The aim of this study is to reveal the metaphors of university students about "sport". The sample of the research, which was organized in five different departments (Mathematics and Science Education, Basic Education, Social Sciences and Turkish Education, Physical Education and Sports Teaching, Internal Medicine (Medical Pharmacology) of three different faculties (Education, Medicine, Sports Sciences) of Düzce University in 2016-2017 academic year, constituted 208 university students. The data were obtained with the help of university students by completing these sentence of ''Sports are like ..., because ...''. Qualitative and quantitative research methods were used to analyse of the data. As a result of the study, 104 different metaphors were identified in 18 categories about ''Sports''. The most metaphorical categories were sports as a peace-happiness-giving element (50 metaphor), sport as a health-giving element (39 metaphor), sport as an essential element (38 metaphor), potentiative contributing factor (13 metaphors), sports as an element of interestand an element to be given labor (13 metaphors). Also, 113 of the participants whose metaphors were accepted playsports as hobby or licensed, while 71 of them do not play sport as hobby or licensed. As a result, when there search findings were evaluated as a whole, it was determined that the students have positive perceptions towards the sport in the metaphors they produced about "Sports".
Çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin “spor” hakkındaki metaforlarını ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 öğretim yılında Düzce Üniversitesi'nin üç farklı fakültesinin (Eğitim, Tıp, Spor Bilimleri) beş farklı bölümünde öğrenim gören 208 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Üniversite öğrencilerinin ''Spor ... gibidir, çünkü ...'' cümlesini tamamlamalarıyla veriler elde edilmiş olup, verilerin analizinde nitel ve nicel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda ''Spor'' hakkında 18 kategoride, 104 farklı metafor belirlenmiştir. En fazla metafor üretilen kategoriler sırasıyla; huzur-mutluluk-erinç verici bir unsur olarak spor (50 metafor), sağlık verici (39 metafor), zorunlu görülen (38 metafor), pozitif katkı sağlayıcı (13 metafor), ilgi gösterilmesi, emek verilmesi gereken (13 metafor) bir unsur olarak spor şeklinde belirlenmiştir. Yine ayrıca ürettikleri metaforları kabul edilen katılımcılardan spor yapanlar (hobi veya lisanslı olarak) 113 kişi, spor yapmayanlar (hobi veya lisanslı olarak) ise 71 kişidir. Araştırma bulguları bütün olarak değerlendirildiğinde, öğrencilerin “Spor”a ilişkin üretmiş oldukları metaforlarda spora karşı olumlu algılarının bulunduğu tespit edilmiştir.
Bölüm | Derleme Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 2 |