4-6 Yaş Grubu Çocuklarda Sürat, Çeviklik, Esneklik ve Sıçrama Performansı Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi
Yıl 2024,
Cilt: 4 Sayı: 2, 86 - 95, 11.11.2024
Zeynep İnci Karadenizli
,
Burak Paçalıoğlu
Öz
Bu araştırmanın amacı, 4-6 yaş grubundaki çocuklarda (n= 15) sürat, çeviklik, esneklik ve sıçrama performansı arasındaki ilişkilerin incelenmesidir. Çocuklara, aynı gün içinde sürat ölçümü için 10m sprint koşu testi, çabukluk için İllinois testi, esneklik değerlerinin tespiti için otur-uzan testi ve sıçrama performansı için dikey (CMJ) ve yatay sıçrama (durarak uzun atlama) testleri yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin işlenmesi, verilerin tanımlayıcı istatistik ve istatistiksel analizlerinde SPSS 21 paket programı kullanılmıştır. Verilerin normallik varsayımı Shapiro-Wilk testi ile korelasyon analizleri Pearson Korelasyon analizi ile yapılmıştır. Bulgularda; hem dikey hem de yatay sıçrama değerleri ile sürat ve çabukluk değerleri arasında anlamlı negatif korelasyonlar olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca sürat ve çabukluk değerleri arasında anlamlı pozitif korelasyonlar olduğu görülmüştür. Diğer yandan esneklik değerleri ile diğer değişkenler arasında herhangi bir anlamlı korelasyon olmadığı bulgulanmıştır. Sonuç olarak; 4-6 yaş grubu çocuklarda, sıçrama performansının artması halinde sürat ve çabukluk becerisinin olumlu etkileneceği, ayrıca sürat ve çabukluğun da kendi içinde doğru orantılı olarak birbirini etkilediği söylenebilir. Esneklik değerleri ile diğer değişkenlerin arasındaki ilişkilerin ise çocukların ileriki yaşlarında ortaya çıkabileceği düşünülmektedir. Sporcu olmaya aday çocukların, süratli ve çevik olabilmeleri için sıçrama performanslarını geliştirici bilimsel planlı çalışmaların yapılması, antrenör ve beden eğitimi öğretmenlerine önerilmektedir.
Etik Beyan
Araştırma öncesinde etik kurul onayı alındı (Düzce Üniversitesi Bilimsel Araştırma ve Yayın Etik Kurulu Tarih: 27.04.2023 Karar no: 2023/127). Araştırmaya katılan çocuklar 18 yaş altı olduğu için çalışma öncesi, veli onay formu alındı.
Kaynakça
- 1. Altınkök, M. (2017). The effect of coordinated teaching method practices on motor some motor skills of 6-year-old children. Eurasian Journal of Educational Research, 68, 49-61.
- 2. Aslan, C. (2021). 7-10 yaş arasındaki çocukların bazı fiziksel motorik ve antropometrik özelliklerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Antrenörlük Eğitimi Anabilim Dalı Hareket ve Antrenman Bilimleri Bilim Dalı, İstanbul.
- 3. Berthoin S., Baquet G., Manteca F., Ghislaine L., Ghislaine C., Gerbeaux M. (1996). Maximal Aerobic Speed and Running Time to Exhaustion for children 6 to 17 Years Old. Pediatric Exercise Sci., 8:234-244, Human Kinetics Pub. Inc.
- 4. Boz, M. ve Güngör, A. (2012). Okul öncesi çocuklarında temel hareket eğitim programının hareket becerilerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 51-59.
- 5. Coşan, F. ve Demir, A. (2000). Türk Çocuklarının Fiziki Uygunluk Normları, Türkiye’de Çocukların Spora Yönlendirilmesinde Uygulama Modeli (Olimpiyatlar için Sporcu Kaynağı), İstanbul Olimpiyat oyunları Hazırlık ve Düzenleme Kurulu Eğitim Yayınları, Yayın No:1
- 6. Chatterjee, S., Mandal, A., Das, N. (1993). Physical and Motor Fitness Level of Indiana School-Going Boys. The Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, 33, 268-277.
- 7. Çelebi, B. (2010). Hareket eğitiminin okulöncesi eğitim kurumlarındaki 5–6 yaş grubu çocuklarda fiziksel ve motor gelişime etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
- 8. Erdiller, Z.B. (2010). Erken çocukluk eğitiminde temel kuram ve yaklaşımlar. (Ed. İ.H. Diken). Erken çocukluk eğitimi. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
- 9. Fjortoft, I. (2000). Motor Fitness in Pre-Primary School Children, The Eurofit Motor Fitness Test Explored on 5-7 Years-Old Children. Pediatric Exercise Science, 12, 424-436.
- 10. Gallahue, D.L., Ozmun, J.C. & Goodway, J.D. (2014). Motor gelişimi anlamak. Bebekler, çocuklar, ergenler, yetişkinler. (Çev. D.S. Özer ve A. Aktop). Nobel Yayıncılık, Ankara.
- 11. Garcia, C. & Garcia, L. (2006). A motor developmentand motor learning perspective. JOPERD. 77(8), 31-33.
- 12. Goran, M.I. (1998). Measurement issues related to studies of childhood obesity: Assessment of body composition, body fat distirbution. Physical activity and food intake. Pediatrics. 101(3), 505.
- 13. Günay, M. (2013). Spor Fizyolojisi ve Performans Ölçümü, Gazi Kitabevi, Ankara.
- 14. Haslofça, E., Haslofça, F., Kutlay, E. (2006). 7-8 Yaş Kız Çocuklarında Fiziksel Uygunluk Parametreleri Arasındaki ilişkinin incelenmesi, 9. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, 3-5 Kasım, Muğla.
- 15. Hoos M.B., Plasqui G., Gevrer W.J., Westerp K.R. (2003). Physical Activity Level Measured by Doubly Labeled Water Accelerometry in Children. Apply Physiol. Aug. 89(6), 624-626.
- 16. Kalkavan, A. ve Çolak, H. (1999). Bazı Temel Fiziksel ve Motorik Özelliklerin Kız ve Erkeklerde 4-20 Yaşlar Arasında Gelişmesi. Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi.
- 17. Kerkez F. (1998). Anaokulu Çocuklarında Manipülatif Becerilerin Oyun Egzersiz Programı ile Geliştirilmesine Yönelik Bir Araştırma. Spor Araştırmaları Dergisi, (2): 1.
- 18. Kesilmiş, İ. ve Akın, M. (2016). Dört-Altı Yaş Çocuklarda Jimnastik Antrenmanının Biyomotor Yetiler Üzerine Etkisi. Türkiye Klinikleri J Sports Sci, 8(1), 15-21.
- 19. Kraemer W., Travis Triplett N., Fry A., Koziris L., E. Bauer J., Lynch J., et al. (1995). An In-Depth Sports Medicine Profile of Women College Tennis Players, 79-98.
- 20. Kramer T., Valente-Dos-Santos J., Coelho ESMJ., Malina RM., Huijgen BC., Smith J., et al. (2016). Modeling Longitudinal Changes in 5 m Sprinting Performance Among Young Male Tennis Players. Percept Mot Skills., 122(1), 299-318.
- 21. Kramer T., Huijgen, BC., Elferink-Gemser, MT., Visscher, C. (2017). Prediction of Tennis Performance in Junior Elite Tennis Players. J Sports Sci Med., 16(1), 14-21.
- 22. Malina, R.M., Bouchard, C. (1991). Growth Maturation and Physical Activity, Champaingn, IL: Human Kinetics, USA.
- 23. Mengütay, S. (2005). Çocuklarda Hareket Gelişimi Ve Spor. Morpa Yayıncılık, İstanbul.
- 24. Moore, K. & Lynn, L. (2003). Does early physical activity predict body fat change throughout childhood? Preventive Medicine. 37, 10-17.
- 25. Milne, C., Seefeldt, V., Reushlein, P. (1976). Relationship Between Age, Sex, Race and Motor Performance in Young Children. Research Quarterly, 47(4), 726-730, USA.
- 26. Muratlı, S. (2005). Çocuk ve Spor. Kültür Matbaası, Ankara.
- 27. Mülazımoğlu, B. Ö. ve Gürsoy F. (2012). The study of validity and reliability of bruininks- oseretsky motor proficiency test for five-six-years-old Turkish children. Hacettepe J Sport Sciences, 23(3), 104-118.
- 28. Müniroğlu, S., Özkan, A., Köklü, Y., Alemdaroğlu, U., & Eyuboğlu, E. (2009). 6-12 Yaş Grubu Çocukların Gelişim Dönemleri, Fiziksel Uygunlukları ve Fiziksel Aktivite. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi. Ankara
- 29. Savucu, Y., Karataş, M. Eskiyecek, C.G., Yücel, A.S., Karadağ, M. (2018). 6-7 yaş gurubu erkek çocuklarda 12 haftalık temel cimnastik eğitiminin fiziksel uygunluklarına etkisi. Turkish Journal of Educational Studies, 5 (3), 53-65.
- 30. Odabaş, Yavuz, B., Aslan, M., Yoruç, M., Aydın, M., Dönmez, N. (1998). 3-6 Yaş Grubu Çocukların Fiziki Yapı Değerlendirmesi. Spor Araştırmaları Dergisi, (2): 1.
- 31. Özer, M.K. (2009). Kinantropometri Sporda Morfolojik Planlama. (2. Baskı), Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
- 32. Özer, D.S. ve Özer, M.K. (2016). Çocuklarda Motor Gelişim, Nobel Yayıncılık, Ankara.
- 33. Turgut, A. ve Çetinkaya, V. (2006). 6-11 Yaş Grubu Kız Çocuklarda Bazı Motor Özelliklerin Belirlenmesi, 9. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, 3-5 Kasım, Muğla.
- 34. Ulutaş, A., Demir, E. ve Yayan, E.H. (2017). Motor Gelişim Eğitim Programının 5-6 Yaş Çocukların Kaba ve İnce Motor Becerilerine Etkisinin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (3), 1523-1538.
- 35. Weiss, R.M. (1983). Modeling and Motor Performance a Development Perspective, Research Quarterly for Exercise and Sport, 54(2), 190-197, USA.
- 36. Yarımkaya, E. ve Ulucan, H. (2015). The effect of movement education program on the motor development of children. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, 4(1): 37-48.
- 37. Ziyagil, M.A., Tamer, K., Zorba, E., Uzuncan, S., Uzuncan, H. (1996). Eurofit Test Bataryası Vasıtasıyla 10-12 Yaşları Arasındaki Erkek İlkokul Öğrencilerinin Fiziksel Uygunluk ve Antropometrik Özelliklerinin Yaş Gruplarına ve Spor Yapma Alışkanlıklarına Göre Değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1: 1, 20-28, Ocak.
- 38. Ziyagil, M.A, Zorba, E., Bozatlı, S., İmamoğlu, O. (1999). 6-14 Yaş Grubu Çocuklarda Yaş, Cinsiyet Ve Spor Yapma Alışkanlığının Sürat Ve Anaerobik Güce Etkisi. BESBD 3: 3.