Ülkelere göre farklılık gösteren yaşam koşulları, ekonomik özellikler ve ülke içi olumsuzluklar gibi, daha kaliteli eğitim alma isteği de günümüzde uluslararası göç oranını arttıran nedenlerden biridir. Eğitim için doğup büyüdüğü topraklardan başka ülkelere giden gençlerde, gerek sosyal gerek akademik ortama karşı bir uyum sorunu yaşanabilmektedir. Bu çalışmanın amacı Düzce Üniversitesinde öğrenim görmekte olan yabancı uyruklu öğrencilerin yaşam doyumları, sosyal uyum ve akademik uyumlarını incelemek ve bu değişkenleri etkileyen faktörleri belirlemektir. Çalışma, 2014-2015 eğitim öğretim yılında Düzce Üniversitesi’nin çeşitli fakülte ve yüksekokullarında kayıtlı 72 yabancı uyruklu öğrenci ile yürütülmüştür. Veriler, demografik özelliklere yönelik veri toplama formu, üniversite uyum ve yaşam doyum ölçekleri kullanılarak elde edilmiştir. Yaşam doyumu açısından gelir düzeyinin önemli bir etkisi olduğu, gelir düzeyi arttıkça yaşam doyumunun da arttığı saptanmıştır. Üniversiteye uyum açısından ise cinsiyet, Türkiye’de bulunma süresi, önceden Türkçe biliyor olma, kalınan yerden memnuniyet ve diğer insanların arkadaşlıktan çekindiğini düşünmenin etkili faktörler olduğu görülmüştür. Yaşam doyumunun kavramsal tanımı açısından bakıldığında, yüksek geliri olanların yüksek yaşam doyumuna sahip olması normal bir sonuç olarak ortaya çıkmaktadır. Eğitim için gidilen ülkede, yabancı uyruklu öğrencilerin üniversiteye uyum sorunlarının dil, gelir, cinsiyet, iletişim, karşılıklı ilişkiler ve bu konudaki kaygılar nedeniyle ortaya çıktığı saptanmıştır. Bununla birlikte, hem öğrencilerin başarılarının hem de evrensel verimliliklerinin artırılması adına, öncelikli olarak dil öğrenimi ve maddi konulara ağırlık verilmesinin daha yararlı olacağı düşünülmektedir.
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Ağustos 2016 |
Gönderilme Tarihi | 7 Temmuz 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 6 Sayı: 2 |