Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Demiryollarında Gelişme Eğilimleri, Yüksek Hızlı Demiryollarının Küresel Mevcut Durumu ve Ülkemiz İçin Bir Derleme

Yıl 2020, Cilt: 11 Sayı: 3, 1261 - 1268, 30.09.2020
https://doi.org/10.24012/dumf.658256

Öz

Ulaştırma insanlığın varoluşundan bu yana teknik ilerlemeler ve sosyal ilişkilerin sebebi ve sonucu olarak, etkilyen ve etkilenen bir konumda, entegre bir ssitemin temel bileşenlerinden bir tanesini teşkil etmektedir. Dolayısı ile ekonomik, sosyal, kültürel ve politk veçhelerin hepsinin merkezinde ve sürekliliği olan bir konuma da sahip olmuş olmaktadır. Knetleşme ile karşılıklı ve birbirini etkileyen bir ilişkiye sahip olan ulaştırma entegre ve bütünlüklü bir system altında işlevsel ve verimli olan girdi ve çıktıları ortaya koyabilir. On yıllardır Türkiye’nin karşı karşıya olduğu ana zorluklardan birisi ise bu alanda parçalı yaklaşımlar ve entegre olmayan eylemlerdir. Bu bakış açısı ile muhtelif konularda, özellikle de kentleşme ve ulaştırmada, teori ve pratikte, akademi ve piyasa arasında teme gereksinim bunlarla ilgili entegre bir yaklaşımın geliştirilmesi olarak görünektedir. Benzer problemler; dengeli türel dağılım, türler arası entegrasyon, insan odaklı yaklaşım ve hizmet parametrelerinin yükseltirlmesi konularında da kendini göstermektedir. Bütün bunların bir araya geldiği başlıklardan birisi de demiryollarıdır. Demiryollarıın geliştirilmesi ve tütrel payının arttırılması gerekliliklerinin her ikisi de hem yolcu ve hem de yük taşımacılığı içn hem açık bir gerçekliktir ve hem de doğru bir tercihi teşkil etmektedir. Türkiye’deki mevcut durum da bu yöne doğru evrilmektedir. Yüksek hızlı demiryolları Japonya, Fransa, Almanya gibi ülkelerde son 50 yıldır demiryollarının ana ana sütunlarından birisini teşkil etmektedir ve de küresel ölçekte artan bir öneme sahiptir. Bu makalede ilk olarak küresel örmekler verilmiş ardından ülkemiz özelinde muhtemel kazanımlarından bahsedilmiştir. Ardından ise ülkemizdeki hatlar özelinde değerlendirmeler yapılmış ve sonuçlar paylaşılmıştır.

Kaynakça

  • "AB Komisyonu 2004 Yılı Türkiye İlerleme Raporu", Abgs.gov.tr., (2012).
  • [2] 9.Kalkınma Planı Ulaştırma Özel İhtisas Komisyonu (ÖİK) Karayolu Alt Komisyonu, 2007, Ankara.
  • [3] S. Kuşçu, 2011, “Avrupa Birliği Ulaştırma Politikası ve Türkiye’ye Yansıması”, Gazi Akademik Bakış, vol. 5, no 9.
  • [4] Chen, C., & Hall, P. (2011). The impacts of high-speed trains on British economic geography: A study of the UK’s InterCity 125/225 and its effects. Journal of Transport Geography, 19(4), 689–704. doi:10.1016/j.jtrangeo.2010.08.010
  • [5] Golobiĉ, M., & Marot, N. (2011). Territorial impact assessment: Integrating territorial aspects in sectoral policies. Evaluation and program planning, 34(3), 163–173. doi:10.1016/j. evalprogplan.2011.02.009
  • [6] Capacity Needs Analysis of Marmaray Train Operations Scenario Analysis for Marmaray Project, 2007. Third Report
  • [7] M. Ç. Kızıltaş, 2016, Demiryolları ve Trafik Güvenliği-4, URL: http://www.ulastirmadunyasi.com/?p=8(Erişim zamanı; Ağustos, 08, 2016).
  • [8] Abrahams, G. (2014). What ‘is’ territorial cohesion? What does it ‘do’?: Essentialist versus pragmatic approaches to using concepts. European Planning Studies, 22(10), 2134–2155. doi:10. 1080/09654313.2013.819838
  • [9] M. Ç. Kızıltaş, 2016, “Avrupa Birliği ve Ulaştırma Politikaları-5”, URL: http://www.ulastirmadunyasi.com/?p=8(Erişim zamanı; Ağustos, 08, 2016).
  • [10] Brezzi, M., & Veneri, P. (2015). Assessing polycentric urban systems in the OECD: Country, regional and metropolitan perspectives. European Planning Studies, 23(6), 1128–1145. doi:10. 1080/09654313.2014.905005
  • [11] M. Ç. Kızıltaş, “Raylı Sistemlerde Küresel Ölçekteki Gelişmeler ve İstanbul-3, URL: http://www.ulastirmadunyasi.com/?p=8(Erişim zamanı; Ağustos, 08, 2016).
  • [12] NIPC, 1998, “Population, household and employment forecasts for north eastern Illinois 1990 to 2020”,Northeastern Illinois Planning Commission, Chicago, pp. 1–25.
  • [13] E. W. Johnson, 1999, “Chicago Metropolis 2020: preparing metropolitan Chicago for the 21st century. Executive Summary”, Commercial Club of Chicago.
  • [14] Department for Transport. Transport, 2005, “Wider Economic Benefits and Impacts on GDP,London: Department for Transport”.
  • [15] Veneri, P., & Burgalassi, D. (2012). Questioning polycentric development and its effects. Issues of definition and measurement for the Italian NUTS-2 regions. European Planning Studies, 20(6), 1017–1037. doi:10.1080/09654313.2012.673566
  • [16] M. Ç. Kızıltaş, “Raylı Sistemlerde Küresel Ölçekteki Gelişmeler ve İstanbul-1”, URL: http://www.ulastirmadunyasi.com/?p=8(Erişim zamanı; Ağustos, 08, 2016).
  • [17] Reggiani, A., Nijkamp, P. (Eds.), 2009. Complexity and Spatial Networks. SpringerVerlag, Berlin.
  • [18] Bode, E., 2006. Commuting, Externalities and the Geographical Sizes of Metropolitan Areas. Kiel Working Paper No. 1289, Kiel Institute for the World Economy, Kiel.
  • [19] M. Ç. Kızıltaş, “Avrupa Birliği ve Ulaştırma Politikaları-2”, URL: http://www.ulastirmadunyasi.com/?p=8(Erişim zamanı; Ağustos, 08, 2016).
  • [20] Ankara – Istanbul High Speed Train Project AIHTP-PCIU-Consultants Report, Re-appraisal – Feasibility Study Report, (2011).
  • [21] McArthur, D.P., 2010. Regional Labour Markets and Spatial Interaction Mechanisms. Ph.D. Thesis, NHH (Norwegian School of Economics and Business Administration), Bergen.
  • [22] Van Oort, F., McCann, P., 2009. Economic growth in cities and urban networks. In: Kochendörfer-Lucius, G., Pleskovic, B. (Eds.), Spatial Disparities and Development. The World Bank, Washington DC, pp. 91–108.
  • [23] Vasanen, A. (2012). Functional polycentricity: Examining metropolitan spatial structure through the connectivity of urban sub-centres. Urban Studies, 49(16), 3627–3644. doi:10.1177/ 0042098012447000
  • [24] Rawat D. B., (2016) Adaptive Connectivity, Security and Privacy in Transportation Cyber Physical Systems. Springer.
  • [25] T.C. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, 2016
  • [26] Rawat D. B., Rodrigues J. J. and Stojmenovic I., (2015) Cyber-Physical Systems: From Theory to Practice. CRC Pres
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Fatih Altan 0000-0003-0961-0115

Mehmet Çağrı Kızıltaş 0000-0001-9852-9428

Yunus Ayözen 0000-0002-9394-1568

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2020
Gönderilme Tarihi 11 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 11 Sayı: 3

Kaynak Göster

IEEE M. F. Altan, M. Ç. Kızıltaş, ve Y. Ayözen, “Demiryollarında Gelişme Eğilimleri, Yüksek Hızlı Demiryollarının Küresel Mevcut Durumu ve Ülkemiz İçin Bir Derleme”, DÜMF MD, c. 11, sy. 3, ss. 1261–1268, 2020, doi: 10.24012/dumf.658256.
DUJE tarafından yayınlanan tüm makaleler, Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. Bu, orijinal eser ve kaynağın uygun şekilde belirtilmesi koşuluyla, herkesin eseri kopyalamasına, yeniden dağıtmasına, yeniden düzenlemesine, iletmesine ve uyarlamasına izin verir. 24456