Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE VIEWS OF BIOLOGY TEACHER CANDIDATES ATTENDING PEDAGOGICAL FORMATION CERTIFICATE PROGRAM TOWARD TEACHING PROFESSION

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 2, 89 - 105, 25.12.2017

Öz

The aim of the study is to uncover the views of biology teacher candidates attending pedagogical formation certificate program (PFCP) toward teaching profession and their emotion and thinking at the beginning of their profession. The participants were 35 biology teacher candidates attending a pedagogical certificate program at a public university in the western part of Turkey. In the research, “Form of Emotion and Thinking felt on the first day of school and Teaching Profession” prepared by the researchers were used. Inductive content analysis was applied to the analysis of the data. As a result of research it was determined that for the participants teaching profession requires a good communication with students and professional knowledge, patient, effort, responsibility and devotion. They also added that teachers should transmit information to children. They reported that at the beginning of their profession they simultaneously felt “excitement, desire, uneasiness, happiness, satisfaction and comfort”.

Kaynakça

  • Akyıldız, S. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik yansıtıcı düşüncelerinin uygulama günlükleri yoluyla belirlenmesi, The Journal of Academic Social Science Studies, 41(II), ss.451-463.
  • Altunya, N. (2008). Türkiye’de öğretmen yetiştirme. Cumhuriyetimizin kuruluş felsefesinin öngördüğü eğitim, Bildiriler (Ed. İ. Çınar ve N. K. Şahbaz.). Malatya: İnönü Üniversitesi. ss. 297-319.
  • Aydın, R. ve Sağlam, G. (2012). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi (Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Örneği). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi,10 (2), ss.257-294.
  • Bektaş, M. ve Ayvaz, A. (2012). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Uygulaması Dersinde Beklentileri, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (3).
  • Bestor, A. (1953). Educational Wastelands, Urbana, IL: University of Illinois Press.
  • Campoy, R. (2005). Case Study Analysis in the Classroom: Becoming A Reflective Teacher, Sage Publications.
  • Canbulat, A. N. K. (2014). Öğretim Elemanlarının Görüşlerine Göre Öğretmen Yeterlikleri ve Öğretmen Adayı Belirleme Sürecine İlişkin Bir Değerlendirme, Cumhuriyet International Journal of Education, 3(3).
  • Ceylan, M. ve Turhan, E. (2010). Student-Teachers’ Opinions About Education and Teaching Profession Example of Anadolu University, Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, ss. 2287-2299.
  • Conant, J. B. (1963). The education of American Teachers, New York: McGraw- Hill.
  • Çam, Ö. (1981). Öğretmen Yetiştirme. X. Milli Eğitim Şurası, Ankara, 23-26 Haziran.
  • Çapa, Y. ve Çil, N. (2000). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, ss. 69-73.
  • Çapraz, C., Samancı, O. (2014). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Görüşleri ve Okul Deneyiminin İlk Gününde Hissettikleri Duygular, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(1), ss.179-188.
  • Çermik, H., Doğan, B. ve Şahin, A. (2010). Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğini Tercih Sebepleri, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2).
  • Çınar, İ. (2007). İlköğretimin Önemi, http://www.pdrciyiz.biz/archive/index.php/index.php?t-1526.html, (20.02.2016).
  • Derman, A., Özkan, E., Altuk, Y. G. ve Mülazımoğlu, İ. E. (2008). Kimya Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, 9(2).
  • Dündar, M. (2003). Müzik Öğretmeni Yetiştirmede Alanda Eğitim, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1).
  • Ekiz, D. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (2. baskı), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ercan, R. (2014). Öğretmenlerde Çocuk Sevgisi, Turkish Studies. 9(8), ss.435-444.
  • Erden, M. (2001). Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Ankara: Epsilon Yayıncılık.
  • Ergün, M. ve Özdaş, A. (1999). Okul Gözlemi ve Uygulama Çalışmalarının Öğretmen Adayları Üzerindeki Etkisi, AKÜ Sosyal Bilimler Dergisi,3, ss.115-119.
  • Gürbüztürk, O. ve Genç, S. Z. (2004). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Görüşleri, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,5(7), ss.47-62.
  • Kaya, E. ve Yıldırım, T. (2015). Fen Fakültesi Biyoloji Bölümü Öğrencilerinin Gözüyle Öğretmenlik, Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, X(II), ss.375-384.
  • Kılıç, D. (2004). Öğretmenlik Uygulaması Dersinin Öğretmen Adayları Üzerine Etkisinin Değerlendirilmesi, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi,10, ss.172-184.
  • Kırbıyık, H. (1995). Fen ve Matematik Öğretmenlerinin Eğitimi, Uluslararası Dünya Öğretmen Eğitimi Konferansı Bildirileri, Ankara, 27 Ağustos- 2 Eylül, ss.176-186.
  • Koehler, V. (1985). Research on preservice teacher education. Journal of Teacher Education. 34, ss.23-30.
  • Koerner, J. (1963). The Miseducation of American Teachers, Baltimore: Penguin Books.
  • Kuran, K. (2009). Mikro Öğretimin Öğretmenlik Meslek Bilgi ve Becerilerinin Kazanılmasına Etkisi, Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(11), ss. 384-401.
  • Lynd, A. (1950). Quackery in the Public Schools, Boston: Little, Brown and Company.
  • Lyons, G. (1980). Why Teachers Can’t Teach, Phi Delta Kappan, 62, ss. 103-107.
  • Nelson, J. L., Palansky, S. B. ve Carlson, K. (1990). Critical Issues in Education, New York: McGraw Hill.
  • Öncül, R. (2000). Eğitim ve Eğitim Bilimleri Sözlüğü, İstanbul: MEB Yayınları.
  • Özbek, R., Kahyaoğlu, M. ve Özgen, N. (2007). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Görüşlerinin Değerlendirilmesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), ss.221-232.
  • Öztürk Akar E. (2014). Fen Edebiyat Fakültesi Biyoloji Bölümü Mezunları Neden Öğretmen olmak istiyor?, Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(1), ss.259-272.
  • Peters, W. (1952). Pedagoji Enstitüsü Psikoloji ve Pedagoji Çalışmaları, İkinci Cilt. İstanbul: Pulhan Matbaası.
  • Stake, R. E. (2000). Case studies, Handbook of Qualitative Research, (Ed. Denzin ve Lincoln) 2. Basım, Sage Publications.
  • Şişman, M. ve Turan, S. (2009). Sınıf Yönetimi, Ankara: Öğreti Yayıncılık.
  • Uçan, A. (2000). Türkiye’de Öğretmenlik Mesleğine Genel Bakış, Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimde Kalite Paneli, ss.53-102. Ankara: MEB Yayınları.
  • Widmann, H. (2000). Atatürk ve Üniversite Reformu, İstanbul: Kabalcı.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.

PEDAGOJİK FORMASYON SERTİFİKA PROGRAMINA KATILAN BİYOLOJİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 2, 89 - 105, 25.12.2017

Öz

Bu çalışmanın amacı, pedagojik formasyon sertifika programına (PFSP) katılan biyoloji öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik görüşlerini ve öğretmenlik uygulaması stajının ilk gününde hissettikleri duygu ve düşünceleri tespit etmektir. Araştırmanın çalışma grubu, Türkiye’nin batı bölgesinde yer alan bir üniversitenin pedagojik formasyon sertifika programına katılan 35 biyoloji öğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla araştırmacılar tarafından hazırlanan “Öğretmenlik Mesleği ve Okulun İlk Gününde Hissedilen Duygu ve Düşünceler Formu” kullanılmıştır. Verilerinin çözümlenmesinde tümevarımsal içerik analizi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, pedagojik formasyon sertifika programına katılan biyoloji öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğiyle ilişkili olarak, “Öğrencilerle iyi iletişim kurulması ve onlara bilgi aktarılması gereken; aynı zamanda meslek bilgisi ve sevgisi, sabır, emek, fedakârlık ve sorumluluk isteyen kutsal bir meslek” şeklinde görüşlere sahip oldukları tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulamasının ilk gününde “Heyecan, istek ve arzu duyma, tedirginlik, mutluluk, hoşnutluk ve rahatlık” gibi çeşitli duyguları bir arada yaşadıkları tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akyıldız, S. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik yansıtıcı düşüncelerinin uygulama günlükleri yoluyla belirlenmesi, The Journal of Academic Social Science Studies, 41(II), ss.451-463.
  • Altunya, N. (2008). Türkiye’de öğretmen yetiştirme. Cumhuriyetimizin kuruluş felsefesinin öngördüğü eğitim, Bildiriler (Ed. İ. Çınar ve N. K. Şahbaz.). Malatya: İnönü Üniversitesi. ss. 297-319.
  • Aydın, R. ve Sağlam, G. (2012). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi (Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Örneği). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi,10 (2), ss.257-294.
  • Bektaş, M. ve Ayvaz, A. (2012). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Uygulaması Dersinde Beklentileri, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (3).
  • Bestor, A. (1953). Educational Wastelands, Urbana, IL: University of Illinois Press.
  • Campoy, R. (2005). Case Study Analysis in the Classroom: Becoming A Reflective Teacher, Sage Publications.
  • Canbulat, A. N. K. (2014). Öğretim Elemanlarının Görüşlerine Göre Öğretmen Yeterlikleri ve Öğretmen Adayı Belirleme Sürecine İlişkin Bir Değerlendirme, Cumhuriyet International Journal of Education, 3(3).
  • Ceylan, M. ve Turhan, E. (2010). Student-Teachers’ Opinions About Education and Teaching Profession Example of Anadolu University, Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, ss. 2287-2299.
  • Conant, J. B. (1963). The education of American Teachers, New York: McGraw- Hill.
  • Çam, Ö. (1981). Öğretmen Yetiştirme. X. Milli Eğitim Şurası, Ankara, 23-26 Haziran.
  • Çapa, Y. ve Çil, N. (2000). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, ss. 69-73.
  • Çapraz, C., Samancı, O. (2014). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Görüşleri ve Okul Deneyiminin İlk Gününde Hissettikleri Duygular, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(1), ss.179-188.
  • Çermik, H., Doğan, B. ve Şahin, A. (2010). Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğini Tercih Sebepleri, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2).
  • Çınar, İ. (2007). İlköğretimin Önemi, http://www.pdrciyiz.biz/archive/index.php/index.php?t-1526.html, (20.02.2016).
  • Derman, A., Özkan, E., Altuk, Y. G. ve Mülazımoğlu, İ. E. (2008). Kimya Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, 9(2).
  • Dündar, M. (2003). Müzik Öğretmeni Yetiştirmede Alanda Eğitim, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1).
  • Ekiz, D. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (2. baskı), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ercan, R. (2014). Öğretmenlerde Çocuk Sevgisi, Turkish Studies. 9(8), ss.435-444.
  • Erden, M. (2001). Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Ankara: Epsilon Yayıncılık.
  • Ergün, M. ve Özdaş, A. (1999). Okul Gözlemi ve Uygulama Çalışmalarının Öğretmen Adayları Üzerindeki Etkisi, AKÜ Sosyal Bilimler Dergisi,3, ss.115-119.
  • Gürbüztürk, O. ve Genç, S. Z. (2004). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Görüşleri, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,5(7), ss.47-62.
  • Kaya, E. ve Yıldırım, T. (2015). Fen Fakültesi Biyoloji Bölümü Öğrencilerinin Gözüyle Öğretmenlik, Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, X(II), ss.375-384.
  • Kılıç, D. (2004). Öğretmenlik Uygulaması Dersinin Öğretmen Adayları Üzerine Etkisinin Değerlendirilmesi, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi,10, ss.172-184.
  • Kırbıyık, H. (1995). Fen ve Matematik Öğretmenlerinin Eğitimi, Uluslararası Dünya Öğretmen Eğitimi Konferansı Bildirileri, Ankara, 27 Ağustos- 2 Eylül, ss.176-186.
  • Koehler, V. (1985). Research on preservice teacher education. Journal of Teacher Education. 34, ss.23-30.
  • Koerner, J. (1963). The Miseducation of American Teachers, Baltimore: Penguin Books.
  • Kuran, K. (2009). Mikro Öğretimin Öğretmenlik Meslek Bilgi ve Becerilerinin Kazanılmasına Etkisi, Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(11), ss. 384-401.
  • Lynd, A. (1950). Quackery in the Public Schools, Boston: Little, Brown and Company.
  • Lyons, G. (1980). Why Teachers Can’t Teach, Phi Delta Kappan, 62, ss. 103-107.
  • Nelson, J. L., Palansky, S. B. ve Carlson, K. (1990). Critical Issues in Education, New York: McGraw Hill.
  • Öncül, R. (2000). Eğitim ve Eğitim Bilimleri Sözlüğü, İstanbul: MEB Yayınları.
  • Özbek, R., Kahyaoğlu, M. ve Özgen, N. (2007). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Görüşlerinin Değerlendirilmesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), ss.221-232.
  • Öztürk Akar E. (2014). Fen Edebiyat Fakültesi Biyoloji Bölümü Mezunları Neden Öğretmen olmak istiyor?, Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(1), ss.259-272.
  • Peters, W. (1952). Pedagoji Enstitüsü Psikoloji ve Pedagoji Çalışmaları, İkinci Cilt. İstanbul: Pulhan Matbaası.
  • Stake, R. E. (2000). Case studies, Handbook of Qualitative Research, (Ed. Denzin ve Lincoln) 2. Basım, Sage Publications.
  • Şişman, M. ve Turan, S. (2009). Sınıf Yönetimi, Ankara: Öğreti Yayıncılık.
  • Uçan, A. (2000). Türkiye’de Öğretmenlik Mesleğine Genel Bakış, Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimde Kalite Paneli, ss.53-102. Ankara: MEB Yayınları.
  • Widmann, H. (2000). Atatürk ve Üniversite Reformu, İstanbul: Kabalcı.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Derleme Makaleler
Yazarlar

Nilgün Yenice

Barış Özden

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yenice, N., & Özden, B. (2017). PEDAGOJİK FORMASYON SERTİFİKA PROGRAMINA KATILAN BİYOLOJİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 89-105.