Although, information and education about the importance of organ donation and transplantation were made throughall channels of communication in our country, it is observed that behavioral development of society on this issue islimited. The aims of this study are examining knowledge and attitudes of students of school of medicine towards organdonation and investigate the impact of getting closer to be a doctor on these attitudes and behaviors. In this respect, datawere obtained by applying a questionnaire and an attitude scale to 82 term I and 45 term VI students who were registeredDuzce University School of Medicine at the 2013-2014 academic year and agreed to participate the research. Term VIstudents (17.98±3.32) were found more successful than term I students (13.61±3.65) for the information in questionsrelating organ transplantation (p<0.001). Term VI students (5.19±1.52) received higher scores than term I students(4.46±1.71) in terms of behavioral intention towards organ donation (p=0.019). Knowledge and attitudes towards organdonation of students of school of medicine is higher in general in term VI students and both knowledge of students areincreasing and attitudes of them varies positively getting closer to be a doctor.
Ülkemizde organ bağışı ve organ naklinin önemi konusunda her türlü iletişim kanalları aracılığıyla bilgilendirme ve eğitimler yapılmakta, buna rağmen toplumun bu konudaki davranışsal gelişiminin kısıtlı olduğu gözlenmektedir. Bu çalışmanın amacı tıp fakültesi öğrencilerinin organ bağışı konusundaki bilgi ve tutumlarının incelenmesi ve hekim olmaya yaklaşmanın bu tutum ve davranışlar üzerindeki etkisinin araştırılmasıdır. Bu doğrultuda, 2013-2014 Eğitim-Öğretim yılında Düzce Üniversitesi Tıp Fakültesi’ne kayıtlı bulunan ve araştırmaya katılmayı kabul eden 82 dönem I ve 45 dönem VI öğrencisine anket ve tutum ölçeği uygulanarak veriler elde edilmiştir. Organ nakline yönelik bilgi sorularında, dönem VI öğrencileri (17,98±3,32) dönem I öğrencilerinden (13,61±3,65) daha başarılı bulunmuştur (p<0,001). Dönem VI öğrencileri (5,19±1,52) organ bağışına yönelik davranışsal niyet bakımından dönem I öğrencilerinden (4,46±1,71) daha yüksek puan almıştır (p=0,019). Tıp fakültesi öğrencilerinin organ bağışı konusundaki bilgi ve tutumları genel olarak dönem VI öğrencilerinde daha yüksektir ve hekim olmaya yaklaştıkça öğrencilerin hem bilgi düzeyleri artmakta hem de tutumları olumlu yönde değişmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Şubat 2014 |
Gönderilme Tarihi | 25 Şubat 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 1 Sayı: 2 |