Fever is not only the most common clinical symptoms in childhood but also the causes of most applications in childrenemergency services. It is a frequent cause of parental concern because children easily feel ill and fever is noticeablefrom outside. This study was conducted to determine the knowledge of Turkish mothers’ with had 0-6 age group childrenabout fever. Also the study inquires reasons of fever phobia and tries to determine the fever management options duringfever rise. This study was conducted from mothers with 0-6 age group children and who have applied to Duzce StateHospital Pediatric Clinic with variety of reasons. A 30-item questionnaire consisting of close ended questions wasdeveloped for this survey. The questions of survey are about socio-demographic characteristics of the children and theirmothers’, the mothers’ definition and measurements methods of fever, their applications to cope fever, fever managementand potential risks of fever. 135 mothers with 0-6 age group children were interviewed face to face. 97.7% of mothers’indicated the child’ fever needed to be reduced, 84.5% of mothers afraid of febrile convulsion when child’s fever rise,15.2% of mother afraid of brain damage, 11.4% of mother afraid of the childs’death. Only 7% of mothers define 40degrees and above as high fever. 38.1% of mothers prefer paracetamol, 38.1% of mothers prefer ibuprofen as first feverreducing medication. Families’ fever phobia results with high dose use of antipyretic. Education that will be given byhealth professionals to families based on emphasizing the wrong traditional implementations risks. If note that most ofmother education level were primary school and important is clear definition of fever and fever management strategieswill help the parents to reduce fever easily and this will increase their awareness. It is important to strengthen the positivebehavior pattern of rural community and avoid from harmful implementations through educational programs are veryimportant and crucial in fever management
Ateş; çocukluk çağında en sık karşılaşılan bulgulardan biridir. Çocuklara verdiği rahatsızlık ve dışarıdan fark edilebilir olması nedeni ile aileler için endişe kaynağıdır ve çocuk acil servislerine en sık başvuru nedenlerinden biridir. Bu çalışma 0-6 yaş grubu çocuğu olan annelerinin ateş ile ilgili bilgi düzeylerini saptamak, ateş korkusunun nedenlerini sorgulamak ve ateş yükseldiğinde nasıl yönettiklerini belirlemek için yapılmıştır. Bu çalışmaya 2010 yılı nisan–ekim ayları arasında Düzce’de bir Devlet Hastanesi’nin pediatri kliniğine çeşitli nedenlerle başvuran ve çalışmayı kabul eden 0-6 yaş grubu çocuğu olan anneler alındı. Annelere 30 sorudan oluşan bir anket uygulandı. Ankette çocuk ve anneye ilişkin demografik özelikleri içeren sorular ile annelere ateşin tanımı, ölçüm yöntemleri, ateşi düşürmek için yaptığı uygulamalar, ateşin yönetimi ve potansiyel tehlikeleri ile ilişkili sorular soruldu. Çalışmada 0-6 yaş grubu çocuğu ola 135 anne ile görüşüldü. Annelerin %97,7’si çocuğun ateşinin düşürülmesi gerektiğini, %84,5’i çocuğun ateşi olunca havale geçirmesinden, %15,2 beyin hasarı, % 11,4’ü ölmesinden korktuğunu belirtmişlerdir. Annelerin yalnızca %7’si 40C ve üzerini yüksek ateş olarak tanımlamışlardır. Annelerin %38,1 ilk ateş düşürücü ilaç olarak parasetamolü , %38,1 ise ibuprofeni tercih etmekteydi. Ailelerin ateş fobisi çocukların yüksek dozlarda antipretik almalarına neden olmaktadır. Ailelere saglik personelleri tarafindan atesin tanimi ve atesin yonetimine ilskin dogru bilgi vermek ve yapilan geleneksel yanlış uygulamlari anlatmak bilinç düzeyini arttıracaktır. Ateşle ilgili olarak toplum düzeyinde olumlu davranış biçimlerinin desteklenmesi, zararlı olanların belirlenerek eğitim yolu ile düzeltilmesi önemlidir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2015 |
Gönderilme Tarihi | 26 Ağustos 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 5 Sayı: 1 |