETLERİNE YÖNELİK FARKINDALIK VE TUTUM DÜZEYLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2021;11:613–633.
MLA Beybur, Mustafa. “KATILIM BANKASI ÇALIŞANLARININ KATILIM BANKACILIĞI ÜRÜN/HİZMETLERİNE YÖNELİK FARKINDALIK VE TUTUM DÜZEYLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. Dicle Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 11, sy. 22, 2021, ss. 613-3, doi:10.53092/duiibfd.976358.
Vancouver Beybur M. KATILIM BANKASI ÇALIŞANLARININ KATILIM BANKACILIĞI ÜRÜN/HİZMETLERİNE YÖNELİK FARKINDALIK VE TUTUM DÜZEYLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2021;11(22):613-3.

                                                                                                                                32482     32483


Bu dergide yayınlanan tüm çalışmalar, Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License kapsamında lisanslanmıştır.