The purpose of this study was to determine the knowledge levels of university students about sexually transmitteddiseases and differences in knowledge levels in relation to sociodemographic variables. This descriptive study wascarried out among 517 students of Gölhisar Vocational School of Health Services and Gölhisar Vocational School ofHigher Education of Mehmet Akif Ersoy University, Burdur. Data were collected using an information form andKnowledge Test for Sexually Transmitted Diseases. The frequency of having at least one sexual intercourse was 39.1%.Of these, 61.8% reported contraceptive use during sexual intercourse. The number of correct responses in the KnowledgeTest for Sexually Transmitted Diseases ranged from 0 to 34. The mean scores for correct, incorrect, and “don’t know”answers were 16.64±7.00, 4.84±3.26, and 14.16±7.70, respectively. It was found that male students and those who,experience sexual intercourse were significantly associated with higher knowledge levels about Sexually TransmittedDiseases. Our data showed that university students had a moderate level of knowledge about STDs, and that their levelsof lack of knowledge were greater than levels of incorrect knowledge
Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin cinsel yolla bulaşan hastalıklarla ilgili bilgi düzeyleri araştırmak ve öğrencilerin bilgi düzeylerinin sosyo-demografik değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediği incelemektir. Tanımlayıcı nitelikte olan araştırmanın örneklemini, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Gölhisar Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu ve Gölhisar Meslek Yüksekokulu’nda öğrenim gören 517 öğrenci oluşturdu. Veriler kişisel bilgi formu ve cinsel yolla bulaşan hastalıklar ile ilgili bilgi testi ile toplandı. Öğrencilerin %39.1’i en az bir kez cinsel ilişki deneyimi olduğunu ve cinsel deneyimi olan öğrencilerin %61.8’i cinsel ilişki sırasında korunma yöntemi kullandığını belirtmiştir. Cinsel yolla bulaşan hastalıklar bilgi testinde öğrencilerin doğru yanıt sayıları 0-34 arasında değişmektedir. “Doğru” yanıt ortalaması 16.64±7.00, “yanlış” yanıt ortalaması 4.84±3.26 ve “bilmiyorum” yanıtlarının ortalaması 14.16±7.70’dir. Erkek öğrencilerin ve cinsel ilişki deneyimi olanların doğru yanıt ortancalarının daha yüksek olduğu bulunmuştur. Araştırma sonuçları öğrencilerinin cinsel yolla bulaşan hastalıklara ilişkin orta düzeyde bilgi sahibi olduklarını ve konu ile ilgili bilmedikleri şeylerin yanlış bildiklerinden daha fazla olduğunu göstermiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ekim 2015 |
Gönderilme Tarihi | 31 Ekim 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 5 Sayı: 3 |