Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AKADEMİSYEN VE ÖĞRENCİLERİN ZOOM YORGUNLUĞUNUN İNCELENMESİ: İSTANBUL ÖRNEĞİ

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 23, 123 - 140, 28.05.2022
https://doi.org/10.53092/duiibfd.1031608

Öz

Korona virüs pandemisi ile ortaya çıkan “Zoom Yorgunluğu”, göz rahatsızlıkları, fiziksel inaktivite, asosyallik ve kullanıcılardaki bilişsel yükün artması gibi sorunları da beraberinde getirmiştir. Zoom yorgunluğunun, çevrimiçi araçlar ile iş, toplantı veya eğitim gibi faaliyetleri sürdürenler arasında daha yaygın olduğu ifade edilmektedir. Bu durum, özellikle de uzaktan eğitime geçen akademisyen ve öğrencilerin maruz kaldığı “zoom yorgunluğu” fenomenini incelemeyi önemli kılmaktadır. Bu sebeple, akademisyen ve doktora öğrencilerinin zoom yorgunluğunun incelenmesi amaçlanmıştır. Tanımlayıcı, kesitsel ve nicel araştırma alt türlerinden biri olan nedensel karşılaştırma tipinin kullanıldığı bu çalışma, İstanbul ilinde yer alan bir devlet ve bir vakıf üniversitesinin sağlık bilimleri fakültesinde akademisyen ve doktora öğrencisi olan 201 kişi ile yapılmıştır. Araştırmanın akademisyen ve doktora öğrencileri ile yapılmasının sebebi, bu grubun zoom yorgunluğunun kaynağı olan çevrimiçi araçları sıklıkla kullanmasıdır. Çalışma verileri, 12.07.2021 ile 03.09.2021 tarihleri arasında çevrimiçi olarak toplanmıştır. Verilerin analizi için iki grup için Bağımsız Örneklem t-Testi, ikiden fazla grup için Tek Yönlü Varyans Analizi kullanılmıştır. Online toplantılara katılım sıklığı arttıkça akademisyen ve doktora öğrencilerinin genel zoom yorgunluğunun arttığı, buna karşın göz yorgunluğu ve motivasyonel yorgunluğunun ise, değişmediği tespit edilmiştir. Online toplantıların oturum süresi arttıkça göz yorgunluğu hariç, genel yorgunluk, sosyal yorgunluk, motivasyonel yorgunluk, duygusal yorgunluk ve zoom yorgunluğu istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde artmaktadır. Eğitim gibi önemli bir işlevin sürekliliği önemli olmak ile birlikte bu işlevin yerine getirileceği yerin online platformlar olmadığı ya da bu platformların az kullanılması gerektiği, kullanılsa dahi yüz yüze olacak uygulamalar ile birlikte hibrit modele göre verilmesi önerilmektedir.

Destekleyen Kurum

Yok

Proje Numarası

Yok

Teşekkür

Yok

Kaynakça

  • Agarwal, S., & Kaushik, J. S. (2020). Student’s Perception of Online Learning during COVID Pandemic. The Indian Journal of Pediatrics, 87(7), 554–554. doi:10.1007/s12098-020-03327-7.
  • Akduman, G. (2021). Zoom Yorgunluğu Ölçeğinin Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması. İş'te Davranış Dergisi, 6(1),16-28. Erişim tarihi: 17 Kasım, 2021, erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/idd/issue/59234/936195.
  • Bailenson, J. N. (2021). Nonverbal overload: A theoretical argument for the causes of zoom fatigue. Technology, Mind, and Behavior, 1(3), 1-13.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması . Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6 (3) , 112-142. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/auad/issue/56247/773769.
  • Buruk, K., Ozlu, T. (2020). New Coronavirus: SARS-COV-2. Mucosa. 2020;3(1):1-4. DOI: 10.33204/mucosa.706906.
  • Degges-White, S. (2020). Zoom Fatigue: Don’t Let Video Meetings Zap Your Energy. Some ‘cheats’ to help you beat Zoom fatigue before it beats you. Psychology Today. https://www.psychologytoday.com/us/blog/lifetime-connections/202004/zoom-fatiguedont-let-video-meetings-zap-your-energy.
  • Dünya Sağlık Örgütü. (2020). Joint ICAO- WHO Statement on COVID-19. World Health Organisation. Erişim Tarihi: 17 Kasım, 2021, erişim adresi: https://www.icao.int/ Security/COVID-19/Pages/Statements.aspx.
  • Fauville, G., Luo, M., Queiroz, A. C. M., Bailenson, J. N., & Hancock, J. (2021). Zoom Exhaustion & Fatigue Scale. Computers in Human Behavior Reports, 4, 100119. doi:10.1016/j.chbr.2021.100119.
  • Ferrel, M. N., Ryan, J. J. (2020). The Impact of COVID-19 on Medical Education. Cureus. 2020 Mar 31;12(3):e7492. doi: 10.7759/cureus.7492. PMID: 32368424; PMCID: PMC7193226.
  • Harper, R. (2020). Sore Eyes and Tired Minds: Students and Professors Struggle With ‘Zoom Fatigue’. Erişim Tarihi: 17 Kasım, 2021, erişim adresi: https://thehoya.com/sore-eyes-and-tired-minds-students-and-professors-struggle-with-zoom-fatigue/.
  • IBM Corp., 2017. IBM SPSS Statistics for Windows [WWW Document]. Cite IBM SPSS Stat. Earlier Versions SPSS. Erişim tarihi: 17 Kasım 2021, erişim adresi: URL https://www.ibm.com/support/pages/how-cite-ibm-spss-statistics-or-earlier-versions-spss.
  • Logitech, (2021). Video Fatigue Is Widespread – But Manageable. Erişim Tarihi: 17 Kasım, 2021, erişim adresi: https://www.logitech.com/en-us/video-collaboration/resources/think-tank/articles/video-meeting-fatigue-part-2.html.
  • Lowenthal, P., Borup, J., West, R., & Archambault, L. (2020). Thinking beyond Zoom: Using asynchronous video to maintain connection and engagement during the COVID-19 pandemic. Journal of Technology and Teacher Education, 28(2), 383-391.
  • Luo, M., Guo, L., Yu, M., & Wang, H. (2020). The Psychological and Mental Impact of Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) on Medical Staff and General Public – A Systematic Review and Meta-analysis. Psychiatry Research, 113190. doi:10.1016/j.psychres.2020.113190.
  • Manning, M., & Munro, D. (2006). The Survey Researcher’s SPSS Cookbook (Edition Unstated Edition). Frenchs Forest, N.S.W.: Pearson.
  • Wiederhold, B. K. (2020). Connecting Through Technology During the Coronavirus Disease 2019 Pandemic: Avoiding “Zoom Fatigue”. Cyberpsychology, Behavior, And Social Networking, 23(7), 437-438. https://www.liebertpub.com/doi/pdfplus/10.1089/cyber.2020.29188.bkw.

EXAMINING ZOOM FATIGUE OF ACADEMICS AND STUDENTS: THE CASE OF ISTANBUL

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 23, 123 - 140, 28.05.2022
https://doi.org/10.53092/duiibfd.1031608

Öz

"Zoom Fatigue", which emerged with the corona virus pandemic, has brought problems such as eye disorders, physical inactivity, asociality and increased cognitive load in users. It is stated that Zoom fatigue is more common among those who carry out activities such as work, meetings or education with online tools. This makes it important to examine the phenomenon of "zoom fatigue", which academics and students who switch to distance education are exposed to. For this reason, this study was conducted to examine the zoom fatigue of academicians and doctoral students. This study, in which the causal comparison type, which is one of the descriptive, cross-sectional and quantitative research sub-types, was used, was conducted with 201 academicians and doctoral students in the health sciences faculty of a state and a foundation university in Istanbul. The reason why the research was conducted with academicians and doctoral students is that this group frequently uses online tools, which is the source of zoom fatigue. Study data were collected online between 12.07.2021 and 03.09.2021. Independent Sample t-Test for two groups and One-Way Analysis of Variance for more than two groups were used for data analysis. As the frequency of participation in online meetings increased, it was determined that the general zoom fatigue of academicians and doctoral students increased, while eye strain and motivational fatigue did not change. As the session duration of online meetings increases, excluding eyestrain, general fatigue, social fatigue, motivational fatigue, emotional fatigue and zoom fatigue increase statistically. Although the continuity of an important function such as education is important, it is recommended that the place where this function will be fulfilled is not online platforms or that these platforms should be used sparingly, and that even if used, it should be given according to the hybrid model with face-to-face applications.

Proje Numarası

Yok

Kaynakça

  • Agarwal, S., & Kaushik, J. S. (2020). Student’s Perception of Online Learning during COVID Pandemic. The Indian Journal of Pediatrics, 87(7), 554–554. doi:10.1007/s12098-020-03327-7.
  • Akduman, G. (2021). Zoom Yorgunluğu Ölçeğinin Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması. İş'te Davranış Dergisi, 6(1),16-28. Erişim tarihi: 17 Kasım, 2021, erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/idd/issue/59234/936195.
  • Bailenson, J. N. (2021). Nonverbal overload: A theoretical argument for the causes of zoom fatigue. Technology, Mind, and Behavior, 1(3), 1-13.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması . Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6 (3) , 112-142. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/auad/issue/56247/773769.
  • Buruk, K., Ozlu, T. (2020). New Coronavirus: SARS-COV-2. Mucosa. 2020;3(1):1-4. DOI: 10.33204/mucosa.706906.
  • Degges-White, S. (2020). Zoom Fatigue: Don’t Let Video Meetings Zap Your Energy. Some ‘cheats’ to help you beat Zoom fatigue before it beats you. Psychology Today. https://www.psychologytoday.com/us/blog/lifetime-connections/202004/zoom-fatiguedont-let-video-meetings-zap-your-energy.
  • Dünya Sağlık Örgütü. (2020). Joint ICAO- WHO Statement on COVID-19. World Health Organisation. Erişim Tarihi: 17 Kasım, 2021, erişim adresi: https://www.icao.int/ Security/COVID-19/Pages/Statements.aspx.
  • Fauville, G., Luo, M., Queiroz, A. C. M., Bailenson, J. N., & Hancock, J. (2021). Zoom Exhaustion & Fatigue Scale. Computers in Human Behavior Reports, 4, 100119. doi:10.1016/j.chbr.2021.100119.
  • Ferrel, M. N., Ryan, J. J. (2020). The Impact of COVID-19 on Medical Education. Cureus. 2020 Mar 31;12(3):e7492. doi: 10.7759/cureus.7492. PMID: 32368424; PMCID: PMC7193226.
  • Harper, R. (2020). Sore Eyes and Tired Minds: Students and Professors Struggle With ‘Zoom Fatigue’. Erişim Tarihi: 17 Kasım, 2021, erişim adresi: https://thehoya.com/sore-eyes-and-tired-minds-students-and-professors-struggle-with-zoom-fatigue/.
  • IBM Corp., 2017. IBM SPSS Statistics for Windows [WWW Document]. Cite IBM SPSS Stat. Earlier Versions SPSS. Erişim tarihi: 17 Kasım 2021, erişim adresi: URL https://www.ibm.com/support/pages/how-cite-ibm-spss-statistics-or-earlier-versions-spss.
  • Logitech, (2021). Video Fatigue Is Widespread – But Manageable. Erişim Tarihi: 17 Kasım, 2021, erişim adresi: https://www.logitech.com/en-us/video-collaboration/resources/think-tank/articles/video-meeting-fatigue-part-2.html.
  • Lowenthal, P., Borup, J., West, R., & Archambault, L. (2020). Thinking beyond Zoom: Using asynchronous video to maintain connection and engagement during the COVID-19 pandemic. Journal of Technology and Teacher Education, 28(2), 383-391.
  • Luo, M., Guo, L., Yu, M., & Wang, H. (2020). The Psychological and Mental Impact of Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) on Medical Staff and General Public – A Systematic Review and Meta-analysis. Psychiatry Research, 113190. doi:10.1016/j.psychres.2020.113190.
  • Manning, M., & Munro, D. (2006). The Survey Researcher’s SPSS Cookbook (Edition Unstated Edition). Frenchs Forest, N.S.W.: Pearson.
  • Wiederhold, B. K. (2020). Connecting Through Technology During the Coronavirus Disease 2019 Pandemic: Avoiding “Zoom Fatigue”. Cyberpsychology, Behavior, And Social Networking, 23(7), 437-438. https://www.liebertpub.com/doi/pdfplus/10.1089/cyber.2020.29188.bkw.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekonomi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Fatma Kantas Yilmaz 0000-0003-0512-382X

Haşim Çapar 0000-0001-7056-7879

Proje Numarası Yok
Yayımlanma Tarihi 28 Mayıs 2022
Gönderilme Tarihi 2 Aralık 2021
Kabul Tarihi 1 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 23

Kaynak Göster

APA Kantas Yilmaz, F., & Çapar, H. (2022). AKADEMİSYEN VE ÖĞRENCİLERİN ZOOM YORGUNLUĞUNUN İNCELENMESİ: İSTANBUL ÖRNEĞİ. Dicle Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12(23), 123-140. https://doi.org/10.53092/duiibfd.1031608
AMA Kantas Yilmaz F, Çapar H. AKADEMİSYEN VE ÖĞRENCİLERİN ZOOM YORGUNLUĞUNUN İNCELENMESİ: İSTANBUL ÖRNEĞİ. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. Mayıs 2022;12(23):123-140. doi:10.53092/duiibfd.1031608
Chicago Kantas Yilmaz, Fatma, ve Haşim Çapar. “AKADEMİSYEN VE ÖĞRENCİLERİN ZOOM YORGUNLUĞUNUN İNCELENMESİ: İSTANBUL ÖRNEĞİ”. Dicle Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 12, sy. 23 (Mayıs 2022): 123-40. https://doi.org/10.53092/duiibfd.1031608.
EndNote Kantas Yilmaz F, Çapar H (01 Mayıs 2022) AKADEMİSYEN VE ÖĞRENCİLERİN ZOOM YORGUNLUĞUNUN İNCELENMESİ: İSTANBUL ÖRNEĞİ. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 12 23 123–140.
IEEE F. Kantas Yilmaz ve H. Çapar, “AKADEMİSYEN VE ÖĞRENCİLERİN ZOOM YORGUNLUĞUNUN İNCELENMESİ: İSTANBUL ÖRNEĞİ”, Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 12, sy. 23, ss. 123–140, 2022, doi: 10.53092/duiibfd.1031608.
ISNAD Kantas Yilmaz, Fatma - Çapar, Haşim. “AKADEMİSYEN VE ÖĞRENCİLERİN ZOOM YORGUNLUĞUNUN İNCELENMESİ: İSTANBUL ÖRNEĞİ”. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 12/23 (Mayıs 2022), 123-140. https://doi.org/10.53092/duiibfd.1031608.
JAMA Kantas Yilmaz F, Çapar H. AKADEMİSYEN VE ÖĞRENCİLERİN ZOOM YORGUNLUĞUNUN İNCELENMESİ: İSTANBUL ÖRNEĞİ. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2022;12:123–140.
MLA Kantas Yilmaz, Fatma ve Haşim Çapar. “AKADEMİSYEN VE ÖĞRENCİLERİN ZOOM YORGUNLUĞUNUN İNCELENMESİ: İSTANBUL ÖRNEĞİ”. Dicle Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 12, sy. 23, 2022, ss. 123-40, doi:10.53092/duiibfd.1031608.
Vancouver Kantas Yilmaz F, Çapar H. AKADEMİSYEN VE ÖĞRENCİLERİN ZOOM YORGUNLUĞUNUN İNCELENMESİ: İSTANBUL ÖRNEĞİ. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2022;12(23):123-40.

                                                                                                                                32482     32483


Bu dergide yayınlanan tüm çalışmalar, Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License kapsamında lisanslanmıştır.