The Department of
Forest Industry Engineering is carrying out higher education activities by
practicing contemporary education and training in the fields related to
industry of forest products and non-wood forest products with the aim of
raising Forest Industry Engineers who are searching and analytically thinking,
socio-culturally equipped, environmentally and socially conscious, creative,
innovative and enterprising. Within the frame of developing technologies,
updated laws and employment opportunities, it is considered as important that
whether or not the quality of the education received by the students of Forest
Industry Engineering meets the need of the students and the perception of the
students about their occupational future should be defined. In this sense; this
study explores satisfaction status of Forest Industry Engineering students who
started receiving education and training in 1995 in Düzce University, Faculty
of Forestry about their department by analyzing their perception of education
and future. The questionnaire form made for that purpose was conducted in
May-June 2010 to 98 of the students who was receiving education in the
education period of 2009-2010. Analysis of collected data reveals that %79.6 of
the students was contented with the education in their department, %20.4 of
them, however, was not contented. Also, %53 of the students did not consider
themselves as qualified for employment in private sector when they graduated,
%71.4 of them thought that they would experience anxiety of finding a job when
they graduated.
Department of forest industry engineering anxiety about future level of satisfaction
Orman Endüstri
Mühendisliği Bölümü, orman ürünleri endüstrisi ve odun dışı orman ürünleri ile
ilgili alanlarda çağdaş eğitim ve öğretim yaparak nitelikli, araştırıcı ve
analitik düşünebilen, sosyo-kültürel donanımlı, çevre ve toplum bilinci yüksek,
yaratıcı, yenilikçi ve girişimci Orman Endüstri Mühendisleri yetiştirmek
amacıyla yüksek öğretim faaliyetlerini yürütmektedir. Gelişen teknolojiler, güncelleşen
yasalar ve istihdam olanakları çerçevesinde Orman Endüstri Mühendisliği
öğrencilerinin aldıkları eğitimin niteliğinin beklentilerini karşılayıp
karşılamadığı ve mesleki gelecekleri hakkındaki düşüncelerinin belirlenmesi
önemli görülmektedir. Bu bağlamda; çalışmada 1995 yılında eğitim ve öğretime
başlamış olan Düzce Üniversitesi Orman Fakültesi Orman Endüstri Mühendisliği
Bölümü öğrencilerinin aldıkları eğitime ilişkin düşünceleri ve geleceğe ilişkin
görüşleri incelenerek, bölümleri ile ilgili memnuniyet düzeylerinin ortaya
konulması amaçlanmıştır. Bu amaçla oluşturulan anket formu 2009-2010 eğitim öğretim
döneminde öğrenim gören
öğrencilerden 98’ine Mayıs-Haziran 2010 tarihlerinde uygulanmıştır. Elde
edilen verilerin istatistiksel değerlendirilmesi sonucunda öğrencilerin
%79.6’sının bölümlerinde aldıkları eğitimin niteliğinden memnun oldukları,
%20.4’ünün ise memnun olmadıkları belirlenmiştir. Ayrıca, öğrencilerin %53’ünün
mezun olduklarında kendilerini özel sektörde çalışmak için yeterli görmedikleri,
%71.4’ünün ise mezun olduklarında iş bulma kaygısı yaşayacaklarını düşündükleri
belirlenmiştir.
Orman endüstri mühendisliği bölümü gelecek kaygısı memnuniyet durumu
Bölüm | İç Anadolu’da Ağaçlandırma Çalışmaları |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 7 Sayı: 1 |
........