Barajlar; inovatif ve teknolojik imkânlar göz önünde bulundurularak inşa edilmektedir. Barajların teknik açıdan değerlendirilip yapım aşamaları gerçekleştirilmesine rağmen projelendirme ve uygulama safhalarında hatalarla karşılaşılabilmektedir. Bu sorunlar kullanılan malzemelerin uygun seçilmemesi, projelendirme-uygulamadan kaynaklanan hatalar ve doğal afetler gibi çevre koşullarının yol açtığı hatalar şeklinde ortaya çıkabilmekte, bu nedenlere bağlı olarak barajlarda yıkılmalar görülebilmektedir. Barajlarda hasar ve yıkılmalar sonucu oluşabilecek can ve mal kayıplarını engellemek için kullanılan malzemelerin ve barajların davranışlarının belirlenmesi açısından birtakım deneysel ve simülasyon çalışmalarına ihtiyaç duyulmaktadır. Bu bağlamda öngörü olarak erken uyarı sistemi olması açısından yıkılma analizleri ve risk haritaları çıkarılmalıdır.Çalışma kapsamında Dicle Nehri yan kolu olan Maden Çayı üzerinde bulunan Kralkızı Barajı’nın yıkılma üzerine modellenmesi ile bir senaryo çalışması yapılmıştır. Kralkızı Barajı, Diyarbakır eski şehir merkezinden ortalama 100 metre yükseklikte ve Dicle barajıyla birlikte risk oluşturabilecek konumda olan bir barajdır. Söz konusu baraj yapım tekniği açısından dolgu baraj tipinde olmasına rağmen, çalışmada kemer barajlardaki yıkılma modeli olan, ani yıkılma meydana geldiği kabulü ile en elverişsiz durum dikkate alınarak çalışmalar yürütülmüştür.Bu çalışmada; “Global Mapper, CBS programı ile ABD Ordusu Mühendislik Birliği tarafından geliştirilen HEC-RAS programı” kullanılarak bir boyutlu üstten aşma yıkılma modellemesi yapılmıştır.Sonuç olarak, kullanılan programlarla yıkılma modellemesi yapılan Kralkızı Barajı’nın yıkılma hidrografı elde edilmiştir.
Dicle Üniversitesi Bilimsel Araştırma Proje Ofisine (DÜBAP)
Mühendislik 16.008 bilimsel araştırma projesi ve 17.007 nolu doktora projesi
Proje yürütücüsü Doç. Dr. Nizamettin HAMİDİ ve araştırmacılar Ögretim Görevlisi Ali EM ve Dr. Ögretim Üyesi Gökmen ÖZTÜRKMEN tarafından yürütülen Mühendislik 16.008 nolu bilimsel araştırma projesi ve yine Proje yürütücüsü Doç. Dr. Nizamettin HAMİDİ ve araştırmacı Ögretim Görevlisi Ali EM tarafından yürütülen 17.007 nolu doktora projesi ile destek sağlayan Dicle Üniversitesi Bilimsel Araştırma Proje Ofisine (DÜBAP) teşekkür ederim.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | Mühendislik 16.008 bilimsel araştırma projesi ve 17.007 nolu doktora projesi |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |